וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטה הפופולרית בעולם עלולה להיות מאוד מסוכנת

עודכן לאחרונה: 7.3.2023 / 10:03

זו כנראה הדיאטה הכי טרנדית של העשור האחרון, והיא כוללת מעט פחמימות (אם בכלל) והרבה שומן. כעת מחקר חדש ומקיף מצא כי היא ממש גרועה לב שלכם

6 תרגילים שיעלימו את הכרס/צילום: עדן ביבס

במשך שנים, הדיאטה הקטוגנית, או ה"קטו", זכתה לשבחים על כך שהיא גורמת לירידה מובטחת במשקל. אבל חוקרים גילו לאחרונה שהחסרונות שלה עלולים להיות קטלניים.

מחקר חדש שהוצג בסוף השבוע במפגש המדעי השנתי של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה יחד עם הקונגרס העולמי לקרדיולוגיה בניו אורלינס, מוכיח שתזונה דלת פחמימות ועתירת שומן עלולה לגרום לעלייה בשיעור של הכולסטרול ה"רע" או LDL. יותר מדי כולסטרול LDL מוביל להצטברות פלאק בעורקים, מה שמגביר באופן משמעותי את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים, התקפי לב ושבץ מוחי.

"המחקר שלנו מצא שצריכה קבועה של תזונה דלה בפחמימות ועתירה בשומן קשורה לרמות מוגברות של כולסטרול LDL - או כולסטרול 'רע' - ולסיכון גבוה יותר למחלות לב", אמרה העורכת הראשית של המחקר, ד"ר יוליה איטן, "למיטב ידיעתנו, המחקר שלנו הוא אחד הראשונים שבדקו את הקשר בין סוג זה של דפוס תזונה לבין תוצאות קרדיווסקולריות".

ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו. ShutterStock
תזונה קטוגנית. ארוחת בוקר של ביצים, סלט, אבוקדו ודגים/ShutterStock

איטן ועמיתיה העריכו דיאטה דמוית קטו עבור המחקר, כזו המורכבת מ-25 אחוזי פחמימות ומעל 45 אחוזי שומן. הרכב הדיאטה דלת הפחמימות ועתירת השומן שהם חקרו היה גבוה יותר בפחמימות ופחות בשומן בהשוואה לדיאטת הקטו המחמירה.

הם ניתחו נתונים מ-70,684 אנשים שנרשמו לביובנק U.K, מאגר מידע בקנה מידה גדול עם מידע בריאותי מחצי מיליון אנשים החיים בבריטניה. המשתתפים מילאו שאלון דיאטה וערכו בדיקות דם כדי לבדוק את רמות הכולסטרול שלהם.

עוד בוואלה!

האם דיאטה קטוגנית יכולה לגרום לסרטן בטווח הארוך?

לכתבה המלאה

"בין המשתתפים בדיאטה דלה בפחמימות ועתירת שומן, מצאנו שאלו עם הרמות הגבוהות ביותר של כולסטרול LDL היו בסיכון הגבוה ביותר לאירוע קרדיווסקולרי. הממצאים שלנו מצביעים על כך שאנשים ששוקלים לעבור דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן צריכים להיות מודעים לכך שהדבר עלול להוביל לעלייה ברמות הכולסטרול LDL שלהם", אמרה איטן.

היא הוסיפה כי "לפני שמתחילים בדפוס תזונתי זה, כדאי להתייעץ עם הרופא שלכם. בזמן הדיאטה, מומלץ לבצע מעקב אחר רמות הכולסטרול ולנסות לטפל בגורמי סיכון אחרים למחלות לב או שבץ מוחי, כגון סוכרת, לחץ דם גבוה, חוסר פעילות גופנית ועישון".

פחמימות הן מקור של הגוף לדלק כדי לספק אנרגיה לפעילויות שונות. כאשר צריכת הפחמימות נמוכה, הגוף מתחיל לחפש מקורות דלק אחרים, והוא הופך לשומן לצורך אנרגיה. כאשר הכבד מפרק שומן, נוצר מקור דלק חלופי, הנקרא קטונים. מכאן קיבלה דיאטת הקטו המפורסמת את שמה.

מהי הדיאטה הקטוגנית?

מדובר בדיאטה שכוללת צריכה גדולה מאוד של שומן, צריכה מתונה של חלבונים והגבלת כמות הפחמימות למינימום של עד 50 גרם ליום, כאשר כיום אדם מערבי ממוצע צורך כ-300 גרם פחמימות ביום.

יש כמה סוגים של דיאטות קטוגניות שבכל אחת מהן צורכים כמות שונה של פחמימות, אך כולן מבוססות על צריכה נמוכה מאוד של פחמימות. לרוב, בדיאטות אלו כולל התפריט 4-3 ארוחות ביום - בדרך כלל במרווחי זמן קבועים. עם זאת, יש הסבורים כי העיקרון המנחה בדיאטה זו הוא לאכול בכל פעם שמרגישים רעב עד לתחושת שובע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully