פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      סושי לאיזון בלוטת התריס?

      עייפות, דיכאון, עלייה במשקל וקושי להתרכז הם רק חלק מהסימנים לתת-פעילות של בלוטת התריס. על המאכלים והתוספים שיעזרו לכם לאזן את הבלוטה, גם בלי תרופות

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      אפילו פעולות פשוטות יחסית הופכות קשות לביצוע (אילוסטרציה: ShutterStock)

      מרגישים עייפים ומדוכאים, עליתם במשקל, אתם חשים חולשה וכאבי שרירים, וקשה לכם להתרכז? ייתכן מאד שאתם סובלים מחוסר איזון של בלוטת התריס. אך יש גם בשורה טובה – קל לטפל במצב זה באמצעים טבעיים.

      בלוטת התריס נמצאת בבסיס הצוואר, מתחת לתיבת הקול, ומפרישה הורמונים המווסתים את חילוף החומרים של כל תא ותא בגוף. לכן, מחסור בהורמונים אלו משפיע על כל תפקודי הגוף. במצבים של תת-פעילות, הבלוטה לא מצליחה להפריש כמות מספקת של הורמון הבלוטה, תירוקסין, וכתוצאה מכך, כל מערכות הגוף פועלות בקצב איטי יותר.

      לכן במקרה כזה אנחנו חשים עייפות רבה, חולשה, כאבי שרירים. אפילו פעולות פשוטות יחסית הופכות קשות לביצוע. פעמים רבות תרגישו גם עלייה במשקל, קושי בעיכול המזון ועצירות. ייתכנו גם הפרעות במחזור החודשי ורמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים בדם.

      בעבר, אבחון של בלוטת התריס התבצע באמצעות מדידת חום הגוף. חום גוף נמוך בצורה עקבית יכול להעיד על תת-פעילות. כיום על מנת לבצע אבחון מדויק ולאתר את מקור הבעיה, רצוי לבצע בדיקות דם למדידת רמות הורמוני הבלוטה, בדיקות למתכות כבדות בשתן, שאלוני תזונה לבדיקת חסרים תזונתיים, בדיקות מעבדה לאיתור רגישות למזונות, בדיקות שיער לאיתור חסרים במינרלים ובדיקת פרופיל הורמונלי ורמת הורמונים כללית בגוף.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים בדם (אילוסטרציה: ShutterStock)

      הטיפול הקונבנציונלי כולל נתינת תחליף סינתטי של הורמון הבלוטה, לבותירוקסין, שמכיל T4, הצורה הבלתי-פעילה של הורמון בלוטת התריס. התרופה הזו גורמת לניוון בלוטת התריס, וכך נאלצים להיות תלויים בה באופן קבוע.

      הטיפול הטבעי יכול גם הוא לפתור את הבעיה, ולמנוע את לקיחת התרופה, במיוחד בשלבים ההתחלתיים.

      4 דרכים לאיזון בלוטת התריס באופן טבעי:

      1. תזונה
      חשוב לתמוך בבלוטת התריס ברכיבים תזונתיים הדרושים לייצור הורמוני הבלוטה. יש לאכול תזונה העשירה בפירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות שעשירים בויטמיני B ובסיבים תזונתיים.רצוי לצרוך מזונות שמהווים מקורות טובים ליוד, כמו אצות ודגי ים.

      יש להמעיט במזונות גויטרוגניים, שנקשרים ליוד שבגוף והופכים אותו לבלתי-זמין לתפקוד בלוטת התריס. מזונות כאלה כוללים כרובית, צנוברים, ברוקולי, קולורבי, דוחן, חרדל, סויה, כרוב ניצנים, לפת, כרוב ובוטנים.

      כמו כן, מומלץ להכניס לתפריט מזונות המכילים אבץ, נחושת וסלניום – זרעי דלעת לאבץ, שעועית ואגוזים לנחושת, אגוזי ברזיל לסלניום – ולהעשיר את התזונה במקורות אפשריים לטירוזין, כמו אצת ספירולינה, טונה וגבינת ריקוטה.

      2. פעילות גופנית
      פעילות גופנית מגרה הפרשות מבלוטת התריס ומגבירה את רגישות הרקמה להורמונים. פעילות גופנית גם מפחיתה את רמות הלחץ, ועל כן יכולה להשפיע באופן חיובי על פעילות בלוטת התריס.

      בגדי ריצה (ShutterStock)
      פעילות גופנית מפחיתה את רמות הלחץ ויכולה להשפיע באופן חיובי על בלוטת התריס (אילוסטרציה: ShutterStock)

      3. נטילת תוספי תזונה
      ויטמין E, סלניום, אבץ, יוד, ויטמין C, ויטמיני B, ויטמין D, טירוזין וחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה שלוש – לכל אחד מהרכיבים האלה תפקיד בייצור הורמוני בלוטת התריס, ולכן נטילה שלהם במקרה של חוסר תשפר את פעילות הבלוטה.

      4. הורדת רמות הלחץ
      רמה גבוהה של מתח נפשי מפחיתה את היכולת של בלוטת התריס לייצר את הורמוני התריס, ולכן יש לטפל במקור הלחץ ולתמוך בבלוטת האדרנל, שאחראית על הורמוני הלחץ.

      ניתן לעשות זאת על ידי צמחי מרפא, בהם צמח האשוואגנדה. כמו כן, שהייה בסאונה או באמבטיית אדים היא דרך מצוינת נוספת להרגעת ולהפגת מתחים, כמו גם טיפולי מגע למיניהם, רפלקסולוגיה ועיסוי, אשר יכולים לעזור ולשפר את רמות הלחץ.

      סושי בריא

      מתכון לחיזוק בלוטת התריס ולהעשרת התזונה ביוד ובמינרלים:

      מצרכים
      1.5 כוסות אורז מלא
      4 כוסות מים
      4-5 כפות חומץ אורז
      כפית שטוחה מלח
      רצועות פלפל אדום או צהוב
      רצועות מלפפון
      רצועות אבוקדו
      רצועות גזר
      רצועות סלמון
      דפי אצה
      מחצלת גלגול

      אופן ההכנה
      שוטפים את האורז ומסננים את המים. שמים את האורז והמים בסיר, מביאים לרתיחה, מכסים ומעבירים לאש קטנה. משאירים את האורז על האש 25-40 דקות, ולאחר שמכבים משאירים מכוסה עוד 20 דקות.

      בינתיים מכינים את התיבול. שמים את חומץ האורז והמלח בסיר קטן ומחממים מעט תוך כדי בחישה עד שהמלח נמס בתוך החומץ. ניתן להוסיף מעט מירין.

      כאשר האורז מוכן מעבירים לקערה ומערבבים אותו עם החומץ המתובל.

      ממתינים עד שהאורז יצטנן לטמפרטורת החדר.

      לוקחים אצה ופורסים אותה על המחצלת, מורחים עליה שכבת אורז ועליה שמים את הירקות או הדג הרצויים ומגלגלים.

      חותכים לעיגולים ומסדרים על צלחת הגשה.

      עדי גולדנברג היא נטורופתית ובעלת קליניקה לנטורופתיה