וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המפתיע בין גובה לבין הסיכוי להתקרחות

12.3.2017 / 7:10

מחקר גנטי בחן כ-20 אלף גברים והגיע למסקנות מפתיעות על הקשר בין גובה, משקל ושלל תכונות תורשתיות אחרות. אז מי נמצא בסיכון גדול יותר להקריח, ואיך זה קשור גם למחלות לב?

וין דיזל. ShutterStock
המפרצים כבר הופיעו? הוא ההוכחה שזה לא חייב להיות סימן רע. וין דיזל/ShutterStock

אם ישאלו את כל הגברים בעולם מה הפחד הכי גדול שלהם, סביר מאוד להניח שבטופ 10 תופיע ההתקרחות. הסטטיסטיקה בעניין הזה לא בדיוק עוזרת להוריד את סף החרדה: 85 אחוזים מכלל הגברים צפויים להיפרד בשלב כלשהו בחייהם מהשיער. עכשיו, חוקרים מאוניברסיטת בון שבגרמניה נותנים לחלק מאיתנו סיבות נוספות לחשוש. במחקר חדש נאסף מידע גנטי מ-11 אלף גברים שאיבדו את שערות ראשם בטרם עת, ו-12 אלף גברים נוספים שהתמזל מזלם ועדיין נהנים משיער שופע. הנבדקים הגיעו משבע מדינות שונות ומרקעים שונים, ומסקנות הבדיקה מפתיעות.

עוד בנושא:
על חוט השערה: פתרונות טבעיים לנשירת שיער
יש לכם שיערות שיבה ואתם רק בני 20? זו כנראה הסיבה
התרופה שגורמת לקרחים להצמיח כמעט את כל שערם בחזרה

מהמחקר עולה כי גברים נמוכי קומה נמצאים בסיכון מוגבר לאבד את השיער בשלב מוקדם. מי שהייתה ממובילי המחקר, ד"ר סטפני היילמן-היימבך, אמרה כי "הצלחנו לזהות 63 הבדלים בגנום האנושי שמשפיעים על אובדן השיער. חלקם קשורים גם למאפיינים גנטיים אחרים, כמו משקל נמוך, התבגרות מינית מוקדמת וכמה סוגים של סרטן".

דני דה ויטו מקבל כוכב. Frederick M. Brown, GettyImages
אולי זה אותו גן שגורם לדני דה ויטו להיות כזה מדהים?/GettyImages, Frederick M. Brown

מחקרים שנערכו בנושא בעבר מצאו קשר מסוים בין אובדן השיער בגיל מוקדם לבין סיכון מוגבר למחלות לב וסרטן הערמונית. המחקר הגדול הזה מאמת כי אכן קיים קשר בין המאפיינים הגנטיים שגורמים להתקרחות ולסרטן הערמונית. עם זאת, החוקרים התקשו למצוא קשר חד משמעי בין אובדן השיער לבין מחלות לב. בקרב המתקרחים מצאו החוקרים גם גנים שמגבירים את הסיכון למחלות לב וגם כאלה שמפחיתים אותו.

עוד באותו נושא

בלתי הפיך? 10 מיתוסים על התקרחות שאנחנו חייבים לנפץ

לכתבה המלאה

חכו רגע עם הלחץ, לא הכול שחור

המחקר הגנטי מצא גם יתרונות מסוימים שקשורים לאותה קבוצת גנים שמשילה את השיערות מהקרקפת בגיל מוקדם. פרופ' מרקוס נורת'ן, שהוביל את המחקר הסביר כי "מצאנו קשרים בין ההתקרחות לבין גוון עור בהיר יותר וצפיפות עצם גבוהה יותר". הממצאים האלו מראים כי למי שיש בגופו את הגנים האלו, יש יכולת טובה יותר לסנתז את אור השמש לוויטמין D ביעילות, מה שמקטין את הסיכון שלו לתפוס מחלות חורף. בנוסף, גברים אלו זוכים לעצמות חזקות יותר ונמצאים בסיכון מופחת לשברים או אוסטאופורוזיס בגיל מבוגר.

משחק כדורעף. ShutterStock
השיער אולי לא יצמח בחזרה אבל היי, לפחות העור והעצמות יישארו במצב מצוין/ShutterStock

פרופ' נורת'ן דאג גם להרגיע את מי שנבהל ממסקנות המחקר: "גברים עם אובדן שיער מוקדם לא צריכים להיות מדואגים, מכיוון שהסיכוי שלהם לפתח מחלות גדול רק במעט מהממוצע". נורת'ן מסביר כי המדע מצוי רק בצעד הראשון בדרך להבין את המנגנון המולקולרי המורכב שמשפיע על אובדן השיער, על הגובה, ועל מחלות אחרות. בעתיד ייערכו כמובן מחקרים נוספים בנושא שישפכו עוד אור על התעלומה של הגנום האנושי. עם זאת, הוא כן נפעם מהתוצאות ואומר כי "מרגש לראות שאובדן השיער הוא לא תכונה גנטית מבודדת ויכולה להצביע על תכונות רבות אחרות בגוף האדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully