פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה עדיף, שינה קצרה ורצופה או שינה ארוכה ומקוטעת?

      הורים לילדים קטנים? אולי בגלל זה אין לכם מצב רוח. מחקר אמריקאי בדק ומצא שהתעוררויות מרובות מובילות לעלייה גדולה יותר במצב הרוח השלילי, מאשר שינה קצרה ללא הפרעות

      אמא ותינוק ישנים יחד במיטה (ShutterStock)
      שינה מקוטעת אופיינית להורים טריים (אילוסטרציה: ShutterStock)

      אם אתם הורים טריים, המתעוררים פעמים רבות במהלך הלילה – וגם סובלים ממצב רוח ירוד במיוחד, המחקר הבא בוודאי ידבר אליכם. חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ארה"ב, מצאו כי שינה מקוטעת פוגעת הרבה יותר במצב הרוח, בהשוואה לשינה מקוצרת – כך לפי מחקר חדש, שפורסם החודש בכתב העת Sleep.

      החוקרים זימנו 62 משתתפים בריאים למעבדת שינה, ושם חילקו אותם לשלוש קבוצות ועקבו אחר דפוסי השינה שלהם במשך שלושה לילות רצופים. השינה של המשתתפים בקבוצה הראשונה הופרעה שמונה פעמים בלילה; וזו של הקבוצה השנייה היתה קצרה יחסית, שכן המשתתפים לא הורשו להירדם עד לשעה מאוחרת. המשתתפים בקבוצה השלישית – קבוצת הבקרה – ישנו ללא כל הפרעה לכל אורך הלילה. עם ההשכמה, המשתתפים התבקשו להשיב על שאלון המודד רגשות חיוביים ושליליים, כמו עליזות וכעס.

      צניחה במצב הרוח החיובי

      המסקנה הראשונה והמתבקשת: שינה גרועה מובילה למצב רוח רע. החוקרים גילו כי המשתתפים בשתי הקבוצות שחוו שינה לא אידאלית, דיווחו על רמות נמוכות של מצב רוח חיובי ורמות גבוהות של מצב רוח שלילי. אך לאחר הלילה השני, הם גילו דבר נוסף: המשתתפים בקבוצת השינה המופרעת דיווחו על ירידה של 31% במצב הרוח החיובי, בהשוואה לבדיקה הראשונה, לעומת ירידה של 12% בלבד בסוג זה של מצב רוח, בקרב המשתתפים שישנו מעט. לא נמצאו הבדלים מובהקים בכל הנוגע למצב הרוח השלילי שנמדד בשתי הקבוצות. "נראה ששינה מופרעת פוגעת יותר במצב הרוח החיובי, מאשר היא פוגעת ברגשות שליליים", הסביר מוביל המחקר, הפרופסור לפסיכיאטריה פטריק פינאן ל-Time.com.

      עוד הוסיף פינאן כי כאשר התבונן על דפוסי השינה של המשתתפים בקבוצות השונות, התגלה כי אלה שהתעוררו לעתים קרובות, ישנו פחות עמוק – שינה המכונה "שנת גל איטי" (Slow wave sleep) – בהשוואה לקבוצה שחוותה שינה קצרה יחסית. המשמעות ברורה: שינה קצרה אך רצופה תורמת יותר לתחושת ההתחדשות והרעננות הנלווית לשינה טובה, בהשוואה לשינה ארוכה ומקוטעת. "כשהשינה שלנו מופרעת לאורך הלילה", הסביר פינאן, "אין לנו את האפשרות לעבור בין שלבי השינה השונים, וכך לקבל מספיק שינה מסוג 'שנת גל איטי', שהיא המפתח לתחושת ההתחדשות של הגוף". עוד לדבריו, בקרב הקבוצה של השינה המקוטעת ראו החוקרים – "צניחה חדה ומשמעותית בשנת הגל האיטי, שקשורה בצניחה במצב הרוח החיובי".

      תנוחות שינה של זוגות (ShutterStock)
      מחקרי עבר הצביעו על קשר שבין שינה גרועה לדיכאון (אילוסטרציה: ShutterStock)

      פינאן הדגיש כי שינה מקוטעת אופיינית להורים טריים כמו גם לאנשים המוקפצים בלילות לצורכי עבודה ולאנשים הסובלים מנדודי שינה (אינסומניה). מחקרי עבר הצביעו על קשר שבין שינה גרועה לדיכאון, ולאור ממצאי המחקר, הוא טוען – "שווה לבדוק אם דיכאון קשור יותר בשינה מופרעת או יותר בשינה קצרה".

      נתון נוסף שטרם נבדק, הוא מספר שעות השינה בלילה שמתחתיו מצב הרוח החיובי נפגע, בשיעורים דומים לאלה הנמדדים אצל אנשים החווים שינה מקוטעת. מאחר שהדבר העיקרי המשפיע על טיב השינה הוא "שנת גל עמוק", פינאן מסכם כי: "עלינו לשים לב לא רק לאיכות או לכמות של השינה, ולא רק לאיכות או לכמות של הרגשות – אלא לשילוב שבין השניים".