וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מבריחת שתן? אתם לא לבד, ודווקא די פשוט לטפל בזה

27.4.2017 / 12:25

בריחת שתן מעמידה אותנו במצבים חברתיים לא נעימים, ובמקרים מסוימים אף עלולה להוות תסמין לבעיה רפואית עמוקה יותר. ד"ר דן אויירו, רופא משפחה במכבי שירותי בריאות, מסביר מה הגורמים האפשריים לתופעה, ואיך מטפלים בה?

אישה נבוכה. ShutterStock
זה אולי מביך, אבל חשוב להבין את מקור הבעיה/ShutterStock

מסיבה מובנת לחלוטין, בריחת שתן היא בעיה שמביך לדבר עליה עם הסובבים, אבל חשוב להבין כי תופעה זו נפוצה ביותר והשכיחות שלה עולה ככל שמתבגרים. בעוד בריחת שתן נפוצה יותר אצל נשים, גם גברים עלולים לסבול ממנה בגלל סיבות שונות. כדי להבין ממה נגרמת בריחת שתן ואיך אפשר להתגבר על התופעה שמעמידה אותנו במצב חברתי מביך, דיברנו עם ד"ר דן אויירו, רופא משפחה במכבי שירותי בריאות.

עוד בנושא:
הסיבה המפתיעה שנשים חייבות לשתות הרבה מים
9 בעיות מביכות שאתם חייבים לספר לרופא שלכם
למה אסור לכם לשתות יותר מדי מים כשאתם חולים?

"יש סוגים שונים של בריחת שתן", מסביר ד"ר אויירו. "בגיל מבוגר, מרבית המקרים נגרמים כתוצאה מהיחלשות של רצפת האגן, המתאפיינת במקרים רבים בבריחת כמויות קטנות של שתן בעת מאמץ כמו פעילות גופנית, התעטשות ואפילו צחוק". הוא מסביר כי סיבה שכיחה נוספת לתופעה היא שלפוחית רגיזה, המתאפיינת לרוב בקושי להתאפק ובביקורים תכופים ורבים בשירותים. במקרים מסוימים, זה יכול להיות שילוב בין השתיים שיוצר את הבעיה. מנגד, בקרב גברים זה יכול להיות ביטוי דווקא לנפיחות של בלוטת הערמונית.

בחורה כותבת יומן. ShutterStock
כדי לסייע לטיפול, מומלץ לתעד את מקרי בריחת השתן/ShutterStock

בכל מקרה, חשוב לא להזניח את הבעיה. אם אתם סובלים משלפוחית רגיזה, כנראה שמביך אתכם מאוד לשתף בכך אנשים אחרים, אך חשוב לזכור שההימנעות מהעיסוק בה לא תגרום לה להיעלם ואף עלולה להוביל להחמרה. "כמו כן, אם מדובר בבעיה חדשה או כזאת שבאה וחולפת, יכול להיות שהיא קשורה לזיהום בדרכי השתן, עצירות או סיבות אחרות", אומר ד"ר אויירו. הוא מדגיש כי הטיפול בתופעות אלו מהיר ובדרך כלל גם די פשוט, אך חשוב לבצע אותו בהקדם.

עוד באותו נושא

8 סימנים נסתרים שיכולים להתריע על בעיה בכליות

לכתבה המלאה

איך להגיע מוכנים לפגישה עם הרופא?

כדי להקל על האבחון של הסיבות לבריחת השתן, ממליץ ד"ר אויירו לעשות קצת שיעורי בית לפני השיחה. "לפני שמגיעים לבדיקה, אפשר כבר לבוא מוכנים עם מה שאנחנו מכנים 'יומן השתנה', מעין תיעוד של זמני בריחת השתן לאורך השבוע ומאפייניו". מומלץ לתעד כל מקרה עם כמה שיותר פרטים ולציין את הפעולות שקדמו לבריחת השתן, כמו פעילות גופנית או צחוק מופרז.

הבדיקה הרפואית עצמה די פשוטה וכוללת בירור של המצב הרפואי, ובדיקה גופנית שגרתית. לאחר הביקור לרוב תופנו לבדיקת אולטרסאונד לבחינת השלפוחית וכן לבדיקת שתן. גברים הסובלים מבריחת שתן לרוב יופנו גם לבדיקת הערמונית, לאיתור נפיחות או בעיות שונות.

ואיך מטפלים בבריחת שתן? כאמור, התופעה יכולה להיגרם כתוצאה מסיבות רבות, ולכן גם הטיפולים ישתנו בהתאם. בין הטיפולים הנפוצים קיימת פיזיותרפיה לרצפת אגן המשלבת טיפול התנהגותי עם תרגול עצמי לשליטה בשלפוחית השתן, בשיטת קגל, שנועדה לחזק את שרירי האגן. שיטות טיפול נוספות כוללות עידוד הליכה יזומה לשירותים, טיפול תרופתי, הזרקות של בוטוקס ובמקרים חריגים אף הליך כירורגי.

מפסיקה לעשן. ShutterStock
הפחתת העישון עשויה לעזור להילחם בתופעה/ShutterStock

לצד הטיפול הקונבנציונלי בתופעה, מחקרים מפתיעים מצאו עוד דרכים מעניינות להוביל להקלה בתסמינים. מחקר אחד מצא כי בקרב נשים שסבלו מבריחת שתן והתנסו ביוגה, 70 אחוזים חשו בשיפור משמעותי בתסמינים. מחקר אחר ומפתיע מצא שדווקא סקס הוא גם דרך יעילה ומהנה לחזק את שרירי רצפת האגן אצל נשים ולהילחם בבריחת השתן . גם אימוץ הרגלים בריאים יותר יכולים לעזור – הפסקת העישון, ירידה במשקל והימנעות ממשקאות המעודדים הטלת שתן כמו קפה או משקאות ממותקים.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully