וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחות הוספיס חושפת מהי המחלה ה"נוחה" והמחלה הכואבת ביותר למות מהן

23.6.2024 / 0:03

כל מוות הוא נורא, אבל אחות הוספיס, ג'ולי מק'פאדן, שראתה במסגרת עבודתה אלפי מקרי מוות סיפרה מהי לדעתה המחלה הגרועה ביותר למות ממנה ומהי המחלה שמאפשרת מוות ראוי וכואב פחות

אחות ההוספיס ג'ולי מק'פאדן מדברת על המוות/therapyjeff

קשה לעכל את הרעיון שבסופו של דבר כולנו נמות. לצערנו, רבים מאיתנו ימותו בסופו של דבר ממחלות. עם זאת, אחות בהוספיס, ג'ולי מק'פאדן, טוענת שישנן מחלות שפחות כואב למות מהן לעומת מחלות אחרות שכרוכות בהרבה סבל עד המוות.

ג'ולי מק'פאדן, אחות הוספיס בקליפורניה שראתה במסגרת העבודה שלה אלפי מקרי מוות, חשפה בפודקאסט Problem Solved: "בעיני, יש כמה מחלות שהן הכי גרועות למות מהן". המחלה הגרועה ביותר בעינייה היא ALS (טרשת אמיוטרופית צידית), הידועה גם בשם מחלת לו גריג. מדובר במחלה נדירה וחשוכת מרפא, שגורמת בהדרגה לשיתוק של כל השרירים בגוף. מחלה זו יכולה להימשך בין כמה שנים בודדות לעשרות שנים בין ההתפרצות ועד המוות - והיא בדרך כלל אכזרית להחריד. תאי העצב השולטים בתנועות שרירים רצוניות מתדרדרים בהדרגה, ועם הזמן השרירים מפסיקים לתפקד - בסופו של דבר גם אלו האחראים לנשימה. כאשר זה קורה, החולים בסופו של דבר נחנקים למוות. "אני חושבת ש-ALS היא אחת המחלות הגרועות ביותר", אמרה מק'פאדן בסרטון ששותף בטיקטוק מהפודקאסט, "ALS זה מצב ממש גרוע. אם אי פעם אהיה חולה ב-ALS, אני חושבת שאבקש לקבל המתת חסד. כנראה הייתי לוקחת תרופות כדי לשים קץ לחיי".

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב מעריך שיש בערך 5,000 מקרים חדשים בשנה במדינה. זה נפוץ ביותר בקרב מבוגרים בגילאי 55 עד 75, אם כי יש גם חולים צעירים בשנות העשרים לחייהם. הסיבה להופעת המחלה ברוב המקרים אינה ידועה למרות שב-5 עד 10 אחוזים מהמקרים היא תורשתית. למרבה הצער, אין מזור למחלה, אך קיימות תרופות שמשפרות את התפקוד היומיומי ומאריכות חיים. ניתן להקל על התסמינים שלה בעזרת שילוב של טיפול תרופתי וטיפול תפקודי כגון פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וטיפול תזונתי. כמו כן חשובה מאוד התמיכה הפסיכולוגית וסוציאלית עבור החולים ב-ALS.

מגיבים בטיקטוק שיתפו את תחושותיהם לדבריה. המשתמשת ג'סיקה וייזר אמרה: "ידעתי שהיא תגיד ALS. איבדתי את אבא שלי למחלה הזאת. הדבר הכי אכזרי שראיתי אי פעם". "גיסי נפטר רק בשנה שעברה מ-ALS. מחלה איומה", שיתף מגיב בשם JZ. מליסה פרפיליו כתבה: "לסבתא שלי יש ALS. זה הדבר הכי נורא לראות אותה מתדרדרת. לא מאחלת את זה לאף אחד".

מק'פאדן ציינה עוד מחלות שזה נורא למות מהן - כמו גליובלסטומה, סרטן מוח אגרסיבי שהרג את הסנאטור ג'ון מקיין ב-2018 ואת בנו של הנשיא ג'ו ביידן בו ב-2015. על פי החברה הלאומית לגידולי מוח (NBTS), כמעט 15,000 אמריקאים יאובחנו עם סרטן זה מדי שנה, ו-10,000 ימצאו את מותם. רק אחד מכל 15 חולים צפוי לשרוד לאחר חמש שנים. "גליובלסטומות הן די קשות. אלו גידולי מוח. זה קורה בדרך כלל לצעירים וזה פשוט נורא כי זה המוח שלך, והמוח שלך עושה הרבה דברים", אמרה מקפאדן, "כשיש שם גידולים, זה הורס הכל'. החברה הלאומית לגידולי מוח מציינת כי לוקח חודשים ספורים בלבד עד שמטופלים רבים מאבדים את עצמאותם ואינם מסוגלים לעבוד, לנהוג ולבצע פונקציות בסיסיות אחרות. המחלה עמידה במידה רבה לרוב הטיפולים, והיא עלולה להוביל לתסמינים מתישים כמו התקפים, אובדן זיכרון וכאבי ראש עזים.

עוד בנושא:
7 סימנים שיכולים להעיד ש*אולי* יש לכם גידול במוח

מתחיל בקשיי דיבור ונגמר בשיתוק: מהי ALS ואיך חיים איתה?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

צפו בשיחה על הנושא בפודקאסט:

בקצה השני של הספקטרום, האחות הצביעה על מחלת כליות כאחת הדרכים הקלות יותר למות. מחלת כליות כרונית, הידועה גם בשם אי ספיקת כליות כרונית, מתרחשת כאשר מחלה אחרת פוגעת באיברים ומשאירה אותם ללא יכולת לסנן כראוי פסולת. אלה כוללים סוכרת, לחץ דם גבוה, חסימות בדרכי השתן וזיהומים חוזרים, על פי Mayo Clinic.

כאשר מחלת הכליות מתקדמת, הטיפול הטוב ביותר הוא השתלת כליה, אם כי חולים רבים ממתינים ברשימת ההשתלות במשך שנים, ולעתים קרובות הופכים לחולים מדי מגדי לעבור ניתוח. במקום זאת, החולים עוברים דיאליזה, הכוללת מכונה שמוציאה פסולת מהדם כשהכליות כבר לא יכולות לעשות זאת. "מחלת כליות בשלב הסופני היא די עדינה", אמרה גב' מקפאדן, "יש לך סוג של מחלה כרונית ארוכת שנים, אז זה לא טוב. אתה צריך להיות בדיאליזה 3 פעמים בשבוע במשך 10 שנים, אז זו דרך ארוכה והיא יכולה להיות קשה, אולם הסוף של זה די 'נחמד'. אתה פשוט מפסיק את הדיאליזה, הולך לישון וכעבור שבעה ימים בלי דיאליזה אתה מת. אנשים אומרים לי: 'אני רק רוצה ללכת לישון ולמות' וזה מה שקורה לאנשים שסובלים ממחלת כליות".

כמה מגיבים הסכימו. Myfreshstart כתב: "איבדתי את אבא שלי בגלל מחלת כליות סופנית. זה היה מעבר שליו ויפה. הכל נאמר ובכל כך הרבה אהבה". המשתמש מיהרטי כתב: "אבא שלי נפטר ממחלת כליות בשלב מאוחר. הוא הפסיק את הדיאליזה כשהיה מוכן ללכת. כולנו צריכים להיפרד בתנאים שלנו. מבחינתו זה היה הסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully