פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אוכל שחורות: 12 מאכלים שחורים ובריאים

      אצות עוזרות לתפקוד בלוטת התריס, שעועית שחורה בריאה לחולי סוכרת, פטל שחור מרגיע אפטות, קצח מטפל באקזמות ומאקי ברי מסייע לירידה במשקל. מצעד המאכלים השחורים הכי בריאים

      כשאנחנו חושבים על אוכל טעים ובריא, הצבע השחור הוא לא האסוציאציה הראשונה שלנו. שחור נקשר לאפלה, לתחושה של חושך או לשריפה. אבל אם מתגברים על הדעה המוקדמת הזו, מגלים שמדובר בצבע מבטיח. הרבה מאכלים שחורים מככבים על צלחות במסעדות יוקרה (קוויאר מישהו?), אבל הקסם האמיתי של השחור השחור הזה הוא דווקא הפן הבריאותי. הנה 12 מאכלים שחורים ובריאים.

      מעדיפים לבן? 10 המאכלים הכי בריאים בלבן

      אורז בר שחור

      אורז הבר השחור הוא צמח שגדל באגמי מים רדודים והוא לא באמת שייך למשפחת האורז, למרות שמו. אורז בר שחור עשיר בחלבון, במינרלים במיוחד באשלגן, בוויטמיני B ובסיבים תזונתיים. מדובר במזון דל קלוריות ובעל ערך גלקימי נמוך. מחירו נחשב גבוה ולכן בדרך כלל משתמשים בו על מנת להעשיר תבשילי דגנים למיניהם.

      רעבים? מתכון לאורז בר ושעועית
      המדריך המלא לבישול כל סוגי האורז

      פטל שחור

      פטל שחור עשיר בטאנינים - חומרים שמכווצים את כלי הדם - ולכן הוא יעיל כאשר יש צורך באיחוי פצעים או אם סובלים מאפטות בפה. ספל של הפרי מכיל 46 מ"ג סידן, 30 מ"ג ויטמין C, 288 יחידות של ויטמין A, ו-245 מ"ג אשלגן. פטל שחור מכיל גם הרבה מאוד נוגדי חמצון הנקראים פוליפנולים, ולכן אכילתו תורמת למניעת מחלות לב ולמניעת סרטן. מחקרים הוכיחו כי פטל שחור יעיל בעיכוב התפתחות גידול במעי הגס עקב דיכוי חלבון מיוחד הנקרא בטא-קטנין.

      מתוק ובריא: מתכון לגלידת קסיס ופטל שחור

      אצות

      אצות נחשבות למזון-על משום שהן עשירות במינרלים, ולכן מהוות מולטי מינרל מהטבע. עקב תכולת המינרלים הגבוהה שלהן, הן מצויינות לחיזוק השיער, הציפורניים והעור. יש אצות שמכילות B12, ולכן טובות לצמחוניים. אצות כמו ספירולינה שעשירות בחלבון טובות מאד לצמחוניים ולטבעוניים כתחליף לחלבון מן החי.

      האצות נחשבות כמזון שמחזק כליות, בלוטת אדרנל ואיברי רבייה. כמו כן, הן עוזרות לתפקוד בלוטת התריס במקרים של תת פעילות של הבלוטה. האצות מסייעות לשיפור חילוף החומרים ולכן משמשות פעמים רבות כתוסף בעת ניקוי הגוף מרעלים או בעת תקופות של דיאטה והרזייה.

      מתכון לסלט אצות
      סושי לאיזון בלוטת התריס?

      שעועית שחורה

      לשעועית שחורה יש ערך תזונתי גבוה, היא עשירה בסיבים תזונתיים שטובים למערכת העיכול, ועשירה בחומצה פולית ובמגנזיום שבריאים ללב. השעועית מספקת חלבון צמחי דל בשומן ומכילה הרבה אשלגן ומעט נתרן. היא מהווה מקור טוב לברזל ומכילה ויטמין B1. האינדקס הגליקמי של השעועית נמוך, ולכן היא טובה גם לסוכרתיים.

      פג'ואדה: תבשיל קדרה של שעועית שחורה ובשרים

      קינואה שחורה

      קינואה היא צמח ממשפחת הסלקיים אשר גדל באזור הרי האנדים. קינואה שחורה עשירה בחלבון ונחשבת לחלבון שלם מכיוון שהיא מכילה איזון מושלם של חומצות האמינו שמרכיבות את החלבון. לכן, היא מהווה פתרון טוב לצמחונים ולטבעונים. נוסף על כך, הקינואה עשירה בסיבים תזונתיים, בוויטמינים, באבץ, בזרחן, בברזל ובמגנזיום. קינואה שחורה לא מכילה גלוטן ולכן משמשת פתרון לחולי צליאק ולאנשים שלא אוכלים מוצרי חיטה.

      מתכון לסלט קינואה שחורה, אפונים ונבטים

      קצח

      כבר אלפי שנה שמשתמשים בקצח לחיזוק מערכת הנשימה, הקיבה, המעיים והמערכת החיסונית, ולשיפור תפקוד הכבד והכליות. הקצח עשיר בחלבון, סידן, ברזל, ואפילו בוויטמין C. הוא עשיר מאד בנוגדי חמצון, ובחומרים אנטי-דלקתיים כמו טיימוקוינון, המסייעים במניעת סרטן ומחלות. הוא נחשב כמגביר חלב אצל נשים מניקות, מגביר אנרגיה ומרגיע מצבי רוח. השמן שמייצרים ממנו גם משמש בטיפול נגד אקזמה ומחלות עור.

      אוכמניות

      אוכמניות ידועות כ"פרי על" מבחינת נוגדי החימצון שהן מכילות. הן מכילות כמויות רבות של נוגדי חימצון ועל ידי כך מפחיתות את הסיכון להתפתחות של מחלות לב, יתר לחץ דם ואלצהיימר. בנוסף, הן מהוות מקור טוב למגנזיום, לאשלגן ולנחושת, ועשירות בוויטמין K בוויטמין C ובסיבים תזונתיים.

      מתכון לפאי אוכמניות

      עדשים שחורות

      העדשים השחורות עשירות בסיבים תזונתיים. רמה גבוהה של סיבים תזונתיים משמעה רמה נמוכה של תחלואה. כמו כן הן מקור מצוין לחלבון ולברזל בקטגוריית המזונות הצמחיים, ולעומת זאת הן דלות בשומן ובמלח.

      עדשים שחורות ביין לבן

      מאקי ברי

      פרי המאקי גדל בצ'ילה, ובמשך שנים רבות האינדיאנים המקומיים משבט המפוצ'ה השתמשו בו כתרופה יעילה למחלות רבות. עולם תוספי המזון גילה אותו לא מזמן וכעת הוא מוצע בדמות אבקה הניתנת לשילוב פשוט בכל מזון או משקה. חצי כפית אבקה של מאקי ברי שווה לעשרה רימונים מבחינת נוגדי חימצון. פרי המאקי מחדש את התאים ועוזר בירידה במשקל על ידי שיפור של חילוף החומרים. בנוסף הוא נותן אנרגיה וחיוניות ומנקה רעלים.

      מאקי ברי הוא פרי שעשיר מאוד באנתוציאנינים - נוגדי חמצון שמיוצרים על ידי הצמח להגנה מפני קרינה ומפני מחלות. במאקי ברי האנתוציאנינים גבוהים במיוחד והם נחשבים חומר אנטי דלקתי רב עוצמה שיכול לעזור בהפחתת הסיכון לחלות במגוון רחב של מחלות ניווניות, החל ממחלות לב, דרך מחלות כלי דם ודלקות פרקים. בנוסף, מיוחסת להם היכולת לעכב התפתחות של תאי סרטן במעי הגס.

      זרעי צ'יה

      זרעי צ'יה היוו מרכיב מרכזי בתזונה של שבטי המאיה והאינקה. השם "צ'יה" הוא המילה בשפת שבט המאיה המתארת כוח. הזרעים עשירים באומגה 3, בחלבון צמחי, בסיבים תזונתיים מסיסים , בנוגדי חימצון ובוויטמינים ומינרלים חשובים, כמו סידן, אשלגן, ברזל ואבץ. כמו כן, זרעי צ'יה מאזנים את רמות הסוכר ועוזרים בתחושת השובע עקב היכולת שלהם לספוח נוזלים.

      אפשר להוסיף זרעי צ'יה לסלטים, לשייקים, לדייסות ולתבלינים. בהכנת קציצות טבעוניות ניתן להשתמש בזרעי צ'יה ומעט מים כסוג של דבק.

      זרעי צ'יה נגד דיכאון

      האסאי

      תותי האסאי מגיעים מיערות הגשם באמזונס. תותים אלו מהווים מרכיב חשוב בתזונה של הילידים הברזילאים. הם גדלים על עצי דקל ומזכירים בטעמם שילוב של שוקולד ותותי בר.

      האסאי מהווה מקור שופע של נוגדי חימצון רבי עוצמה -פוליפנולים ופלבנואידים. היחודיות של פרי האסאי נובעת מכך שהוא מהווה את אחד המקורות היחידים לנוגד חימצון מסוג רוזברטרול, שלו תכונות של הפחתת התנגודת לאינסולין, מניעת תהליכים סרטניים, הגברת ייצור האנרגיה בתאי הגוף והאטת תהליכי הזדקנות. כמו כן, הוא עשיר במגוון רחב של ויטמינים ומינרלים, בחלבון ובסיבים תזונתיים, ולכן טוב להרגשת שובע ולהשלמה של חלבון בתפריט.

      איך מכינים מיץ אסאי?

      קקאו

      האצטקים כינו את פולי הקקאו "דם הלב" עקב תמיכתם בזרימת הדם ובאיזור הלב. קקאו מהווה מקור מצויין למגנזיום. הוא מכיל ריכוז גבוה מאד של נוגדי חימצון ועשיר במינרלים נוספים כמו אבץ, מנגן, נחושת, ברזל, כרומיום. בנוסף קקאו מכיל תאוברומין וטריפטופן שמעלים את רמות הסרטונין בגוף.

      אופים עם ארז קומרובסקי: עוגת קקאו וסוכר חום