וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ויטמין D עוזר למנוע שפעת והצטננות

19.2.2017 / 12:00

ניתוח בדיקות רפואיות של יותר מעשרת אלפים בני אדם קבע כי ויטמין D, שמופק בעיקר מאור השמש, תורם להפחתת הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה הבאים לידי ביטוי בין היתר בהתפתחות צינון ושפעת

אישה פותחת חלון. ShutterStock
תנו לה להיכנס, זה יעשה לכם רק טוב/ShutterStock

במשך שנים מבינים בעולם הרפואה כי ויטמין D מהווה מרכיב חיוני בבניית העצמות ובשמירה על מערכות הגוף. כעת, צוות שבחן 25 מחקרים רפואיים שכללו יותר מעשרת אלפים בני אדם, קבע כי תרומתו לבריאות הגוף משמעותית יותר משחשבנו. מהממצאים, שפורסמו בכתב העת המדעי הנחשב BMJ, עולה כי ויטמין D יכול להפחית את הסיכון לזיהומים שונים בדרכי הנשימה, ובהם שפעת והצטננות.

עוד בנושא:
שימו חריף: אכילת פלפל צ'ילי יכולה להאריך חיים
האפליקציה שתזהיר אתכם 12 שעות לפני שתחלו
האם יציאה בשיער רטוב תעשה אתכם חולים?

ד"ר אדריאן מרטינאו, מומחה לזיהומים בדרכי הנשימה ולמערכת החיסון באוניברסיטת קווין מרי בלונדון שהוביל את המחקר, ציין כי הוויטמין הפחית את הסיכון לדלקות בכעשרה אחוזים בממוצע בקרב הנבדקים. ממסקנותיו עולה כי אנשים שבגופם ניכר מחסור בוויטמין D הראו שיפור במצבם הבריאותי כאשר גופם החל להפיק אותו במידה מספקת.

לא מופק לבד, חיוני ביותר לגוף

ויטמין D מכיל חמש תרכובות מסיסות בשומן שעוזרות לאזן את הסידן והזרחן בדם. בניגוד למרכיבים חיוניים אחרים, הגוף אינו יכול לייצר אותו בכוחות עצמו ועלינו להשלים אותו בדרכים אחרות. מחקרים קודמים הוכיחו כי שיעור נמוך שלו בדם מגביר את הסיכון לבעיות לב, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי, דיכאון וסכיזופרניה.

בעוד שרוב אספקת הרכיב החשוב הזה מתקבלת מאור השמש (90 עד 95 אחוזים), מנתוני משרד הבריאות עולה כי גם בארצנו החמה רבים סובלים ממחסור בו, שכן השימוש בקרם הגנה חוסם גם את קרני ה-UVB, שבעזרתן מופק הוויטמין. לכן, מומלץ לחשוף את העור לשמש למשך רבע שעה בלבד ללא מקדם הגנה מדי יום, כאשר השמש נמצאת במרכז השמיים.

שרופה מהשמש. ShutterStock
גם יותר מדי ממנה זה מסוכן/ShutterStock

הדרך היעילה ביותר לקבוע האם קיים מחסור בוויטמין D היא בדיקת דם שגרתית. במשרד הבריאות מציינים שהכמות המומלצת היא 800 עד 1,000 יחידות בינלאומיות (SI). מחסור בוויטמין יכול לבוא לידי ביטוי בעייפות, חולשה, שינויים קיצוניים במצב הרוח או בעיות עיכול. מלבד הפקתו מאור השמש, ניתן להשלים את המינון באמצעות מאכלים כגון: דגנים מלאים, עלים ירוקים, וירקות. ניתן לצרוך את הוויטמין גם ממזונות מן החי ובהם: דגים שמנים (טונה, סלמון ומקרל), כבד מבשר בקר וחלמון ביצה.

לא צריך יותר מדי

זה שנים שעולם הרפואה מבין את החשיבות של ויטמין D למערכות הגוף. מספר מחקרים כבר הראו בעבר כי המרכיב הזה עוזר למנוע מחלות שונות. הממצאים הובילו אנשים לחשוב כי ככל שאנחנו צורכים יותר מהוויטמין, כך אנו תורמים יותר למניעת התפתחות מחלות. ד"ר סטיבן אברהמס, שהשתתף בגיבוש המלצות האקדמיה הלאומית האמריקאית לרפואה על צריכת ויטמין D, מדגיש כי הוא לא מאמין שיש יתרון בצריכה מוגברת של הוויטמין לאנשים שאין להם חוסר בו.

סטייק טונה צלויה. ShutterStock
מקור מצוין לוויטמין D, אבל לא צריך להיסחף. דג טונה/ShutterStock

ד"ר אברהמס הדגיש כי החשיבות של המחקר החדש טמונה בעובדה שהוא סקר 25 מחקרים קודמים. "המחקר מראה כי אנשים עם מחסור בוויטמין D אכן מראים שיפור במצב הרפואי כשהם מקבלי תוספת", הוא אמר בראיון לרשת הרדיו הציבורית של ארה"ב, אך הוסיף כי הוא לא משוכנע שתוספת של הוויטמין מועילה למצב הבריאותי. הוא ציין כי דרושים מחקרים נוספים בנושא כדי לגבש המלצה מושכלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully