וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה שגורמת לקרחים להצמיח כמעט את כל שערם בחזרה

26.9.2016 / 15:24

במסגרת ניסוי בתרופה נגד התקרחות, הצליחו חוקרים לגרום לרוב הנסיינים הסובלים מהתקרחות להצמיח מחדש יותר מ-90 אחוזים מהשיער שאיבדו. האם בקרוב נראה תרופה חדשה ויעילה נגד התקרחות על המדפים?

התקרחות. ShutterStock
תקווה חדשה למיליוני מתקרחים ברחבי העולם?/ShutterStock

התקרחות היא דוגמה לבעיה רפואית שמטרידה אנשים רבים, על אף שהיא אינה מהווה סכנת חיים בשום קנה מידה. היות שרבים סובלים ממנה, מחקרים לא מעטים נעשו ונעשים בניסיון למצוא בשבילה תרופה יעילה – עד כה ללא הצלחה. אך ממצאיו של מחקר קליני חדש שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה בארצות הברית עשוי לספק תקווה למיליוני מתקרחים ברחבי העולם. המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת הרפואי Journal of Clinical Investigation/Insight מצא טיפול תרופתי שהוכיח עצמו כבעל יעילות של 90 אחוזים.

במחקר השתתפו 12 אנשים שסובלים מהתקרחות מתונה עד חמורה עקב אלופציה אריאטה, הפרעה אוטואימונית, במסגרתה תאים בגוף תוקפים את זקיקי השיער וגורמים לנשירה. במסגרת הטיפול שניתן במסגרת הניסוי נבדקה תרופה בשם ruxolitinib המבוססת על חומר פעיל מזן מעכבי JAK, שנוסה כבר במחקרים קודמים שבוצעו בבעלי חיים וכן בכמה מחקרים אנושיים בהיקפים קטנים. התרופה התגלתה כבעלת יכולות הצמחת שיער פלאיות כמעט – 75 אחוזים מהחולים צימחו מחדש למעלה מ-90 אחוזים מהשיער שאבד להם במהלך תהליך ההתקרחות, לאחר טיפול של 3-6 חודשים.

"אף על פי שהניסוי שלנו מצומצם בהיקפו, הוא מספק ראיה חותכת שתרופות מסוג מעכבי JAK עשויות להוות טיפול יעיל ראשון מסוגו עבור אנשים שסובלים מאלופציה אראטה (התקרחות)", אמר ד"ר ג'וליאן מקיי-וויגאן, דרמטולוג ומנהל שותף של היחידה למחקרים דרמטולוגיים במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה. "מדובר בידיעה מעודדת עבור חולים שמתמודדים עם ההשלכות הפיזיות והרגשיות של המחלה האוטואימונית הזאת והשפעותיה על מראם החיצוני".

עוד בנושא:
שביל באמצע: 6 עובדות על שיער שאתם חייבים לדעת
התרופה להתקרחות קרובה מתמיד
8 מאכלים שיעשו לכם שיער מהמם

שיערות באמבטיה. ShutterStock
ככל הנראה יש צורך גם בטיפול משמר/ShutterStock

מעודדות ככל שיהיו, יש בכל זאת כמה סוגיות שראוי לחדד בהקשר של תוצאות הניסוי. הראשונה, היא שהשיפור בהתקרחות לרוב היה זמני. ברגע שהנסיינים הפסיקו ליטול את התרופה, כשליש מהם החלו לאבד שוב את שערם, אם כי לא באותו היקף שקדם לתחילת הניסוי. במחקר דומה, שבחן את יעילותה של תרופה מעכבת JAK אחרת בשם tofacitinib (שגם הוא פורסם באותו כתב עת), נרשמו תוצאות קצת פחות מרשימות, הן במהלך הניסוי והן לאחריו. מתוך 66 משתתפים בעלי דרגות שונות של אלופציה, בהם גם כמה שאיבדו את כל שיער הגוף שלהם, 32 אחוזים חוו שיפור של 50 אחוזים או יותר במצבם בזמן הטיפול. אולם, לאחר חודשיים ללא הטיפול התרופתי כל המשתתפים שבו לסבול מאובדן שיער ברמה כזו או אחרת.

"הממצאים שלנו מצביעים על כך שהטיפול הראשוני גורם לשיעורים גבוהים של נסיגת המחלה בחולים עם התקרחות מתונה-חמורה, אך ככל הנראה יש צורך גם בטיפול משמר", אמר ד"ר מקיי-וויגאן.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

תופעות לוואי ראויות לציון

על אף ששתי התרופות לא גרמו לנסיינים לתופעות לוואי חמורות, כן נלוו להן כמה תופעות קלות. אחת מהן, היא חולשה של המערכת החיסונית, דבר שגרם לנסיינים לחלות לעתים קרובות יותר. לרוע המזל, הבעיה העיקרית עם התרופות הללו, היא שנכון להיום, יעילותן הוכחה רק נגד אלופציה אריאטה ולא נגד ההתקרחות הנפוצה והמוכרת לגברים רבים וגם לחלק מהנשים – ששמה הרפואי הוא אלופציה אנדרוגנית. עם זאת, ד"ר מקיי-וויגאן וצוותו מתכוונים לערוך ניסוי דומה בתרופות מעכבות JAK גם לטיפול בהתקרחות הנפוצה.

"אנחנו צופים שמעכבי JAK יתאפיינו בהשפעה נרחבת על גורמים שונים של אובדן שיער, בהתבסס על מנגנון הפעולה שלהם מול זקיקי שיער ותאים חיסוניים כאחד", אמרה ד"ר אנג'לה כריסטיאנו, מרצה לגנטיקה ודרמטולוגיה במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה.

מעכבי JAK נחשבים למשפחת תרופות חדשה יחסית, אך הם כבר אושרו לטיפול בסרטן מח העצם ובדלקת פרקים ראומטית. וזמנים יגידו אם הם יסמנו גם את הקץ לקרחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully