וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הילד שלכם הכי קטן בכיתה?

פרופ' אסתר אליצור-ליברמן

2.9.2014 / 9:52

מי לא משווה את הילד שלו ביחס לאחרים? זה מתחיל בינקות וממשיך עד לבגרות. איך תזהו אם לילד שלכם יש בעיית גדילה ומה אפשר לעשות כדי לפתור את הבעיה?

אח מודד את גובה אחותו. ShutterStock
מותר להשוות לבני משפחה אחרים/ShutterStock

הילדים חוזרים לבית הספר ולגנים אחרי היעדרות של חודשיים וזו הזדמנות מצויינת להורים לראות מי בכיתה של ילדם תפס גובה בחופשת הקיץ, מי נותר הרחק מאחור והכי חשוב, היכן נמצא הילד שלהם בהשוואה לחבריו.

במשך שנים רבות היו אלה האחיות בבתי הספר ובגני הילדים שהוכשרו לעקוב אחר הגדילה וההתפתחות של הילדים. אבל היום, עם הירידה במספר האחיות במוסדות החינוך, האחריות למעקב אחר התפתחות הילדים נופלת על ההורים. וזו אחריות גדולה, שכן קצב הגדילה של הילדים מהווה סימן עיקרי לבריאותם. צמיחה איטית במיוחד עלולה להצביע על בעיה בריאותית שמצריכה בירור.

עוד בנושא:
איך מאבחנים לקות שמיעה?
ללמד את הילד תזונה נכונה כבר בגיל חצי שנה
טיפים מיוחדים לילדים חולי צליאק

איך תדעו אם צמיחת הילד תקינה?
1. מומלץ למדוד את גובה הילד לפחות פעמיים בשנה. בשנים הראשונות לחיי הילד, קצב הגדילה משתנה: בשנה הראשונה לחייו התינוק צומח בממוצע כ-20 סנטימטר ועם השנים קצב הגדילה הולך ויורד ונע בין 4.5 ל-5 סנטימטר לשנה, עד הגעת הילד לתקופת גיל ההתבגרות. אם קצב הצמיחה של ילדכם נמוך מטווחים אלו רצוי לפנות לרופא המשפחה.

2. בידקו את ארון הבגדים של הילד. ילד או ילדה שגדלים באופן תקין אמורים על פי רוב להחליף את מידת הבגדים והנעליים שלהם מדי שנה.

3. הסתכלו על בני משפחה צעירים אחרים. אם שמתם לב שילדכם נתקע באותו גובה בהשוואה לאחיו או לקרובי משפחה צעירים אחרים, הדבר מצריך בירור. כך למשל, אם גובהו של ילדכם בן ה-7 זהה לגובהו של אחיו הצעיר בן ה-5 זה צריך להדליק אצלכם נורה אדומה. חשוב לציין שילדים שנולדו פגים זקוקים למעקב צמוד במיוחד מבחינת גובה ומשקל.

מה ניתן לעשות במקרה של בעיית גדילה?

תהליך הגדילה מושפע מגורמים שונים כמו גנטיקה, פגות, מצבו הבריאותי הכללי של הילד, תזונה נכונה ומצב ההורמונים המשפיעים על הגדילה. בין ההורומונים נמצאים הורמון הגדילה המופרש מבלוטת יותרת המוח, הורמון המופרש על ידי בלוטת התריס והורמוני המין שמופיעים בשלב ההתבגרות המינית.

אילוסטרציה. ShutterStock
להקפיד על תזונה נכונה כבר מגיל צעיר/ShutterStock

תפריט מגוון ומאוזן הכולל את כל אבות המזון הנחוצים הוא בעל חשיבות לא מבוטלת לתהליך הגדילה של הילד. ילדים שחיים על שניצל וצ'יפס בלבד הם לא דוגמה לתזונה מגוונת. לעיתים בעיית הגדילה נובעת בכלל מתת תזונה הנגרמת כתוצאה ממחלות שונות כמו מחלת הצליאק שגורמת לתת ספיגה של מרכיבי גדילה חיוניים. לכן רצוי לבדוק שלילד אין מחלות כמו זו ואחרות העלולות לעכב את גדילתו וניתנות לטיפול.

בכל הנוגע למחסור בהורמון גדילה, קיימים מבחנים רפואיים מיוחדים הבודקים את בעיה זו. אם אכן נמצא שלילד מחסור בהורמון זה, ניתן לשפר את צמיחתו על ידי מתן הורמוני גדילה, שחלקם נכללים בסל התרופות. יש לציין שלגיל הילד חשיבות רבה בהצלחת הטיפול. ככל שהטיפול יתחיל בשלב מוקדם יותר כך הגובה הסופי אליו יוכל להגיע הילד יהיה גבוה יותר. עוד חשוב לציין שלשימוש בהורמון גדילה יש הנחיות ברורות מטעם משרד הבריאות ולא ניתן לתת אותו ללא האישורים הרפואיים המתאימים.

על פי רוב, ילדים עם בעיית גדילה הם ילדים בריאים. במקרים בהם לבעיית הגדילה קיימת סיבה רפואית, ככל שהאבחנה תתבצע מוקדם יותר כך ניתן יהיה לטפל בבעיה טוב יותר. לכן הקפידו לעקוב אחר צמיחת ילדיכם ואל תהססו לפנות לרופא אם אתם מזהים סימנים לבעיית גדילה.

פרופ' אסתר אליצור-ליברמן היא אנדוקרינולוגית מומחית לבעיות גדילה ומרצה בכירה בנושאים של בעיות הורמונאליות באוניברסיטת בן-גוריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully