וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לאכול בריא? זה מה שאתם צריכים לעשות

מבולבלים משפע המידע והמחקרים הסותרים שמתפרסמים בענייני תזונה? המומחית שלנו תמצתה עבורכם את הכללים הכי בסיסיים שכל אחד יכול ליישם בקלות כדי לאכול בריא ונכון

סלט עם שמן זית. ShutterStock
במקום לשפוך ישר מהבקבוק, תשתמשו בכף/ShutterStock

כולנו יודעים שלאוכל שאנו אוכלים בחיי היומיום יש השפעה רבה על הבריאות ואיכות החיים שלנו. בשל כך נושא התזונה נחקר ומדובר רבות. בתהליך העמקת הידע בנושא, מתגלות תוצאות חדשות ומתגבשות מסקנות והמלצות, שעשויות להשתנות מאדם לאדם על פי צרכיו. הידע הרב והעיסוק סביב הנושא יוצר לעתים בלבול וחוסר בהירות. אם גם לכם קשה להחליט באיזה מוצר מזון כדאי לבחור, ריכזנו עבורכם את הכללים עליהם חשוב להקפיד.

1. קבוצת השומנים
חשוב להדגיש שכמעט ואין הבדל בערך הקלורי של השמנים. כפית שמן מכילה כ-50 קלוריות בממוצע. ההבדל העיקרי בין השמנים השונים נובע במקורם. השמנים שמקורם מהחי מכילים כולסטרול, בעוד שבשמנים הצמחיים, הכולסטרול איננו קיים. השמנים הצמחיים מכילים כמות גבוהה יחסית של שומן חד ובלתי רווי הכוללות חומצות שומן מסוג אומגה 3 ואומגה 6.

עוד בנושא:
נכנסנו להן לצלחת: מה דיאטניות אוכלות לארוחת בוקר?
אלה המאכלים שדיאטניות לא מעזות להכניס לפה
איך אפשר לדעת לאילו מחקרי תזונה להאמין ולאילו לא?

תבשיל של גרגירי חומוס ותרד. ShutterStock
רוצים חלבון? יותר קטניות, פחות בשר אדום/ShutterStock

פרופיל שומנים זה נמצא כמועיל לבריאות במניעת טרשת עורקים ומחלות לב, ולכן מומלץ לבחור בהם. דוגמאות לשמנים אלו: שמן זית, שמן קנולה, שמן שומשום, שמן פשתן, אבוקדו, שקדים, טחינה ועוד. עדיף לבחור את השמנים שהופקו בכבישה קרה, משום שזהו תהליך ששומר על הערכים התזונתיים הקיימים בשמן. כלל חשוב נוסף הוא לצרוך מקבוצת השומנים העשירים בקלוריות בכמות מוגבלת, כדי לשמור על משקל תקין. כשאתם מבשלים עם השמנים הנוזליים כדאי להשתמש בכפית או בכף, ולא למזוג ישירות מן הבקבוק.

2. קבוצת החלבונים - פחות בשר אדום, יותר קטניות
החלבונים הם אבני הבניין של גופנו, ולכן אכילתם חיונית. ארגוני הבריאות בעולם ממליצים על אכילת דגים, עוף, עדשים, שעועית ועוד ולעומת זאת, ממליצים להמעיט באכילת בשר אדום ובשר מעובד כגון בשר בקר, נקניקיות מעובדות ועוד.

3. קבוצת הפחמימות – פחות סוכרים פשוטים
הפחמימות, דרושות לגוף משום שהן משמשות כמקור אנרגיה עיקרי לגופנו. המזונות המכילים פחמימות כוללים דגנים, מאפים, מוצרי חלב ועוד. הפחמימות הפשוטות ביותר הינן החד סוכרים המכונות גם סוכרים פשוטים, ואלה נמצאים בכמות גבוהה בממתקים, שתייה ממותקת רטבים שונים ועוד.

ארגוני הבריאות בעולם ממליצים להגביל את צריכת הסוכרים הפשוטים, בשל הקשר שנמצא בין צריכה עודפת של סוכר ובעיות בריאותיות רבות. מסיבות אלו מומלץ להעדיף את הפחמימות המכילות כמות גדולה של סיבים תזונתיים כגון שיבולת שועל, חיטה מלאה ועוד, המסייעים בשמירה על בריאות המעי ואיזון רמות הסוכר בדם.

עוד באותו נושא

8 טעויות תזונה שגם אנשים בריאים נופלים בהן

לכתבה המלאה
אישה סורקת את הברקוד של מוצרים בסופר. ShutterStock
רשימת הרכיבים תיתן לכם הרבה מידע חשוב/ShutterStock

4. צורת בישול נכונה
כיום ידוע כי לא רק לסוגי המזון יש השפעה על הבריאות, אלא שגם לאופן ההכנה קיימת השפעה רבה שיכולה להסב תועלת, או נזק בריאותי. מלבד אכילת מזון טרי, שיטות הכנת המזון המומלצות הן אידוי, בישול, צלייה, אפייה או חליטה. בנוסף, מומלץ להמעיט במאכלים מעובדים, מטוגנים או חרוכים.

5. על מה להסתכל ברשימת הרכיבים?
רשימת רכיבי המזון של המזונות השונים מאפשרת לנו, כצרכנים לזהות דברים רבים על המוצר עצמו. למרות שהרשימה לעתים ארוכה ומכילה מלים קשות לזיהוי, קיים כלל שאותו ניתן ליישם בקלות יחסית: ניתן לדעת מהו המרכיב שכמותו היא הגדולה ביותר, שכן רכיבי המזון מפורטים בסדר תכולה יורד, מהתכולה הגדולה לתכולה הקטנה ביותר. לדוג' אם הינכם מתלבטים באיזה סוג של דגני בוקר לבחור, העדיפו את אלו שהסוכר איננו נמצא באחד המקומות הראשונים ברשימה. על פי תוויות המזון ניתן כמובן להשוות בין מוצרים שונים מבחינת הערך הקלורי, כמות השומן, ורכיבים נוספים כגון חומרי טעם, צבעי מאכל ועוד.

6. הגדילו את צריכת הירקות
הירקות מכילים באופן טבעי שפע של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, בזכותם הוכח כי אכילת מגוון גדול של ירקות מכל הסוגים והמינים יכולה להפחית את הסיכויים לתחלואה ביתר לחץ דם, מחלות לב וסוגים שונים של סרטן. למרות זאת, רובנו איננו אוכלים מספיק ירקות ביום. מומלץ לשלב ירקות כתוספת לכל ארוחה, בצורתם הטרייה והמבושלת כאחד.

ארוחת מזטים. ShutterStock
תזונה מגוונת תעניק לכם יותר הגנה מפני מחלות שונות/ShutterStock

7. הקפידו לגוון
אכילת מאכלים מכל קבוצות המזון הכוללים סוגים שונים של שמנים, ירקות ופירות בצבעים שונים ועוד, תגדיל את מגוון הרכיבים התזונתיים ותספק לכם הגנה רבה יותר מפני מחלות שונות.

8. שמרו על יחס בריא לאוכל
לעתים מידע רב ולא מובן עלול ליצור פחד ולחץ ממזונות מסויימים ולגרום לחוסר אכילה באבות המזון ולצמצום קיצוני בכמות הקלוריות. אכילה לא מאוזנת באופן מתמשך עלולה לגרום לחסרים תזונתיים משמעותיים, מצב שעלול להסב נזק בריאותי. על מנת לשמור על תפריט מאוזן המתאים באופן אישי עבורכם, כדאי להתייעץ עם גורם מוסמך.

9. השתייה הנכונה עבורך – לא דיאט
לאחרונה מתפרסמים מחקרים חדשים העוסקים בחסרונות בריאותיים שעלולים להיווצר בשל שתיית משקאות דיאט. שתיית מיצים ממותקת עלולה לגרום לעששת ולהשמנה ומשכך, גם היא איננה מומלצת. לכן, בנושא המשקאות, הכלל הוא לחזור למשקה הבסיסי ביותר והוא המים. שתיית מים מועילה רבות לבריאות וגם יכולה לסייע בתהליך הירידה במשקל. במידה ואינכם אוהבים את טעם המים, ניתן להוסיף למים פירות וירקות כגון מלפפון, לימון, ג'ינג'ר ותות שיוסיפו טעם ללא הקלוריות המיותרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully