וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם עושים דיאטת קיטו. עכשיו מתברר שהיא יכולה להיות מסוכנת

לא מעט ידוענים מפרסמים שירדו במשקל בעזרת דיאטת הקיטו, ואכן התוצאות נראות מדהימות. אבל שורה של מחקרים מהעת אחרונה מראים כי יש גם סיכונים משמעותיים ששווה להכיר

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

לפני שאתם נשבעים אמונים לדיאטה חדשה פופולרית, כדאי שתחשבו פעמיים ותשקלו את הסיכונים הפוטנציאליים, כמו גם את היתרונות. אומנם הדיאטה הקטוגנית הפופולרית ידועה בתוצאות הירידה במשקל שלה, אבל ייתכן שהיא לא הבחירה הנכונה עבורכם. מחקרים אחרונים מצאו שלמרות שדיאטת קיטו יכולה לעזור להשיל קילוגרמים, היא גם יכולה להעלות את רמות הכולסטרול ולשבש את חיידקי המעיים. ואת זה אתם בטח לא רוצים.

צוות המחקר מהמרכז לתזונה, פעילות גופנית ומטבוליזם באוניברסיטת באת' בבריטניה, העריך את ההשפעה של הדיאטה הקטוגנית והשווה אותה עם דיאטה דלת סוכר בקבוצה של 53 מבוגרים בריאים. החוקרים בדקו כיצד שתי הדיאטות השפיעו על רמות הכולסטרול, הסוכר בדם, הירידה במשקל, חיידקי המעיים וחילוף החומרים.

לאחר מעקב אחר המשתתפים במשך 12 שבועות, נצפתה ירידה של 2.9 ק"ג במסת שומן לאדם בדיאטת קיטו וירידה של 2.1 ק"ג בממוצע לאדם בדיאטה דלת סוכר.

ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו. ShutterStock
ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו/ShutterStock

עם זאת, חוקרים שמו לב שדיאטת הקיטו הפחיתה את רמות הסבילות לגלוקוז, שינתה את הרכב המיקרוביום במעיים והעלתה את רמות הכולסטרול, במיוחד חלקיקי ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL).

"למרות הפחתת מסת השומן, הדיאטה הקטוגנית העלתה את רמות השומנים הלא חיוביים בדם של המשתתפים שלנו, עליה, שאם נמשכת לאורך שנים, עלולה להיות בעלת השלכות בריאותיות ארוכות טווח כמו עלייה בסיכון למחלות לב ושבץ מוחי", הסביר החוקר הראשי ד"ר אמר אהרון.

מבצע מטורף למשפחה

חבילת סלוללר ל-4 מנויים -ב100 שקלים וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

מעט מדי סיבים

אצל אנשים שהקפידו על דיאטת קיטו, חלה הפחתה בחיידקים מועילים, במיוחד Bifidobacteria, הידועים ביתרונות הפרוביוטיים שלהם. חיידקים אלו חיוניים לייצור ויטמינים מקבוצת B, מעכבים פתוגנים וחיידקים מזיקים ומורידים כולסטרול.

"סיבים תזונתיים חיוניים להישרדותם של חיידקי מעיים מועילים כמו Bifidobacteria. התזונה הקטוגנית הפחיתה את צריכת הסיבים לסביבות 15 גרם ליום, מחצית מהצריכה המומלצת. הפחתה זו עשויה לגרום בטווח הארוך להשלכות בריאותיות כמו סיכון מוגבר להפרעות עיכול כמו מחלות מעי רגיז, סיכון מוגבר לזיהום מעיים ותפקוד חיסוני מוחלש", אמר ד"ר ראסל דייויס, שהוביל את מחקר המיקרוביום.

דיאטת הקיטו גם שינתה משמעותית את חילוף החומרים של שומנים וניצול אנרגיית השרירים. חל שינוי בהעדפת הדלק של הגוף מגלוקוז לשומנים.

"הדיאטה הקטוגנית יעילה להורדת שומן, אבל היא מגיעה עם השפעות מטבוליות ומיקרוביום מגוונות שאולי לא יתאימו לכולם. לעומת זאת, הגבלת סוכר תומכת בהנחיות ממשלתיות להפחתת צריכת סוכר חופשי, קידום אובדן שומן ללא השפעות בריאותיות שליליות לכאורה", אמרו. פרופסור דילן תומפסון, החוקר שפיקח על המחקר.

מהי הדיאטה הקטוגנית?

מדובר בדיאטה שכוללת צריכה גדולה מאוד של שומן, צריכה מתונה של חלבונים והגבלת כמות הפחמימות למינימום של עד 50 גרם ליום, כאשר כיום אדם מערבי ממוצע צורך כ-300 גרם פחמימות ביום.

יש כמה סוגים של דיאטות קטוגניות שבכל אחת מהן צורכים כמות שונה של פחמימות, אך כולן מבוססות על צריכה נמוכה מאוד של פחמימות. לרוב, בדיאטות אלו כולל התפריט 4-3 ארוחות ביום - בדרך כלל במרווחי זמן קבועים. עם זאת, יש הסבורים כי העיקרון המנחה בדיאטה זו הוא לאכול בכל פעם שמרגישים רעב עד לתחושת שובע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully