וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: נמצא חיסון לאבולה שהצליח למנוע הדבקה לחלוטין

25.12.2016 / 10:05

חיסון ניסיוני שנבדק על אלפי נסיינים הצליח למנוע הדבקה ביעילות של 100 אחוזים, אם ניתן מיד לפני החשיפה לנגיף. זו הפעם הראשונה שנמצא חיסון יעיל לנגיף הקטלני, שהתפרץ לראשונה בשנת 1976 וטרם מוגר

מעבדה של המרכז למניעת מחלות ובקרתן – אטלנטה, 2013. AP
החשש שהנגיף ישמש ליצירת נשק ביולוגי הוביל למספר ניסיונות לפתח לו חיסון/AP

חיסון ניסיוני חדש כנגד נגיף האבולה נמצא יעיל ב-100 אחוזים במניעת הידבקות בנגיף, באנשים שבאו במגע ישיר עם חולי אבולה בגינאה. כך פורסם בגליון האחרון של הירחון הרפואי הנחשב THE LANCET.

נגיף האבולה זוהה לראשונה בשנת 1976 בקונגו, והוא נקרא על שמו של נהר האבולה במדינה. במרוצת השנים נרשמו מספר התפרצויות של הנגיף, וההתפרצות האחרונה - שהחלה בשנת 2013 - טרם מוגרה לחלוטין. ההדבקה באבולה יכולה להתרחש במספר אופנים, הן באמצעות מגע דם בדם, מעבר נוזלי גוף והפרשות ומגע עם מחטים מזוהמות בנגיף. זה קרוב לשני עשורים ששמו של הנגיף נקשר גם בפוטנציאל לשמש כנשק ביולוגי, דבר שהוביל למספר ניסיונות לייצר נגדו חיסון.

עוד בנושא:
פחד מוות: הווירוסים הכי קטלניים בעולם
שבדיה: חיסון לאלצהיימר נמצא בשלבי ניסוי ראשוניים
זיקה ועוד: מחלות שמועברות בעקיצות יתוש

לראשונה בעולם, אזרחית בריטית בריאה קיבלה חיסון ניסיוני לאבולה באוניברסיטת אוקספורד. רויטרס
החיסון החדש לא מכיל נגיף פעיל, אלא חלקי נגיף מהונדסים גנטית/רויטרס

אחד הניסיונות המשמעותיים ביותר, שבוצע בארה"ב עוד בשנת 2003, לא הוביל להתקדמות משמעותית, בין היתר בשל מחסור במתנדבים שהסכימו לקבל את החיסון הניסיוני ובשל חוסר מודעות במערב למחלה. התוצאה הישירה לכך היא שכיום אין בנמצא עדיין חיסון מורשה למניעת מחלת האבולה שנגרמת מנגיף האבולה, כמו גם נגד נגיפים אחרים ממשפחת ה-filovirus.

החיסון שנבדק במסגרת המחקר הנוכחי כבר נמצא כמגן מפני הידבקות במספר בעלי חיים לפני שנבדק על בני אדם. החיסון החדש הוא חיסון רקומביננטי - כזה שאינו מכיל נגיף פעיל אלא חלקי נגיף מהונדסים גנטית של וירוס האבולה זאיר (rVSV-ZEBOV), ושנמצאו כמעוררים תגובה חיסונית שמונעת הדבקה בנגיף. יש לציין כי למעלה ממחצית המשתתפים שחוסנו דיווחו על תופעות לוואי בשבועיים שלאחר החיסון, אולם רובן היו קלות בלבד, כמו כאב ראש ועייפות.

הניסוי כלל למעלה מ-4,500 משתתפים שהיו במעגל הראשון והשני של חולי אבולה מאובחנים וחוסנו מיד עם היוודע דבר חשיפתם לחולה אבולה, ועוד מספר דומה של משתתפים בעלי מאפיינים דומים, שחוסנו כעבור 21 ימים או יותר מהחשיפה לחולה.

עוד באותו נושא

מסע אל ארץ האבולה

לכתבה המלאה
קבורת חולי אבולה, מונרוביה, ליבריה, מרץ 2013. AP
קבורת חולי אבולה בליבריה/AP

בקרב אלה שחוסנו בשלב מוקדם לא התפרץ אף מקרה של אבולה, לעומת 16 חולים מאובחנים בקרב הקבוצה שחוסנה רק כעבור שלושה שבועות או יותר. נוסף לכך, חיסנו החוקרים קרוב ל-1,700 אנשים נוספים שהיו בסמוך לחולי אבולה (בהם כ-200 ילדים) באופן מיידי, גם בקרבם לא זוהתה מחלת אבולה לאחר החיסון.

החיסון החדש הוא תקווה גדולה עבור עשרות אלפי אנשים שנחשפים מדי יום לחולי אבולה במדינות אפריקה השונות, והחוקרים מקווים כי הוא יאפשר מיגור מלא של ההתפרצות שהחלה בגינאה בשנת 2013.

קבורת חולי אבולה, מונרוביה, ליבריה, מרץ 2013. AP
קבורת קורבנות אבולה בליבריה במהלך ההתפרצות בשנת 2013/AP
עובד הצלב האדום עם חולה שאושפז בחשד להידבקות באבולה בעיר קוידו בסיירה לאון. רויטרס
מתנדב של הצלב האדום משוחח עם חולה אבולה בסיירה לאון/רויטרס
טיפול בחולי אבולה במונרוביה, ליבריה, ינואר 2015. רויטרס
טיפול בחולי אבולה במונרוביה, ליבריה, ינואר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully