וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אתם כנראה אוכלים קרם הגנה - וזה עלול להיות מסוכן"

30.6.2024 / 0:01

המרכיב הקוסמטי הנפוץ הזה משמש גם כתוסף מזון ויש רבים שמאמינים שהוא מסוכן לנו. האם יש סיבה לדאגה?

איזה מקדם הגנה הכי יעיל נגד סרטן?/סיפור בדקה

הצטיידתם בקרם הגנה לקיץ? אז דעו שאתם גם כנראה ניזונים ממנו - ולא רק בקיץ. טיטניום דו חמצני, מרכיב נפוץ בקרם הגנה וקוסמטיקה, עשוי להימצא בחלק מהמאכלים האהובים עליכם, כולל סוגים שונים של ממתקים, מסטיקים, ארוחות ארוזות מראש כמו פיצה קפואה וכדומה.

התוסף - תרכובת מתכת אבקתית - משמש לשיפור הצבע של מוצרי קוסמטיקה כדי להפוך אותם לבהירים יותר, ויש לו עמידות בפני קרינת UV מה ששימושי בקרם הגנה, לפי Healthline. הוא גם נמצא בדיו קעקועים, תרופות מסוימות ומוצרי היגיינה נשית. אולם טיטניום דו חמצני בדרגת מזון - השונה מסוג טיטניום דו חמצני המצוי בצבעים, ניירות ופלסטיק - משמש לשיפור איכות הצבע ולהארכת חיי המדף של מספר מזונות מעובדים, מה שמעלה חששות לגבי בטיחותו.

"החשש הוא שכאשר טיטניום דו חמצני נצרך - במיוחד בצורת ננו-חלקיקים - הוא יכול לחדור לתאים שלנו וליצור רדיקלים שגורמים להפרעה לתא, אשר לאחר מכן יכול להפוך לסרטני", ד"ר קית' וורינר, חוקר ופרופסור למדעי המזון באוניברסיטת גואלף, אמר ל-Food & Wine.

בחורה בבגד ים מורחת קרם הגנה. ShutterStock
לא רק נגד קרינה: אתם אוכלים קרם הגנה על בסיס קבוע/ShutterStock

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן סיווגה את טיטניום דו חמצני כמסרטן מקבוצה 2B - כלומר יש לו פוטנציאל להיות גורם לסרטן - אבל יש חוסר במחקר שיתמוך בקשר בין טיטניום דו חמצני לסרטן. "כדי לשים את זה בפרספקטיבה הנכונה, הוא באותה הקבוצה של הסמארטפונים", ציין ווריינר.

לדברי ד"ר היידי סילבר, פרופסור מחקר לרפואה במרכז הרפואי של אוניברסיטת ונדרבילט, חשיפה לטיטניום דו חמצני - בריכוז גבוה יותר ממה שבני אדם צורכים במזון - הוכחה כגורמת לגידולים בריאות ובלוטת התריס של מכרסמים.

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי מחקר קטן מצא קשר פוטנציאלי בין צריכת טיטניום דו חמצני ודלקת במעיים, המהווה סיכון מוגבר למחלות. ממצאים כאלה עוררו דאגות בקרב קבוצות כלבי שמירה וצרכנים.

עוד באותו נושא
6 קרמים ביתיים להרגעת עור שנשרף בשמש

סכנה בשמש: אתם ככל הנראה משתמשים לא נכון בקרם הגנה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טיטניום דו חמצני מסרטן - בממתקים, בטמפונים

תביעה שנדחתה ב-2022 נגד יצרנית הממתקים "מארס" טענה כי הכללת טיטניום דו חמצני בממתקי סקיטלס היא רעילה, בעוד שבאותה שנה, טיקטוקרים טענו שהטיטניום הדו חמצני בטמפונים מהווה סיכון בריאותי, אם כי מומחים דחו את הטענות שלהם כמטעות במידה רבה.

"האספה המדינתית של קליפורניה" ניסתה לאסור את התוסף בשנה שעברה, בעקבות צעדיה של הרשות האירופית לבטיחות המזון (EFSA), סוכנות באיחוד האירופי שיישמה איסור על טיטניום דו חמצני במזון לפני שנתיים. "מרכיב קריטי בהגעה למסקנה זו היה שה-EFSA לא יכלה לשלול חששות גנוטוקסיות (בטיחות התוסף) לאחר צריכה של חלקיקי טיטניום דו-חמצני", אמר נציג מ-EFSA ל-Food & Wine, "לאחר בליעה דרך הפה, הספיגה של חלקיקי טיטניום דו חמצני נמוכה. עם זאת, הם יכולים להצטבר בגוף".

עוד אין סיבה להיכנס ללחץ

על אף החששות, בארה"ב טיטניום דו חמצני נחשב בטוח לצריכה על ידי מינהל המזון והתרופות - אשר מסדיר מהי כמות התוסף שניתן להשתמש בה במזון (יחד עם זאת הוא נאסר לשימוש באיחוד האירופי).

לפי ה-FDA, גופים רגולטוריים בבריטניה ובקנדה אינם מסכימים עם מסקנות ה-EFSA בנוגע לטיטניום דו חמצני. "כאשר צורכים אותו בגבולות מוסדרים, אין לי שום דאגה לגבי השימוש או הצריכה של טיטניום דו חמצני במזון", אמר ד"ר ג'ו זגורסקי, טוקסיקולוג במרכז המחקר לבטיחות מרכיבים באוניברסיטת מישיגן סטייט.

אם אתם מודאגים לגבי צריכת טיטניום דו חמצני, המצאתו במוצר חייבת להיות רשומה על התוויות - על אף שלעתים קרובות הוא מסתתר תחת שמות כמו "צבע מלאכותי" או "תוסף צבע" על מזונות ארוזים, ציינו מומחים - וחלק מהיצרנים מצמצמים את הכללת התוסף.

הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות, הוסיפו מומחים, הוא לגוון את התזונה שלכם. "אנשים שמשנים את המזונות והמשקאות בתזונה שלהם מגבילים את הצריכה של מרכיבים בודדים", סיכם זגורסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully