פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זו כמות הקלוריות המיותרת שאתם אוכלים כשאתם לא ישנים מספיק

      יותר ויותר אנשים ברחבי העולם ישנים פחות ופחות שעות בלילה, מה שעלול להוביל למחלות שונות והשמנה. אז כמה קלוריות שעות השינה החסרות מוסיפות למשקל שלכם? רק נגיד שזה שווה ערך לארוחה קטנה

      זו כמות הקלוריות המיותרת שאתם אוכלים כשאתם לא ישנים מספיק

      בווידיאו: האם חוסר שינה גורם לנו להרגיש שיכורים?

      אם פסחתם על שעות שינה בחיים שלכם, ובוודאי עשיתם את זה מתישהו, בוודאי שמתם לב שאתם הרבה יותר רעבים ביום שלמחרת. כמה רעבים? מחקר חדש בדק ומצא שאתם צורכים 385 קלוריות מיום רגיל – מה ששווה ערך למשולש פיצה עמוס כל טוב.

      המחקר שפורסם בכתב העת האירופאי לתזונה קלינית ביקש למצוא כמה קלוריות בדיוק אנחנו מוסיפים לספירת הקלוריות היומית שלנו בעקבות חוסר שינה. לשם כך הם בחנו 11 מחקרים שעסקו במניעת שינה חלקית וצריכת קלוריות. מניעת שינה חלקית מתייחסת לאנשים שלא ישנים לילה שלם או ישנים רק במחצית אחת של הלילה.

      עוד בנושא:
      מומחים קבעו: כמה שעות באמת כדאי לישון
      עוד שעת שינה בלילה תשפר לכם את חיי המין
      השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים

      אוכלים מזון לא בריא

      בשנים האחרונות רופאים מבינים כי לא רק תזונה נכונה ופעילות גופנית הם גורמים שמשפיעים על המשקל, אלא גם שינה. מחקר שהוצג למשל ביוני האחרון בכנס האגודה האמריקאית לרפואת שינה טוען כי גם אנשים שישנים מספיק שעות אבל הולכים לישון מאוחר נמצאים בסיכון לתזונה לא בריאה. החוקרים מ-Northwestern University בשיקגו מצאו שאנשים שנטו ללכת לישון מאוחר אכלו יותר מזון מהיר ואוכל בעל ערך תזונתי ירוד. מחקרים שנערכו בנושא אף מצאו כי מניעת שינה עלולה לגרום לא רק להשמנה אלא גם לסוכרת סוג 2.

      איש מבוגר עם כרס גדולה (ShutterStock)
      זה המ שחוסר שינה עלול לעשות לכם! (אילוסטרציה: shutterstock)

      המחקרים שהם סקרו כללו 172 אנשים בגילאים 18-50 שהורכבו מנשים וגברים במשקל תקין, כאלה עם עודף משקל ואחרים שסובלים מהשמנת יתר. הם חולקו לשתי קבוצות: בקבוצה אחת חלק היו האנשים שישנים לילה שלם (בין 7 ל-12 שעות) ואילו בקבוצה האחרת, אנשים שישנו בין 3.5 ל-5.5 שעות בלילה.

      הממצאים הראו, כאמור, שאלה שלא ישנים לילה שלם, צרכו 385 קלוריות יותר ביום למחרת. אבל זה לא הכל. החוקרים מצאו שהמזון ממנו הם ניזונו היה מורכב מיותר שומן ופחות חלבון. צריכת הפחמימות לעומת זאת נשארה זהה.

      אם במחקרים קודמים נהגו להאשים את ההשמנה בכך שחוסר השינה פוגע בהורמוני הרעב גרלין ולפטין, החוקרים במחקר הנוכחי הציעו רעיון אחר. לטענתם, הסיבה שאנשים צורכים יותר קלוריות היא שהם עצבניים מחוסר שינה, מה שגורם להם לנסות ולפצות את עצמם.

      בימים אלה עורכים החוקרים מחקר נוסף שבמרכזו יעמדו אנשים שסובלים ממניעת שינה באופן קבוע. לדבריהם, למחקר זה יש חשיבות רבה, שכן בחברה של ימינו יותר ויותר אנשים ישנים פחות.