וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב או רע? המאכלים שיעזרו לכם להילחם בכולסטרול גבוה

12.12.2016 / 11:49

אתם אוכלים את חלקם מדי יום, אבל מאחרים אתם שוכחים: המזונות האלה יכולים להפחית את רמות הכולסטרול הרע בגוף שלכם, וחבל שתפספסו אותם. הדיאטנית שלנו מסבירה

קערה מלאה באגוזים. ShutterStock
אגוזים במקום כדורים/ShutterStock

מעט שומן או הרבה? יותר או פחות פחמימות? כשרוצים לדעת מה כדאי לאכול וממה כדאי להימנע כדי לאזן את רמות הכולסטרול בגוף, עודף המידע עלול לבלבל. על פי המחקרים העדכניים והמלצות ארגוני הבריאות החדשות הטובות הן: אכילה מרובה של אגוזים, קטניות ושמנים צמחיים יכולים לעזור באיזון רמות הכולסטרול בגוף.

הכולסטרול הוא חומר שומני הנחוץ לקיום תהליכים חיוניים בגופנו, אך כשרמות הכולסטרול עולות בדם, כך עולה הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם - גורם התמותה העיקרי בעולם המערבי. נהוג לכנות את הכולסטרול LDL כ"רע" בגלל שברמות גבוהות הוא עלול לשקוע בדפנות כלי הדם, לגרום לסתימת העורקים ולמחלות רבות. לעומתו מכנים את הכולסטרול HDL ככולסטרול "הטוב" משום שהוא מגיע אל הכבד באופן יעיל ומגן מפני מחלות לב.

עוד בנושא:
כולסטרול כבר לא מסוכן? לא בטוח
מה כדאי לאכול כדי לשמור על הלב?
איזה אוכל רחוב הכי משמין? בדקנו ומצאנו

לא רק טיפול תרופתי

הקשר בין כולסטרול לבין מחלות לב וכלי דם נחקר זה עשרות שנים, והדרך למציאת פתרון כולל עדיין ארוכה. מלבד טיפול תרופתי, קיימים גורמים נוספים שיכולים לאזן את רמות הכולסטרול בגופנו, כגון ביצוע פעילות גופנית, הפחתת מתח וחרדה, הימנעות מעישון, שמירה על משקל תקין ואכילה מאוזנת. הנה כמה מהמאכלים שיכולים לסייע בהורדת הכולסטרול בדם.

תבשיל עדשים עטוף בבצק. נמרוד סונדרס
מומלץ להוסיף לתפריט/נמרוד סונדרס

1. קטניות

קבוצת הקטניות שכוללת שעועית, חומוס, עדשים ואפונה יכולה לעזור בהורדת הכולסטרול בגוף. הקטניות עשירות בחלבונים ובסיבים ועל פי מחקר שבדק את ההשפעה של הקטניות על הפחתת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם שפורסם בשנת 2014 בכתב העת של אגודת הרופאים בקנדה נמצא כי אכילה של מנה ממוצעת (כ-130 גרם ביום) הפחיתה משמעותית את רמות ה-LDL לעומת קבוצת הביקורת.

2. שמן שומשום

שמן שומשום, בדומה לשמנים צמחיים אחרים מכילים כמות גבוהה של פיטוסטרולים הנמצאו כמועילים לשמירה על בריאות הלב. פיטוסטרולים, הנקראים גם סטרולים צמחיים, דומים במבנה לכולסטרול ועל פי מחקרים רבים נמצא כי אכילתם יכולה להוריד את רמות הכולסטרול בדם. המנגנון לכך איננו ברור עדיין, אך ההנחה היא שהפיטוסטרולים יכולים להאט את הספיגה במעי של הכולסטרול המגיע מהמזון, וכתוצאה מכך רמת הכולסטרול בזרם הדם יורדת. הסבר נוסף הוא השפעתו על האופן שבו הכולסטרול מיוצר בכבד וירידה בכמות הכללית של הכולסטרול. פיטוסטרולים נמצאים גם בדגנים מלאים, ירקות, פירות, שקדים ועוד.

דייסת שיבולת שועל. ShutterStock
גם מפנק, גם חורפי וגם טעים. דייסת שיבולת שועל/ShutterStock

3. שיבולת שועל

שיבולת שועל מסייעת להורדת הכולסטרול בעזרת הסיבים התזונתיים המסיסים הנמצאים בקליפה. סיבים אלו ניתן למצוא גם בדגנים מלאים, כוסמת, קטניות וירקות.

חם בבטן: 4 הדייסות הכי בריאות שיש

4. שמן זית ושמן בלתי רווי

שמן זית הינו שמן בלתי רווי. שמנים בלתי רוויים נמצאו כמסייעים להורדת רמות כולסטרול ה-LDL "הרע" בדם. בנוסף, שמן זית נמצא בקבוצת השמנים החד בלתי רוויים, בדומה לאבוקדו, אגוזי מלך, שמן קנולה ועוד. לקבוצה זו נמצא יתרון נוסף, היא עשויה להעלות את הכולסטרול "הטוב" (HDL) במידה מסויימת.

5. גזר ושאר ירקות

גזר מכיל ויטמין C, והוא עשיר בבטאקרוטן. רכיבים אלו נקראים אנטיאוקסידנטים ולהם תרומה מיוחדת להגנה על הלב. ירקות ופירות נוספים המכילים נוגדי חמצון הינם ברוקולי, כרוב, תות שדה, דלעת ועוד. במחקרים נמצא כי בקרב אנשים שאכלו יותר מארבע מנות ירקות ביום, רמת הכולסטרול "הרע" היתה נמוכה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully