פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה קשה לשמור על המשקל אחרי דיאטה? זו התשובה

      האם הגוף שלנו בוגד בנו? לפי המחקר הבא בהחלט כן. חוקרים שבדקו שישה משתתפים בתוכנית טלוויזיה שירדו במשקל, מצאו כי כולם התקשו לשמור על המשקל אחרי הדיאטה. ההפתעה - הסיבה לא נעוצה רק במה שהם הכניסו לפה

      למה קשה לשמור על המשקל אחרי דיאטה? זו התשובה

      בווידיאו: האיש שהעלה וירד במשקל רק כדי להוכיח שהוא יכול

      הנה אחת השאלות הקיומיות הכי חשובות שיש – איך זה שכל כך קשה לרדת במשקל, אבל קל מאוד להעלות אותו חזרה? ובכן, לטענת חוקרים התשובה היא די פשוטה. הגוף שלנו פשוט מתנגד. מה הכוונה? כשאנחנו יורדים במשקל או בזמן דיאטה, הגוף שלנו מוריד את קצב המטבוליזם ושורף פחות קלוריות במנוחה (כשאנחנו ישנים או סתם יושבים). התוצאה היא פחות קלוריות שנשרפות. לטענת החוקרים שמירה על הדיאטה שעשינו דורשת להקפיד ולהיות על המשמר כל הזמן מול השינוי וההסתגלות המטבולית החדשה.

      המחקר שפורסם בכתב העת Obesity עקב אחרי 14 משתתפים של סדרת הטלוויזיה האמריקאית The Biggest Loser, שהיא המקבילה של "לרדת בגדול" אצלנו. החוקרים מצאו כי שש שנים לאחר העונה בה השתתפו הנחקרים, כולם עלו במשקל, חוץ מאחד. הם אומנם שקלו בממוצע 131.5 קילוגרמים במקום 149 קילוגרמים ששקלו לפני התוכנית, ושש שנים זה הרבה מאוד זמן, אבל הסיכויים עדיין היו נגדם.

      עוד בנושא:
      מחקר חדש: השמנה נובעת מהפרעה של המוח
      השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים
      למה אנשים משמינים אחרי ניתוחים לקיצור קיבה?

      השמנה בטנית (ShutterStock)

      המחקר מצא שלפני ההשתתפות בתוכנית המשתתפים שרפו בממוצע 2,600 קלוריות ביום במנוחה ואילו אחרי שירדו במשקל, ירדו גם מספר הקלוריות שהם שרפו לכ-2,000 ביום. שש שנים אחרי, מספר הקלוריות שהם שורפים כעת ירד אפילו יותר ועמד על 1,900 קלוריות ביום במנוחה. למעשה, קצב חילוף החומרים במנוחה (RMR) היה כעת 500 קלוריות בממוצע פחות ממה שמצופה למשקל ולגיל של המשתתפים, כך שלמעשה הם נאלצו לאכול הרבה פחות כדי לשמור על המשקל שלהם. החוקרים אומנם כבר ידעו כי דיאטה מפחיתה את קצב חילוף החומרים במנוחה כדי לחסוך באנרגיה, אבל במחקר הנוכחי הם ראו שהגוף למעשה "מחבל" בדיאטה.

      אז איך יורדים במשקל?

      המחקר הוא אמנם קטן ונערך על 14 אנשים בלבד וכלל משתנים נוספים כמו גנטיקה, אבל הוא מאשש מחקרים דומים שנערכו בנושא. כך למשל מחקר שבדק אנשים לאחר ניתוחים לקיצור קיבה, מצא שהגוף שלהם הצליח להתגבר על התופעה הזו ועשה מעין ריסטארט, כך שקצב חילוף החומרים במנוחה לא יורד.

      אז איך נלחמים בזה בדרכים רגילות? שומרים בקנאות על מה שאנחנו מכניסים לפה, ומקפידים לעשות פעילות גופנית רבה דרך אימוני כוח והתעמלות אירובית. הקצב המטבולי במנוחה קובע רק חלק מהקלוריות שאתם שורפים ביום, ואם עדיין תשרפו יותר קלוריות ממה שאתם מכניסים לגוף, תרזו.