וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אסור לכם לשתות יותר מדי מים כשאתם חולים?

4.12.2016 / 13:20

רופאים ממליצים לחולים להכניס הרבה נוזלים לגוף כשהם חולים, אבל מתברר שההמלצה הזו לא תקפה לכולם. כמה באמת צריך לשתות ומה שתייה מרובה עלולה לעשות לגוף שלכם?

סיפור בדקה כוס מים ביום/מערכת וואלה

בווידיאו: ההשפעה הבריאותית של עוד כוס מים ביום

שתיה מרובה היא אחת מההמלצות הקבועות של רופאים לחולים. כעת מסתבר, שזו לא תמיד העצה הנכונה. חוקרים מאוניברסיטת קינגס קולג' בבריטניה, שטיפלו באישה בת 59 שסבלה מהיפונתרמיה - ירידת רמת הנתרן בדם - בעקבות שתייה מרובה של מים אחרי שסבלה מדלקות שתן, טוענים שצריך להיזהר.

האישה המדוברת צרכה מספר ליטרים של מים, כיוון שזכרה שבמקרי עבר, כאשר סבלה מדלקת בדרכי השתן, הציעו לה לשתות הרבה כדי "לשטוף את המערכת", כך מדווח הגרדיאן הבריטי. בהדרגה מצבה הבריאותי הפך רעוע, היא הקיאה מספר פעמים, התקשה בדיבור והייתה מבולבלת.


עוד בנושא:
מקלחת מסוכנת: הכירו את האנשים שאלרגיים למים
אמת או שקר? 14 מיתוסים על תזונה שהגיע הזמן לנפץ
למה מילוי מחדש של בקבוקי פלסטיק הוא כל כך גרוע?

"נעשה באופן מוגזם"

"כשאנשים חולים הם לא נוטים לשתות הרבה נוזלים, מכיוון שזה בערך הדבר האחרון שיש להם חשק אליו", אמרה אחת מעורכות המחקר שהתפרסם בכתב העת הרפואי הנחשב BMJ, ד"ר מאריאן נורונה. "רופאים תמיד אומרים לשתות הרבה מים כשחולים, ואכן רוב האנשים מקשיבים להם, אלא שהפעם זה נעשה באופן מוגזם",הוסיפה. הרופאים הגבילו את צריכת המים שלה לליטר ביום, ויום למחרת רמות הנתרן כבר היו מאוזנות בדם, והיא שוחררה לביתה.

עוד באותו נושא

מקור החיים: האם יותר מדי מים יכולים להרוג אתכם?

לכתבה המלאה
אישה חולה שותה מים. ShutterStock
משמעת מים, אבל לא בהגזמה/ShutterStock

על פי המחקר שערכו, התוצאות של שתיה מרובה של מים בעת מחלה ובמיוחד אצל אנשים מבוגרים, יכולה להביא את הנתרן לרמות נמוכות של 123 מא"ק/ד"ל - מה שמסווג כמקרה חירום. המצב כה חמור ומסוכן, שהסטטיסטיקות מראות על מוות של 30 אחוזים מהאנשים שרמות הנתרן שלהן עומדות מתחת ל-125. הטווח התקין של רמות נתרן נע בין 135 ל-145 מא"ק/ד"ל.

במקרה אחר שתואר בכתב העת, אישה עם דלקת במעי הקרויה גסטרואנטריטיס פיתחה היפונתרמיה ומתה בעקבות שתיית כמויות עודפות של מים. הרעלת מים דווחה בעיקר אצל אנשים שעסקו בפעילות גופנית מאומצת ואצל משתמשים בסם האקסטזי שניסו להכניס לגופם יותר מדי נוזלים, כדי לפצות על הזיעה הרבה שאיבדו. המחברים של המחקר ביקשו להדגיש כי זה נדיר לפתח הרעלת מים עם תפקוד כלייתי תקין, אך הזהירו כי קיימות מחלות שמשבשות את יצור ההורמונים ופגועות ביכולת של הגוף להפטר מהמים.

"לא להפריז בשתיה כשחולים"

"רופאים צריכים להיות יותר מדויקים כשהם מייעצים לחולה לשתות יותר מים", הדגישה ד"ר נורונה. "אני תמיד אומרת לפציינטים שלי כשהם חולים שעליהם לשתות את אותה כמות מים שהם שותים כשהם בריאים ולהגיע מקסימום לצריכה של 150 אחוזים. אם אתה שותה 3 ליטרים מים ביום, אתה לא צריך לשתות שישה כשאתה חולה". גם באשר להמלצות לשתות 8 כוסות מים ביום, ד"ר נורונה מדגישה כי צריכת המים היא אינדיבידואלית. "המסר העיקרי שאנחנו רוצים להעביר הוא שלא צריך לשנות את צריכת המים בצורה דרסטית. אם אתם לא מורגלים בשתייה מרובה, ופתאום אתם מציפים את הגוף במים תהיה לזה השפעה עליו".

לסיכום, הם הודו כי כמות צריכת המים אצל אנשים אינה אחידה, אבל הדבר הכי חשוב הוא לשמור על הגוף ולמנוע התייבשות – ומתן שתן בצבע שקוף, הוא מדד טוב לכך.

  • עוד באותו נושא:
  • מים
  • כליות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully