וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחיל בקשיי דיבור ונגמר בשיתוק: מהי המחלה של משה נוסבאום?

עודכן לאחרונה: 3.7.2022 / 11:11

כתב המשטרה של חדשות 12 חשף אתמול כי הוא בשלבים ראשונים של מחלת ניוון שרירים חשוכת מרפא. ביקשנו לבדוק מה גורם ל-ALS, איך זה משפיע על הגוף ואיך חיים איתה

משה נוסבאום, כתב המשטרה של חדשות 12, חשף אתמול כי אובחן עם ALS - מחלת ניוון שרירים. "אני מניח שבעת האחרונה חלק מכם נשאל מה קרה לי ולמה אני מדבר לאט, אפילו אותי שאלו", כתב נוסבאום במייל לחבריו בחדשות 12, "לפיכך אני מוצא לנכון לשתף אתכם בההערכה המסתמנת בתום שורה של בדיקות ופגישות עם רופאים מומחים. על פי הערכה זאת, אני בשלבים ראשונים של ALS - מחלת ניוון שרירים חשוכת מרפא. כן, זה לא נעים. משפחתי ואני מודעים להשלכות ונערכים בהתאם. לא, אין צורך למהר להיפרד, לנחם או להספיד אותי. אני עדיין חי ובועט - אולי קצת יותר לאט".

ALS (או Amyotrophic lateral sclerosis) היא מחלת ניוון שרירים שמתקדמת לאט, ובעצם פוגעת בתאי עצב במח ובחוט השדרה וגורמת לאבדן שליטה בשרירים. מדובר במחלה בלתי הפיכה, פרוגרסיבית וקטלנית, ולמרות שבשנים האחרונות נרשמה התקדמות משמעותית בטיפול בחולים בה, היא עדיין חשוכת מרפא. כמו כן, מדובר במחלה מאוד לא צפויה, ללא מסלול התקדמות "סטנדרטי" ועד כה, גם ללא גורמים חד משמעיים ידועים.

ALS קרויה גם מחלת לו גריג, על שם שחקן הבייסבול האגדי שלקה בה. מלבדו חלו בה גם האסטרופיזיקאי סטיבן הוקינג, וסטיבן הילנבורג, יוצר הסדרה בובספוג.

משה נוסבאום. חדשות 12, צילום מסך
"אני עדיין חי ובועט - אולי קצת יותר לאט". משה נוסבאום/צילום מסך, חדשות 12

ALS בדרך כלל מתחילה מפגיעה בשרירים הפריפריים, בצורת עוויתות או חולשת גפיים וקשיי דיבור. ככל שהיא מתקדמת, המחלה פוגעת גם בשרירים מרכזיים וחיוניים יותר, שפוגעים ביכולת לנוע, לדבר, לאכול, ולבסוף פוגעת בשרירי הנשימה.

הסיבה להופעת המחלה ברוב המקרים אינה ידועה למרות שב-5 עד 10 אחוזים מהמקרים היא תורשתית. למרבה הצער, אין מזור למחלה, אך קיימות תרופות שמשפרות את התפקוד היומיומי ומאריכות חיים. ניתן להקל על התסמינים שלה בעזרת שילוב של טיפול תרופתי וטיפול תפקודי כגון פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וטיפול תזונתי. כמו כן חשובה מאוד התמיכה הפסיכולוגית וסוציאלית עבור החולים ב-ALS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully