וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות הבריאות שעשו את 2014

30.12.2014 / 10:00

שנת 2014 הביאה איתה הרבה חידושים ופריצות דרך מדעיות בעולם הרפואה ולצידן גם כמה טרגדיות. ריכזנו עבורכם כמה מהחדשות הרפואיות שהפכו את שנת 2014 לבלתי נשכחת

התינוק הראשון בעולם שנולד מרחם מושתל

התינוק הראשון בעולם שנולד לאישה עם רחם מושתל, מוצג לאחר לידתו בגטבורג, שבדיה. אוקטובר 2014. AP
לראשונה בעולם: התינוק שנולד אחרי השתלת רחם/AP

אישה בת 36 שקיבלה השתלת רחם מתורם חי בשנת 2013 ילדה תינוק בריא בספטמבר 2014. על פי מאמר שפורסם בLancet באוקטובר, מדובר בהצלחה שמבוססת על יותר מ-10 שנים של מחקר אינטנסיבי בבעלי חיים והכשרה כירורגית על ידי צוות מומחים. ההצלחה הזו פותחת את האפשרות לטיפול בנשים צעירות רבות ברחבי העולם שסובלות מבעיות פוריות על רקע פתולוגיה של הרחם. לצד ההישג האדיר, ההצלחה הזו מעלה גם כמה שאלות רפואיות ואתיות חשובות.

האם בקרוב נראה השתלות רחם גם בישראל?

מובילי החוקרים בתחום ה-HIV נהרגו בהתרסקות המטוס המלזי

חיפושים אחר גופות הרוגי המטוס המלזי שהתרסק במזרח אוקראינה – 19 ביולי 2014. AP
חיפוש עצוב אחר גופות הרוגי התרסקות המטוס/AP

התרסקות המטוס המלזי היתה אסון תעופה בקנה מידה עולמי, ואסון נוסף למחקר העולמי למיגור נגיף ה-HIV. כמה מהחוקרים המובילים בעולם בתחום ומהפעילים שבהם היו בין 298 הנוסעים שניספו בהתרסקות של המטוס המלזי השני שהופל מעל שמי אוקראינה ביולי השנה. בין ההרוגים היו הנשיא לשעבר של אגודת האיידס הבינלאומית, חוקר HIV ידוע מהולנד ודובר אזור מערב האוקיינוס השקט של ארגון הבריאות העולמית.

הנגיפים ששינו את 2014

צ'יקונגוניה. GettyImages
חולה צ'יקונגוניה בהונדורס/GettyImages

התפרצות האבולה השנה במערב אפריקה הובילה עד סוף שנת 2014 למעל 18 אלף חולים שנדבקו בנגיף וליותר מ-6,000 מקרי מוות. אף שהמגיפה רחוקה מלהסתיים, הפאניקה סביב הנדבקים ומקרי התמותה הבודדים במדינות המערב הלכה ופחתה בחודשיים האחרונים.

ההתעוררות של האבולה השנה לא נותרה לבדה. פרט לאבולה התפרצו בשנת 2014 עוד שני נגיפים חשובים, האחד הוא D68 או בשמו המלא enterovirus D68 – שגבה עד כה את חייהם של 12 ילדים בצפון אמריקה ואף התגלה בישראל. השני הוא נגיף הצ'יקונגוניה שעבד שעות נוספות בשנת 2014 והדביק מספר חסר תקדים של למעלה ממיליון בני אדם.

עוד באותו נושא

הישראלי שיצא למסע אל ארץ האבולה

לכתבה המלאה

מהפך בתחום האבקות הלבנות

סוכר. ShutterStock
סוכר/ShutterStock

ממתיקים מלאכותיים עלו לכותרות בחודשים האחרונים של 2014 כאשר מחקר שפורסם במגזין הרפואי היוקרתי NATURE דיווח כי אספרטאם, סוכרלוז, וסכרין גורמים להפרעות באיזון הסוכר בדם. החוקרים הסיקו כי האופן שבו ממתיקים מלאכותיים מובילים לשינוי במאזן הסוכר עלול לגרום בסופו של דבר למחלת הסוכרת, והוא נובע מההשפעות השליליות של ממתיקים מלאכותיים על חיידקי המעי הטובים. הממצאים האלה מעלים ספקות לגבי מה מסוכן יותר, סוכר רגיל או צריכה של מוצרים דיאטטיים המכילים ממתיקים מלאכותיים.

שאלות דומות עלו השנה גם בנוגע לצריכת מלח. מחקר גדול שפורסם בירחון הרפואי New England Journal of Medicine באוגוסט מצביע על כך שצריכת נתרן מתונה (רכיב עיקרי במלח) עשויה להיות יעילה למניעת מחלות לב וכלי דם. מחקרים אחרים הוסיפו נדבך נוסף וטענו כי דווקא הסוכר, ולא המלח, הוא הגורם שמעלה את הסיכון שבצריכת מזונות מעובדים. המחקרים מצאו כי הסוכרים במזון המעובד, ובמיוחד פרוקטוז, ולא המלח, הם אלו שגורמים לנזקים בריאותיים.

הדיכאון עלול להרוג

השחקן רובין וויליאמס, 2009. AP
נאבק שנים בדיכאון. השחקן רובין וויליאמס/AP

מותו של שחקן והקומיקאי רובין וויליאמס בגיל 63 היה תזכורת טרגית לגבי הסיכון להתאבדות. האנשים בסיכון הגבוה ביותר, לדעת מומחים, הם גברים בגיל העמידה. בנוסף גילוי של מחלה קשה הוא אחד הטריגרים השכיחים שמוביל למחשבות אובדניות. רק לאחר מותו פורסם כי טרם מותו אובחן השחקן עם מחלת פרקינסון. חשוב עוד לציין כי וויליאמס נאבק במשך שנים עם דיכאון קשה, ובמותו העלה גם את המודעות לסכנה שבמחלה זו.

הקשר הטרגי בין קומדיה ודיכאון

ניצחון במלחמה נגד צהבת נגיפית C

אילוסטרצית כבד. ShutterStock
גורמת לדלקת בכבד. צהבת נגיפית C/ShutterStock

בשנת 2014 התבשרנו על תרופות חדשות יעילות, אך מאוד יקרות, נגד צהבת נגיפית C. היעילות של הטיפולים החדשים הובילה לתקווה כי 20 שנים אחרי הגילוי, הנגיף אולי קרוב מאי פעם לפתרון מוחלט. אחת התרופות החדשות אושרה לשימוש כבר בדצמבר 2013. יחד עם זאת, המחיר שלה (84 אלף דולר בשנה) היה שנוי במחלוקת. המחיר של התרופה השנייה שאושרה בארצות הברית באוקטובר היה אף גבוה יותר (94 אלף דולר בשנה). התקווה שלנו לשנת 2015 היא שהטיפולים היעילים הללו יהפכו ליותר זמינים ולפחות יקרים.

גילוי מוקדם של מחלות

אילוסטרציה. ShutterStock
בדיקה פשוטה, תוצאה מדהימה/ShutterStock

"האף אלקטרוני" הוא כלי חדש שמסוגל לזהות סרטן ערמונית מדגימת שתן בדיוק של כמעט 80 אחוזים, כך עולה ממחקר חדש. המכשיר, שמבוסס על טכנולוגיה שפותחה בטכניון, מזהה את הסרטן באמצעות חיישנים ננומטריים.

בהמשך לאותה מגמה, בשנה האחרונה חלה התקדמות בתחום בדיקות DNA טרום לידתיות שאינן פולשניות. בדיקות אלה מאפשרות בדיקות גנטיות של העובר תוך שימוש בבדיקות דם של האם וללא צורך בתאים שלמים של העובר.

עוד בתחום זה פורסם השנה כי בדיקת דם חדשה יכולה לזהות הפרעת דיכאון במבוגרים, ויכולה לסייע לרופאים לחזות אילו חולים עם ההפרעה יגיבו טוב יותר לטיפול התנהגותי. שינויים שניתן לזהות בגן הקשור לתגובה ללחץ וכתוצאה מכך לסיכון מוגבר לדיכאון, עשוי בסופו של דבר לסייע לרופאים לזהות חולים שנמצאים בסיכון מוגבר להתנהגות אובדנית וזאת באמצעות בדיקת דם פשוטה.

האם יש יותר מדי מדבר טוב?

גבר עושה פעילות גופנית. ShutterStock
גבר עושה פעילות גופנית/ShutterStock

גם כשזה מגיע לפעילות גופנית, יותר הוא לא בהכרח טוב יותר. במחקר שפורסם במאי האחרון דיווחו החוקרים כי גברים שהתעמלו במשך יותר מ-5 שעות בשבוע בגיל 30 היו בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי לפתח פרפור פרוזדורים מאוחר יותר בחיים בהשוואה לגברים שהתעמלו פחות. במחקר אחר מצאו החוקרים כי אנשים שהשתתפו בפעילות יומית "מאומצת" היו בסיכון מוגבר למוות ממחלות לב וכלי דם. בניגוד לכך, עדיין קיים יידע רב ומבוסס על היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית מתונה על הבריאות.

כל הדרכים להיפטר מהכרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully