וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף להשכמות ב-5:00? כך תכינו את ילדיכם לשעון הקיץ

21.3.2017 / 7:04

בעוד כמה ימים נזיז את השעון שעה קדימה. כיצד השינוי הזה ישפיע על השינה של הילדים שלכם, וחשוב מכך – על שעת היקיצה שלהם ושלכם? מומחית מסבירה איך להכין את הילדים לשינוי ומגלה איזה שיטה היא מיישמת בעצמה

ילד ישן במיטה לצד שעון מעורר. ShutterStock
אתם אולי מאבדים שעה בלילה, אבל לפחות הילדים יקומו ב-7:00/ShutterStock

מעולם לא חיבבתי את החורף. הקור שחודר לעצמות, הגשם שמרטיב הכל וחוסר חשק לצאת מהבית. ברגע שנעשיתי אמא, התיעוב שלי לעונת החורף רק התעצם. להילחם במטריה הנשברת בזמן סופת גשמים פלוס רוח מקפיאה ב-200 קמ"ש, בזמן שאני מנסה לחגור בכיסאות הבטיחות ברכב שתי ילדות... ובכן, חורף: זה נגמר בינינו.

והחל מיום שישי הקרוב, זה נגמר בינינו באופן רשמי (לפחות לחצי השנה הקרובה). בלילה שבין יום חמישי ליום שישי הקרוב (ה-24 במארס 2017), שעון הקיץ יצא לדרך. בשעה 02:00 יש להזיז את המחוגים לשעה 3:00. כלומר, אנו נפסיד שעת שינה בלילה, אבל הקטנטנים שלנו שרגילים לקום נניח ב-6:00, יקומו בשעה הרגילה שלהם אך מבחינת השעון החדש זה ייראה 7:00.

עוד בנושא:
מה החלפת השעון עושה לגוף שלכם?
מה עדיף: שינה קצרה ורצופה או ארוכה ומקוטעת?
מומחים קבעו: כמה שעות צריך לישון בכל גיל?

תינוקת ישנה במיטה. ShutterStock
האתגר הוא במיוחד עם תינוקות שכבר יש להם סדר יום מגובש/ShutterStock

מאותה סיבה, כשתרצו להשכיב אותם לשנת הצהריים כרגיל ב-12:30, הם לא יהיו עייפים מספיק כי מבחינתם השעה היא 11:30. לכן, חשוב לזכור באותו היום להשכיב אותם שעה מאוחר יותר לצהריים – בשעה 13:30 למשל, וכך גם למחרת. באותו הערב, אתם תרצו להיכנס לשנת הלילה כרגיל ב-19:00, אבל מבחינת הילדים השעה תהיה 18:00 וסביר להניח שעדיין לא יהיו עייפים מספיק, מה גם שהלכו לישון צהריים שעה מאוחר מהרגיל לפי השעון החדש.

איך מצליחים להסדיר להם מחדש את השעון שלא יילכו לישון מאוחר בלילה ויפסידו שעת שינה בבוקר? האם יצליחו להירדם בשעה הקבועה למרות שעדיין יש אור בחוץ? ואיך מתמודדים עם חוסר עייפות בשעות הקבועות?

ראשית, יש הבדל בין הילדים וטווחי הגילאים שלהם מבחינת ההשפעה של שינוי השעון. תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם, שגם כך השעון הביולוגי שלהם טרם הוסדר וגופם עדיין לא מפריש מלטונין (הורמון השינה), סביר להניח שלא יושפעו מהשינוי הקרוב. גם ילדים גדולים יותר, בני 3-5 ומעלה, ובפרט אלה שכבר לא ישנים צהריים, לא יחושו בצורה משמעותית בשינוי. האתגר הוא עם התינוקות הקטנים, שכבר סיגלו סדר יום אחיד ומסודר של ארוחות, האכלות ותנומות יום, ושלרוב רגילים לקבל את צרכיהם בזמנים קבועים, ולפתע הזמנים שלהם לא תואמים את השעון החדש.

עוד באותו נושא

חמש טעויות שאתם עושים עם השינה של הילדים שלכם

לכתבה המלאה

איך מתמודדים עם הקושי להסתגל לשעון החדש?

1. חשוב לשמור על השגרה ועל פרקי הערות הקבועים בין התנומות ביום ובין הארוחות ביום. כלומר, אם התינוק שלכם רגיל לקום בשבע בבוקר ולהיכנס לשנת הבוקר בתשע, אז הוא יקום למעשה בשמונה על פי השעון החדש, ויהיה עייף לשנת בוקר רק בעשר. שמרו על פרקי הערות הקבועים, ולא על השעות הקבועות.

ילדה שוכבת על שטיח וקוראת ספר. ShutterStock
זה שיש אור בחוץ לא אומר שצריך לדחות את שעת ההשכבה/ShutterStock

2. לשים לב לסימני עייפות. הביטו בילד ובסימני העייפות שלו: פיהוק, שפשוף עיניים, משחק בשיער או באוזניים - והגיבו בהתאם. השכיבו על פי הסימנים, ולא לפי השעון.

3. הורים רבים מודאגים שהפעוט לא ירצה לישון לשנת הלילה אם יש אור בחוץ, וחושבים שבקיץ צריך להשכיב מאוחר יותר כי מחשיך מאוחר יותר. לא צריך להתרגש אם בחוץ עדיין אור, אבל הגיע הזמן לישון. כפי שבשעון החורף לא משכיבים לשנת הלילה כבר ב-17:00 רק כי יש חושך, כך גם בקיץ לא משכיבים לשנת הלילה רק אחרי 20:00 כי בשעה 19:00 מואר בחוץ. הולכים לישון כשמגיע מועד הקבוע ההשכבה של התינוק.

אז מה עושים? איך מכוונים מחדש את השעון הביולוגי של התינוק לשעון החדש, אם בכלל? יש שתי אסטרטגיות שניתן ליישם בהסתגלות לשעון החדש. שתיהן טובות, ואתם יכולים לבחור את זו שנכונה ומתאימה ביותר לכם ולמשפחתכם.

האסטרטגיה הראשונה היא להתחיל ליזום את השינוי כבר עכשיו, היום. המטרה היא לעשות מניפולציה על השעון הביולוגי, ולכוון את השעון הפנימי של הילדים באופן הדרגתי לקראת שינוי השעון בשישי הקרוב. כלומר, אם בכל ערב הבת שלכם הולכת לישון בשעה 19:30, הקדימו את שעת ההשכבה בכל יום ברבע שעה אחורה, עד שתגיעו למצב שבחמישי בערב תשכיבו אותה לישון בשעה 18:30. למחרת, ביום שישי בערב, עם שעון הקיץ השעה תהיה למעשה 19:30 והנה היא הגיעה מוכנה אל השעון החדש.

אולם, ייתכן שהתינוק שלכם פשוט לא יהיה עייף מוקדם יותר, ואי אפשר יהיה להקדים את ההשכבה קצת יותר בכל יום השבוע. לפיכך, ניתן לנקוט בטקטיקה אחרת על פי אותה אסטרטגיה. במקום לשנות את שעת ההשכבה השבוע, לדחות את השינוי לאחר שינוי השעון. כלומר, ביום שישי בערב, רק כאשר תגיע השעה 20:30 הבת שלכם תקרוס ותרצה לישון, כי מבחינתה השעה היא 19:30 לפי שעון החורף. את ההקדמה ההדרגתית של השעון תוכלו ליישם החל מסוף השבוע במקום החל מהיום, ובכל יום-יומיים להזיז את שעת ההשכבה אחורה ברבע שעה עד שתתייצב שוב על 19:30 שעון קיץ.

ויש כמובן את האסטרטגיה השנייה - לא לעשות כלום. כן, ממש כך. כפי שאנחנו מסתגלים לשעון החדש בסופו של דבר אחרי כשבוע לכל היותר, גם הקטנים שלנו יסתגלו לכך. חשוב להיענות לסימני העייפות שלהם ולהשכיב אותם כאשר הם עייפים, ותוך ימים ספורים הם יצליחו להחזיק מעמד קצת יותר עד שיסתגלו לשעה הקבועה שלהם.

בינינו? אני נוקטת באסטרטגיה השנייה.

שרי גלזר היא יועצת שינה ומנחת הורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully