וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק זיקה: עוד מחלות שנגרמות על ידי עקיצת יתוש

1.2.2016 / 8:00

נגיף הזיקה מתפשט ברחבי העולם וגורם לבהלה לא קטנה בקרב ארגוני רפואה ואזרחים. אבל גם לפניו היו פה מחלות נגיפיות שמועברות על ידי עקיצת יתוש, ולחלקן עדיין אין חיסון

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארגון הבריאות העולמית שב ומזהיר כי נגיף הזיקה מתפשט בדרום ומרכז יבשת אמריקה, ולפי הערכות כארבעה מיליון בני אדם צפויים להידבק עד סוף שנת 2016. דוברי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) כבר קראו לנשים בהיריון להימנע מלהגיע למדינות הנגועות, רובן מדינות אמריקה הלטינית והאיים הקריביים - שם נמצאת ההתפרצות בשיאה. נשים בתחילן ההיריון נמצאות בסיכון להתפתחות עוברים בעלי ראש קטן ולנזק מוחי בעוברים הללו ולכן גם התושבים וגם התיירים שנמצאים באזורים הנגועים הונחו לנקוט בכל אמצעי הזהירות כנגד יתושים לרבות תרסיסים וקרמים, לבישת בגדים ארוכים, שימוש בכילות והתרחקות ממים עומדים.

נגיף הזיקה עובר מאדם לאדם באמצעות עקיצה של נקבות יתוש הנמר האסייתי. יתושה שעוקצת אדם שהנגיף נמצא בדמו ולאחר מכן אדם אחר, עלולה להעביר את הנגיף מאדם לאדם. קיימים מספר דיווחים בספרות גם על הדבקה בנגיף הזיקה באפריקה באמצעות קיום יחסי מין, אבל בהתפרצות הנוכחית עדיין לא בוסס הדבר. למרות שבמבוגרים ובילדים הוא גורם למחלת חום שאינה שונה מהותית מנגיפים אחרים ולרוב חולף מעצמו, המגיפה הנוכחית גרמה לתהודה עולמית בייחוד בשל הסכנות לעוברים, שאמהותיהן נדבקות בתחילת ההיריון.

מחלות שמועברות על ידי יתושים

מחלות שמועברות על ידי יתושים הן בעיה ידועה ושכיחה. הן נפוצות בעיקר במדינות טרופיות בהן ריבוי המים העומדים הוא קרקע פורייה ליתושים. השילוב של בתי גידול ליתושים ומחלות שנישאות בדם, גורם לכך שהיתוש הופך פעמים רבות שלא באשמתו למעין בלדר שמעביר מחלות מדמו של אדם חולה לדמו של אדם בריא. הנה עוד כמה מחלות שמועברות על ידי יתושים:

יתוש Aedes aegypti שאחראי להדבקה בווירוס הזיקה בברזיל ובדרום אמריקה. AP
הנמר האסייאתי/AP

מלריה: ללא ספק המחלה הידועה ביותר שמועברת על ידי יתושים. מדובר על מחלה טפילית שמועברת מאדם חולה לבריא על ידי יתושי האנופלס. התסמינים שקשורים למלריה כוללים חום, צמרמורות, ומחלה דמויית שפעת. כ-1,500 מקרים של מלריה מאובחנים בארה"ב בכל שנה, רובם באנשים ששבו משהות באזורים נגועים כמו אפריקה מדרום לסהרה ומאזורים כפריים בדרום אסיה. למרות שאין חיסון נגד מלריה יש טיפול מניעתי וכן טיפול לאחר הדבקה. חשוב להיוועץ במרפאת מטיילים לפני יציאה לאזורים נגועים במלריה וכמובן לציין שהייה באזור נגוע אם מופיעים תסמינים חשודים גם לאחר החזרה ארצה.

דנגי: נגיף נוסף שמועבר על ידי יתושים ודווח גם בישראל. לפי הסטטיסטיקות כ-400 מיליון בני אדם נדבקים בכל שנה בדנגי והוא אחד המחוללים השכיחים ביותר במדינות טרופיות. המחלה יכולה להיות קלה אך במקרים מסויימים להפוך לקשה במיוחד, בעיקר אם נדבקים בה בפעם השנייה. אין חיסון או טיפול ייחודי למחלה והטיפול הוא בעיקר טיפול תסמיני ותומך.

הקדחת הצהובה: בדומה לדנגי מחלה זו נוטה להימצא באזורים טרופיים וסוב-טרופיים, כמו דרום אמריקה ואפריקה. למרות שהיא יכולה לעבור עם תסמינים קלים היא גם עלולה להסתבך בכ-15% מהמקרים ולהתבטא בדימומים בריריות או באיברים פניימים ואף לגרום לכשל רב מערכתי ולמוות. החדשות הטובות הן שקיים חיסון שמגן מפני הדבקה למשכ-10 שנים.

ריסוס נגד יתושי אדס, טגוסיגלפה, הונדורס, 30 בינואר 2016. רויטרס
גם בהונדורס מרססים נגד היתושים/רויטרס

נגיף הצ'יקונגוניה: על נגיף זה דיווחנו בהרחבה בעת ההתפרצות האחרונ,ה בשנים 2013-2014. מדובר על נגיף נוסף שמועבר על ידי יתושים וגורם למחלת חום דמויית שפעת ולפריחה בעור. אין חיסון כנגדו או טיפול ייעודי. רוב ההתפרצויות נוטות להתרחש באפריקה, אסיה ואיי האוקיינוס ההודי והאוקיינוס השקט, אולם גם פלורידה בדרום ארה"ב נחשבת לאזור אנדמי לנגיף.

דלקת קרום מוח יפנית: מדובר על מחלה קשה שמקורה בעיקר במדינות אסיה והאוקיינוס השקט ושיא תפוצתה בחודשי הקיץ ובסתיו. המחלה עלולה לפגוע במוח ולגרום לסיבוכים מסכני חיים. ההדבקה שלה נעשית על ידי יתושים שמעבירים את הנגיף מבעלי חיים שונים ובראשם חזירים. רוב האנשים שנדבקים מפתחים סימפטומים קלים בלבד אבל כאשר מתפתחת דלקת קרום המוח מדובר במחלה משמעותית יותר. החדשות הטובות הן שיש חיסון יעיל שזמין בישראל בהתאם להמלצת מרפאת מטיילים, ומומלץ להתחסן לפני שיוצאים לאזורים נגועים.

קיימות כמובן מחלות נוספות כדוגמת קדחת הנילוס המערבי, שכבר דווחה בישראל בשנים האחרונות. המחלה עלולה להסתבף ולגרום לדלקת ריאות, לדלקות קרום המוח ובמקרים קשים אף למוות. גם במקרה זה אין חיסון יעיל כנגד הנגיף ולכן מניעה ראשונית היא קריטית. זאת, על ידי מזעור סיכויי העקיצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully