נושאים חמים

בדיקת בריאות: תחליף פסטה ללא גלוטן של G Free

בין אם אתם רגישים לגלוטן, מתנזרים ממנו כחלק מהדיאטה, או סתם לא יכולים לוותר על פסטה בפסח – עכשיו יש לכם תחליף נטול גלוטן למאכל האהוב. אבל כמה הוא באמת טוב לבריאות? בחנו אותו מול המלצות משרד הבריאות

פסטה חיטה מלאה (ShutterStock)
מתרחקים מגלוטן? זה לא בהכרח אומר שאתם צריכים להיפרד מהפסטה (אילוסטרציה: Shutterstock)

למי שמתנזר מגלוטן בעקבות רגישות, דיאטה או בגלל חג הפסח, נראה כי אחד הדברים שהכי קשה לוותר עליהם תמיד יהיה הפסטה. בעוד מוצרים רבים מציעים חלופות נטולות גלוטן למאכלים אהובים, נראה כי פסטה ללא גלוטן קצת יותר קשה למצוא. אז לכל אותם מכורים לפסטה, ממש לקראת חג הפסח הושק תחליף נטול גלוטן חדש. G Free, המתמחה בייצור ושיווק מוצרים ללא גלוטן, החלה לשווק באחרונה פתיתים המבוססים על קמח תירס וקמח אורז. האם הם באמת בריאים? בדקנו מול המלצות משרד הבריאות.

עוד בנושא:
גרנולה ללא תוספת סוכר של Tusso: בריא או לא בריא?
לחם מלא עם דגנים של אנג'ל: שווה להוסיף אותו לתפריט?
דנונה Triple Zero: כמה הוא טוב לבריאות?

קודם כל, תחליף הפסטה הזה מביא בשורה משמחת לשומרים על הבריאות – הוא אינו מכיל נתרן כלל. רק בשביל הידע הכללי – כשבוחרים מוצר מזון כלשהו, משרד הבריאות ממליץ כי הוא לא יכלול יותר מ-800 מ"ג נתרן. גם בקריטריונים האחרים שנבדקו, ערכי המוצר נמוכים בהרבה מההמלצה – 0.5 גרם סכר אל מול 22.5 בהמלצת המשרד, ו-0.8 גרם שומן רווי אל מול רף של 6 גרם שהוצב לבחירת מוצר בריא.

פתיתים על בסיס קמח (יח"צ)
ללא נתרן, ועם שיעור נמוך של שומנים וסוכרים. תחליף הפסטה של G Free (צילום: יח"צ)

על פי הבדיקה המוצר בהחלט עומד בהגדרה של מוצר בריא ויכול להוות תחליף מעולה לפסטה המוכרת והאהובה. כדאי לזכור כי מבחינת הטעם זה עדיין לא הדבר האמיתי, אך המוצר בהחלט מספק אלטרנטיבה ראויה, בייחוד למי שלא יכול לצרוך גלוטן מסיבות רפואיות.

לפי אילו קריטריונים בדקנו את המוצר?

בשנה שעברה גיבשה ועדת האסדרה לתזונה בריאה במשרד הבריאות המלצות לבחירת מוצרים בריאים. על פי המלצות אלו, כדאי לבחור מוצרים שלא מכילים יותר מ-800 מ"ג נתרן ל-100 גרם. עוד חשוב שהמוצרים לא יכללו יותר מ-22.5 גרם סוכר או יותר מ-6 גרם שומן רווי. משקאות צריכים להכיל פחות מ-100 מ"ג נתרן, עד 6 גרם סוכר ועד 3 גרם שומן רווי.

כך קבענו אם המוצר בריא או לא

בנוסף, ארגוני הבריאות בעולם ממליצים לבחון את התפריט היומי הכולל ולהבטיח כי יש בו 45 עד 65 אחוזים של פחמימות, מתוכן עד 10 כפיות של סוכר פשוט. כדאי גם להקפיד כי בין 25 ל-35 אחוזים מצריכת הקלוריות היומית שלכם יהיו מורכבים משומנים, ולצרוך בין 1,500 ל-2,400 מ"ג נתרן מדי יום.