נושאים חמים

מהפכת הדגנים המלאים הגיעה לקוסקוס: האם זה באמת בריא יותר?

מגמת הדגנים המלאים משתלטת על כל תחום בחיינו ולא פוסחת גם על הקוסקוס. חברת "קוסקוס מזון" מציגה תחליף מלא למאכל הביתי האהוב. כמה הוא באמת טוב לנו? בדקנו אותו מול המלצות משרד הבריאות

קוסקוס (ShutterStock)
הייתם מחליפים את הקוסקוס האהוב עליכם באלטרנטיבה מדגנים מלאים? (אילוסטרציה: Shutterstock)

נראה שבשנים האחרונות מהפכת הדגנים המלאים השתלטה על כל חלקה מוכרת במטבח שלנו. לא לחינם התפתחה תופעה זו – המדע כבר מצא יתרונות רבים לתזונה הכוללת דגנים מלאים. מחקר אחד מצא כי צריכתם באופן קבוע ויומיומי מסייעת להפחית את הסיכוי למוות ממחלות לב ועשויה אף להאריך את תוחלת החיים. לכן לא מפתיע שיותר ויותר חברות מציעות תחליפים מלאים למאכלים המוכרים. עכשיו ניתן למצוא על מדפי הסופר גם קוסקוס מקמח מלא, של חברת "קוסקוס מזון". כדי להבין אם הוא אכן מהווה תחליף בריא, בדקנו אותו מול המלצות ועדת האסדרה לתזונה בריאה במשרד הבריאות, ואלו המסקנות:

עוד בנושא:
בדיקת בריאות: תחליף פסטה ללא גלוטן של G Free
גרנולה ללא תוספת סוכר של Tusso: בריא או לא בריא?
לחם מלא עם דגנים של אנג'ל: שווה להוסיף אותו לתפריט?

הקוסקוס החדש והמלא, מכיל 5 מ"ג נתרן בלבד. זהו שיעור נמוך מאוד בהשוואה למאכלים אחרים בגזרה זו. לשם ההשוואה, משרד הבריאות ממליץ לצרוך מאכלים שלא כוללים יותר מ-800 מ"ג נתרן. הקוסקוס מכיל פחמימות בשיעור גבוה יחסית – 73.8 גרם, אבל הן לא כוללות סוכרים כלל. משרד הבריאות ממליץ לבחור מאכלים שלא כוללים יותר מ-22.5 גרם סוכר. גם מבחינת שומנים המוצר עומד בדרישות ומכיל 1.6 גרם אל מול שיעור מרבי של 6 גרם שבהמלצת המשרד.

קוסקוס מלא (יח"צ)
לא מכיל סוכרים, וכולל שומן ונתרן בשיעורים נמוכים (צילום: יח"צ)

על פי הקריטריונים האלו בהחלט ניתן להגדיר את הקוסקוס החדש כמוצר בריא וכתחליף ראוי לקוסקוס המוכר. בטעם ככל הנראה תרגישו בהבדל, אך זה לא משהו שתיבול נכון ותוספת של ירקות לא יכולים לפתור. חשוב לציין כי הקוסקוס מכיל גם סיבים תזונתיים בשיעור גבוה מהרגיל – 8.2 גרם ל-100 גרם.

לפי אילו קריטריונים התבצעה הבדיקה?

בשנה שעברה גובשו במשרד הבריאות המלצות שנועדו לסייע לצרכנים לקבוע אם המוצר שלפניהם בריא או לא. ההמלצות, שגיבשה ועדת האסדרה לתזונה בריאה, מגדירות כי מוצרים צריכים להכיל לא יותר מ-800 מ"ג נתרן ל-100 גרם, עד 22.5 גרם סוכר ועד 6 גרם שומן רווי. משקאות צריכים להכיל פחות מ-100 מ"ג נתרן, עד 6 גרם סוכר ועד 3 גרם שומן רווי.

כך קבענו אם המוצר בריא או לא

כשמסתכלים על התפריט היומי בשלמותו, חשוב להקפיד כי 25 עד 35 אחוזים ממנו יהיו מורכבים משומנים ו-45 עד 65 אחוזים ממנו יהיו פחמימות. עוד חשוב לצרוך בין 1,500 ל-2,400 מ"ג נתרן בכל יום.