פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      חדשות מתוקות: שוקולד משפר את הזיכרון

      שוקולד הוא הזהב השחור האמיתי, אחרת אין דרך להסביר את טעמו האלוהי ואת סגולותיו הבריאותיות. מחקר חדש מצא כי יש לו גם תרומה מרשימה בשיפור הזיכרון אצל אנשים שזיכרונם כבר הידרדר

      קינוחי שוקולד לחג האהבה (אפיק גבאי)
      פתאום החיים נראים הרבה יותר טוב (צילום: אפיק גבאי)

      אם חשבתם ששוקולד זה רק לילדים, תשכחו מזה. מחקר של אוניברסיטת קולומביה מצא כי חומרים נוגדי חימצון בשוקולד מריר הצליחו לשפר את זיכרונם של אנשים בגילאים מתקדמים שזיכרונם כבר הידרדר. המחקר הקטן שפורסם במגזין Nature Neuroscience בדק 37 אנשים בריאים בגילאים 50 עד 69, ועל אף שמומן בחלקו על ידי יצרנית השוקולד מארס, הוא ממשיך מגמה של מחקרי עבר שהראו כי שוקולד מאריך חיים, מסייע במחלות עורקים ואיך לא - משפר את מצב הרוח.

      תוצאות המחקר הראו כי אנשים ששתו תערובת קקאו שמכילה רמות גבוהות של פלאבנולים (flavanols)- תרכובות אורגניות נוגדות חימצון - שיפרו את הזיכרון בשלושת חודשי הניסוי ב-25 אחוזים, לעומת אנשים ששתו תרכובות שאינן עשירות בפלאבנולים . הזיכרון של אנשים ששתו את התרכובת העשירה בנוגדי החימצון תפקד כמו זיכרון של אנשים שצעירים מהם בשניים עד שלושה עשורים.

      "אלו תוצאות מרגשות", אמר ד"ר קרייג סטארק, ניורוביולוג מאוניברסיטת קליפורניה, שלא לקח חלק במחקר, לניו יורק טיימס. "זה אומנם מחקר קטן והתחלתי, אבל אני מניח שהוא יפתח דרך למחקרים נוספים. מדובר בכל זאת בשוקולד. מי יכול להתלונן על שוקולד?".

      עוגיות שוקולד של ערן שוורצברד (נמרוד סונדרס)
      רק להזהר עם הכמויות (צילום: נמרוד סונדרס)

      התוצאות של המחקר שחזרו תוצאות של מחקרים קודמים שנעשו בבעלי חיים, והראו את הקשר בין התרכובות של נוגדי חימצון ובין שיפור מחזור הדם ושיפור הזיכרון שנמצא אצל עכברים וחלזונות. נוגדי החימצון שידועים במניעת היווצרות של רדיקלים חופשיים הפוגמים בתאי הגוף, גם עזרו לשיפור בתפקוד של אזור בהיפוקמפוס שעוזר לנו לזהות פרצופים ולזכור למשל איפה החנינו את האוטו. שינוי משמעותי גם נרשם באזור במוח שקשור לשינויים בזיכרון שקשורים לגיל.

      כמה שוקולד כדאי לאכול?

      אבל רגע לפני שאתם רצים לחנות לקנות מצבורים של שוקולד מריר שיארחו לכם חברה בערבים הארוכים שנחתו עלינו, כדאי שתדעו שכדי לשפר את הזיכרון כפי ששיפרו הנחקרים, תצטרכו לצרוך 300 גרם של שוקולד מריר ביום או מאה גרם של אבקת קקאו. ולא, שוקולד חלב לא יעשה את העבודה מפני שתהליך היצור וההרכב התזונתי שלו שונים.

      בשורה נוספת לאלו שאוהבים מתוקים ומעדיפים לאכול אותם על הספה בבית - עורכי המחקר שביקשו מחלק מהנחקרים לבצע פעילות גופנית ארבע פעמים בשבוע מצאו כי בניגוד לתחזיות שלהם, לספורט לא הייתה השפעה כלל על שיפור הזיכרון.

      עוד בנושא:
      כך סוכר משפיע לכם על המוח
      האיש שלימד את העולם מהו זיכרון
      הלחם שאתם אוכלים מרעיל אתכם

      פורסם לראשונה ב-29.10.2014