נושאים חמים

בריא או לא בריא? הלחמנייה המלאה של מאפיית אנג'ל

עונת הלחמניות והשוקו כבר כמעט כאן ואיתה הרצון של ההורים לתת לילדיהם מאכלים בריאים יותר מהלחם ה"פשוט". כדי לסייע במשימה בדקנו אם אחד המוצרים החדשים, הלחמניות המלאות של אנג'ל, באמת בריא כמו שמבטיחים

לחמים וחיטה (ShutterStock)
בשנים האחרונות מבחר הלחמים התרחב משמעותית, אבל כמה מהם באמת בריאים? (אילוסטרציה: Shutterstock)

אחד הזיכרונות הקולקטיביים שמאפיינים יותר מכל את הקיץ הישראלי הוא שוקו ולחמנייה. אם אתם הורים כנראה שגם אתם לא מוותרים על הכנת לחמנייה עם שוקולד לילדים שלכם. לחמנייה, אם לומר בעדינות, לא תמיד הייתה סמל הבריאות והתזונה הנכונה, אך בשנים האחרונות יותר ויותר חברות מציעות חלופות בריאות ומזינות יותר ללחמניות המוכרות מהקמח הפשוט. גם מאפיית אנג'ל השיקה באחרונה לחמניות מסדרת "פשוט מלא", המשווקת כבחירה בריאה יותר. האם היא באמת עומדת בהמלצות משרד הבריאות? יצאנו לבדוק.

עוד בנושא:
מה זה אומר "לחם כוסמין" והאם הוא באמת טוב יותר לבריאות?
רוטב עגבניות פיקנטי של GFree: תוספת בריאה לפסטה שלכם?
מתבל עגבניות אורגני של היינץ: בחירה בריאה?

הלחמניות החדשות של אנג'ל מכילות 351 מ"ג נתרן ל-100 גרם. זה נתון מצוין בהתחשב בעובדה שוועדת האסדרה לתזונה בריאה במשרד הבריאות ממליצה לבחור מוצרים שיש בהם עד 800 מ"ג נתרן. עוד ממליצה הוועדה שלא יהיו במוצר יותר מ-6 גרם שומן רווי. גם בהגדרה הזאת עומדות הלחמניות של אנג'ל שיש בהן פחות מ-0.5 גרם. עם זאת, לא נוכל לקבוע אם המוצר אכן נחשב בריא על פי ההגדרות האלו מכיוון שלא פורטה כמות הסוכרים מתוך כלל הפחמימות שבו.

לחמניות אנג'ל (דן לב)
מורכב מ-100 אחוזים של קמח מלא (צילום: יח"צ, דן לב)

אולם חשוב לציין כי הלחם קיבל את תווית "אפשרי בריא" ללחמים בריאים של משרד הבריאות. דרישות אלו מחייבות שהלחם יהיה מורכב מקמח מלא בשיעור של יותר מ-80 אחוזים, ושלא יהיו בו יותר מ-400 מ"ג נתרן ויותר מ-250 קלוריות ל-100 גרם. הלחם מורכב מ-100 אחוזים של קמח מלא והוא אכן נחשב מוצר בריא בהשוואה ללחמניות אחרות.

איך קבענו אם המוצר בריא?

ועדת האסדרה לתזונה בריאה במשרד הבריאות גיבשה בשנה שעברה המלצות לבחירת מוצרים בריאים. על פי המלצות הוועדה, כדאי לבחור מוצרים שמכילים עד 800 מ"ג נתרן, עד 22.5 גרם סוכר ועד 6 גרם שומן רווי ב-100 גרם.

כך קבענו אם המוצר בריא או לא

חשוב גם לבחון את התפריט היומי הכולל, לוודא שאנחנו לא חורגים מהערכים הדרושים לגופנו, וחשוב לא פחות – לבדוק שלא צורכים כמות קטנה מדי מהם. ארגוני הבריאות בעולם ממליצים לצרוך נתרן בשיעור שנע בין 1,500 ל-2,400 מ"ג מדי יום (גם כמות קטנה מדי פוגעת בבריאות). עוד כדאי להקפיד כי 45 עד 65 אחוזים מצריכת הקלוריות היומית יהיו פחמימות ו-25 עד 35 אחוזים יהיו שומנים.