פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 דרכים להוריד במשקל בלי דיאטה

      עד שגלולת ההרזייה שמבטיחים לנו כבר יותר מדי זמן תהיה מוכנה, נגזר עלינו לשמור על המשקל. לאלו מכם שמתעצלים לעשות ספורט או דיאטה, הנה כמה שיטות שיעזרו לכם לרמות ובכל זאת לרזות

      אישה בדיאטה (ShutterStock)
      מתי הדיאטה כבר תגמר?! (אילוסטרציה: shutterstock)

      דיאטה זה לא כיף. לא משנה מה יגידו לכם, אל תאמינו. ספירת הקלוריות, המחשבה שלא מרפה יום יום שעה שעה, על מה נאכל ואיפה, ושלא נדבר על הצורך בפעילות גופנית. תוסיפו לזה את העובדה שאחרי כמה חודשים המשקל נתקע ולא מוכן לזוז יותר למטה, והנה התשובה ל'מי יכול לעמוד בזה ועוד לאורך זמן?'. אף אחד.

      רגע לפני ששנת 2014 נגמרת, ואתם מקבלים החלטות שלא תעמדו בהן, אספנו עבורכם כמה שיטות שלא מצריכות מכם לא פעילות גופנית מאומצת ולא ויתור על הגילטי פלז'ר שלכם. כמה שינויים קטנים במהלך היום שלכם ומעט תשומת לב, וכבר בשנה הבאה הג'ינס שדחפתם לחלק האחורי של המדף, עולה עליכם ועוד נשאר עודף.

      גרסיניה (ShutterStock)
      הייתם מאמינים? יש צמחים טרופיים שמורידים את החשק לאכול. גרסיניה (צילום: shutterstock)

      1. צמחי מרפא

      שימוש בצמחי מרפא כחלק מהטיפול במגפת השמנת היתר, מביא עמו יתרון משמעותי היות ומדובר בטיפול המתייחס ומשפיע על כלל מערכות הגוף. החל מוויסות התיאבון תוך השפעה על תחושת הטעם בפה, הגברת תהליכים מטבוליים על ידי השפעה על בלוטת התריס, בלוטת אדרנל, ויסות רמות הסוכר בדם, הגברת תפקוד הכבד ומערכת העיכול ובהקשר של שיפור היציאות (ללא חומרים משלשלים).

      "טיפול בטוח, יעיל ומקיף בצמחי מרפא, לצד הקפדה על תזונה ואורח חיים בריא, יכול להיעשות באמצעות מגוון צמחים", מסביר שרון קוצר - הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת 'ברא צמחים'. הנה דוגמה לכמה מהם:

      •ג'ימנמה: צמח התומך ומסייע בתהליכי הרזייה, בעל פעולה אנטי סוכרתית. ידוע בשימוש בעולם כולו כצמח המפחית תיאבון ומווסת את התשוקה לפחמימות ומתוקים.

      •קפה ירוק: פולי הקפה יחד עם קליפתם אשר נקטפים כשהם לא לגמרי בשלים ולא עברו קלייה, מכילים חומצה כלורוג'נית ברמות גבוהות (חומצה אשר אינה קיימת בקפה רגיל). חומצה זו נחקרת בשנים האחרונות, כבעלת תכונות מרפאות בהקשר של מחלות לב, הפחתת הסוכר בדם, ויסות התיאבון והורדת משקל.

      •גרסיניה: מעודד פעילות מנקה ומטהרת במערכת העיכול ומוריד את תחושת התיאבון.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      גם בחורף אפשר להנות מכמה קרני שמש מרזות (אילוסטרציה: shutterstock)

      2. צאו לשמש

      אם להאמין לחוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקאגו, 20-30 דקות של חשיפה לאור שמש בין השעות 8 בבוקר ל-12 בצהריים ואתם יכולים לנשק לדיאטה לשלום. התוצאות של המחקר הראו כי לא רק שה-BMI (מדד מסת הגוף) של אלו שנחשפו לשמש בבוקר היה נמוך משל אלו שלא נחשפו, התוצאות נשארו כך גם אם הנחקרים היו צעירים יותר, עשו יותר ספורט ואכלו יותר בריא.

      הסברות שהעלו החוקרים באשר לתוצאות המפתיעות היו שתיים: הראשונה הייתה כי אלה שמתעוררים מוקדם בבוקר ונחשפים לאור שמש, מסנכרנים את הגוף שלהם עם שעות היממה, כך שרוב הסיכויים שבלילה הם ישנו שינה עמוקה וטובה שמתקשרת גם היא להרזיה (בהמשך). הסברה השנייה קשורה גם היא בשעון הביולוגי שלנו. מכיוון שאור השמש חזק יותר בשעות הבוקר המאוחרות מאשר אלו של אחרי הצהריים, ההשפעה שלו על הגוף שלנו והמנגנונים שמפעילים אותו, גבוהה יותר, כך שאנחנו מתמלאים באנרגיה ושורפים יותר קלוריות.

      אישה שוכבת במיטה ומשתמשת בסמארטפון (ShutterStock)
      לכו לישון. חוסר בשינה מעלה את הסיכון לסוכרת, מחלות לב והשמנת יתר (אילוסטרציה: ShutterStock)

      3. כבו את הטלפון ולכו לישון

      ואם הזכרנו את העובדה ששינה מועילה לשריפת קלוריות ולמטבוליזם, מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות בתחום רפואת השינה מוכיחים כי חוסר בשינה מעלה את הסיכון לסוכרת, ליתר לחץ דם, למחלות לב ולהשמנת יתר.

      מחקר שנערך באוניברסיטת נורת' ווסטרן בשיקגו, אף מצא כי האור הכחול שפולטים המכשירים הניידים אולי תמים למראה, אך הוא גורם לתחושת רעב. תוצאות הניסוי הראו כי 15 דקות אחרי שנדלק האור הכחול, התחילה תחושת הרעב אצל הנסיינים, והיא הסתיימה רק שעתיים לאחר שאכלו ארוחה. לפי החוקרים ההשפעה שיש לאור הכחול על הדיאטה שלנו היא בכך שהוא מונע מאיתנו שינה, ומפריע לגוף ליצר את הורמון המלטונין שחוסר, ביצור שלו פוגע במטבוליזם שלנו ועל ידי כך גורם להשמנה.

      סייתה ירוק (ShutterStock)
      3 כוסות תה ירוק ביום ויורדים במשקל (צילום: ShutterStock)

      4. שתו תה ירוק

      מחקרים גם מצאו כי לשתייה קבועה של תה ירוק יש השפעה על הורדת ה-BMI, משקל הגוף והיקף הבטן. בנוסף, לחלק מהחומרים הפעילים בתה הירוק יש השפעה על העלאת כמות הקלוריות היומית שהגוף שורף והגברת תהליכי שריפת השומן. החומרים הפעילים בהם מתמקדים המחקרים בהקשר להרזיה ושרפת שומן הם בעיקר ה- ECGC והמשפחה כולה של הקטצ'ינים (GTCs).

      אז כמה כוסות צריך לשתות ביום? על סמך מחקרים, חלק גדול מהיתרונות הבריאותיים של התה מגיעים כאשר צורכים שלוש כוסות תה ירוק ביום. מכיוון שההמלצה לשתייה של מים היא 8-10 כוסות ביום, שלוש כוסות תה ירוק יכולות להשתלב נהדר כחלק מגיוון השתייה היומית, במיוחד שהם מגיעים בהרבה טעמים.

      דונאטס (נמרוד סונדרס)
      עכשיו תגידו לו, לא! (צילום: נמרוד סונדרס)

      5. בלבלו את המוח

      לא סתם אומרים שהכל בראש. והתיאבון שלנו לא שונה בכלום. שני מחקרים חדשים שהוצגו בכנס השנתי של Obesity Society בבוסטון בנובמבר האחרון, עסקו בדרך שבה ניתן להערים על המוח שלנו, כך שהחשק למתוק, למשל, שיש לכם בארבע אחרי הצהריים יעלם כלא היה.

      השיטות שהם מצאו אומנם לא היו סטנדרטיות אך הוכיחו באופן חד משמעי כי ניתן לבלבל את המוח שלו ולדחות סיפוקים שנראים לנו בלתי ניתנים לעצירה. המחקר הראשון שכלל 55 נסיינים בעלי משקל עודף, ביקש לבדוק למשל את יעילותן של שלוש שיטות לדחיית סיפוקים שאורכות 30 שניות. השיטות שנבחרו היו: נקישות על המצח עם האצבע המורה, נקישות על האוזן ונקישה על הרצפה עם בוהן הרגל. שיטה אחרת, שהיוותה קבוצת ביקורת הייתה בהייה בקיר ריק. לא נחזיק אתכם במתח, ורק נספר שהשיטה שהכי עבדה הייתה נקישות על המצח, שכן לדברי החוקרים היא גורמת להסחת דעת של המוח וזה בדיוק מה שאנחנו צריכים.