וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התינוק שלי אוכל מספיק?

יעל שמעיה

27.3.2014 / 22:54

כמה צריך לאכול תינוק שנולד חודשיים לפני המועד?האם צריך להאכיל פגים יותר כדי שישלימו את הפער? הדיאטנית יעל שמעיה עונה על השאלות שמטרידות הורים צעירים

תינוק שם יד על האוזן. ShutterStock
תינוק שם יד על האוזן/ShutterStock

הורים לתינוקות שנולדו לפני המועד מגלים אחרי השחרור מהפגייה שהפחדים והחששות לא נשארים מאחור בבית החולים. אחת הדאגות המרכזיות שמלוות הורים מדי יום היא שאלת התזונה - הילד שלי אוכל מספיק? הוא עולה מספיק במשקל? הוא מתחזק? אצל הורים לפגים השאלות האלה תופסות אפילו יותר מקום.

כיוון שלפגים יש לרוב צרכים שונים משל תינוקות שנולדו במועד, ההורים מוצאים את עצמם הרבה פעמים לבד בסחרור השאלות והדאגות. בשונה מהורים לתינוקות שנולדו במועד, בעבור הורים לפגים התייעצות ושיחות עם משפחה והחברים בדרך כלל מובילות להשוואות מלחיצות (למה הבן שלה אוכל יותר? למה הבת שלי שוקלת פחות?) או להמלצות שגויות ולא רלוונטיות.

• רוצים לדעת עוד? פורום תזונת ילדים
• הורים לפג? עמותת להב כאן בשבילכם

הצרכים והיכולות של פגים שונים מאוד זה מזה, ולכן אין הנחיות תזונה גורפות שנכונות לכלל הפגים. עם זאת, יש כמה קווים מנחים שיכולים לעזור לכם מאוד להפחית את הדאגה.

אל תוותרו על מעקב הגדילה

בפגיות נהוג למדוד כל ארוחה וארוחה של הילדים ולבחון את המשקל מספר פעמים בשבוע, אבל אחרי השחרור כל החוקים משתנים, והמעקב באופן טבעי הופך להיות פחות צמוד. להורים לפגים חשוב מאוד להקפיד על בדיקת גדילה תקופתית (משקל, גובה והיקף ראש) בטיפת חלב, אצל הרופא המטפל ובמכונים להתפתחות הילד, לפי הנחיות הפגייה.

הבדיקות האלה חשובות, הן יעזרו לכם להרגיש יותר בשליטה והן מספקות מידע חיוני לצוות המטפל.

תקנו את הגיל

במעקב הגדילה וההתפתחות של פגים חשוב מאוד לתקן את הגיל. מה זה אומר? פשוט להוריד מגיל הילד את הזמן שהוא הפסיד ברחם. אם התינוק שלכם בן חצי שנה והוא נולד בשבוע 32, הוא הפסיד שמונה שבועות (כחודשיים), ולכן הגיל המתוקן שלו הוא ארבעה חודשים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כאשר בודקים את עקומות הגדילה (או בשמם הנוסף - אחוזונים) חשוב לוודא כי מעריכים את מדדי הגדילה של הילד בהתאם לגילו המתוקן.

רוב הפגים ידביקו את קצב הגדילה ביחס לבני גילם הכרונולוגי עד גיל שנתיים, ולכן בגיל זה גם נפסיק לתקן את הגיל שלהם. אם הילד שלכם לא הדביק את הפער עד גיל שנתיים, כדאי לפנות לייעוץ עם מומחים בתחום האנדוקרינולוגיה והגסטרואנטרולוגיה. לברורים אלה כדאי להגיע אחרי התייעצות עם דיאטנית.

האם פגים נמצאים בסיכון להשמנה?

יש מחקרים לפיהם ילדים שנולדו במשקל נמוך נמצאים בסיכון גבוה יותר להשמנת יתר. חלק מהמחקרים האלה מתמקד בנושאי חילוף החומרים, וחלק אחר דווקא בהשפעת הסביבה.

האם המשמעות היא שהורים לפגים צריכים להקפיד יותר על תזונה דלת קלוריות? ממש לא. בדיוק כמו הורים לתינוקות שנולדו במועד, גם הורים לפגים צריכים להציע לילדים שלהם מגוון מזונות בריאים, להפחית במזון תעשייתי, להמעיט בסוכרים פשוטים ובשומן רווי, ולוודא כי הם מנהלים אורח חיים פעיל.

הורים לפגים? 5 כללים שכדאי לזכור

• גם אצל פגים מגיע הרגע שבו מתחילים האכלה לפי דרישה - מתן הארוחה עם התחלת איתותי הרעב, והפסקת הארוחה כאשר התינוק מראה סימני שובע. שלב זה חשוב ונפלא, אבל עלול להיות מלווה בחששות, שכן השליטה בכמויות עוברת מההורה לתינוק. בכל מקרה של חשש התייעצו עם דיאטנית ילדים או עם הצוות שמטפל בילד שלכם.

• לפגים עלולה להיות רגישות באזור הפה, יתכן שבשל ההתערבות הרבה שעברו בשבועות הראשונים לחייהם. לכן, חשוב מאוד להתקדם בקצב שלהם ולהציע הם אוכל כשהם רגועים, שמחים ומשתפי פעולה. כדאי מאוד שהם ירגישו את המרקם עם הידיים או השפתיים לפני כן כדי שלא "נפתיע" אותם בלי הכנה מוקדמת.

• כשמציעים מזונות או מרקמים חדשים עלול להופיע רפלקס הקאה (חלק מההורים טועים לחשוב שהתינוק נחנק). כשזה קורה, צריך להישאר רגועים, לא להתרגש, ולהמשיך לחשוף למזונות ולמרקמים החדשים.

• יכול מאוד להיות שהילד שלכם יאכל פחות או יותר מילדים אחרים, וזה בסדר. מבחן התוצאה הוא הקובע - אם הילד גדל באופן תקין, מתפתח, חיוני, בדיקות הדם ומעקבי המרפאה תקינים – אפשר להיות רגועים ומרוצים.

• גם בשלבים בהם הילד עדיין לא הדביק את קצב הגדילה, מאוד לא כדאי "להשלים" ארוחה לא יעילה במזונות עשירי קלוריות ותעשייתיים כמו מעדני שוקולד, עוגיות, עוגיות, רק כדי שנדע "שאכל משהו". הרכב המזון, הוויטמינים והמינרלים שהילד שלכם מקבל מהתזונה חשובים הרבה יותר מאשר הכמות לבדה.

יעל שמעיה היא דיאטנית ילדים בפגיית העמק ובמכון להתפתחות הילד בשיבא תל השומר. יעל היא אמא לשתי פגות, פעילה בעמותת להב למען הפגים בישראל וחברה בעמותת עתיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully