וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוטלים ויטמינים? כך תגבירו את הספיגה שלהם בגוף

ירון סופר

עודכן לאחרונה: 1.8.2023 / 7:48

לכולנו ככל הנראה חסר איזה ויטמין אחד או שניים, אבל גם אתם מגדילים ראש ונוטלים אותם - אתם לא בהכרח עושים זאת בדרך הנכונה. אז מה מומלץ לקחת עם ברזל ולמה קפה הוא לא משקה טוב לבלוע איתו ויטמינים?

אישה עם קפסולת ויטמין בפה. ShutterStock
אישה עם קפסולת ויטמין בפה/ShutterStock

ויטמינים ומינרלים חשובים וחיוניים עבורנו על מנת למלא את החוסרים בגופנו בשל תזונה שאינה מספקת ובעיקר דרך יעילה ומהירה להבטיח שגופנו יקבל את כל מה שחיוני עבורו לתפקוד.

בדרך כלל אנו נוטים לשייך ויטמינים לעונת החורף, עונת השפעות וחיזוק המערכת החיסונית, אך למעשה גופנו זקוק לתחזוקה כל הזמן ואם ישנם חוסרים יש למלא אותם ולא משנה אם מדובר בחורף או קיץ. גם אם עונת הצינון והשפעות מאחורינו, בקיץ אנו חשופים ל''שפעת מזגנים'' ולגלי חום ובעקבותיהם גם לתשישות. בעונה החמה עלינו לשים לב שהגוף שלנו זקוק לא רק לתמיכה במערכת החיסונית, אלא גם במערכות אחרות (כמו למשל B12 באנמיה, וויטמין D וסידן שקשורים לחיזוק הגוף ולאו דווקא למערכת החיסונית או ברזל שניקח כל השנה במידה וחסר לנו, ולא רק בעונה מסוימת).

מעבר להשלמת החוסרים יש גם לשים לב לכל מה שקשור לספיגת הוויטמינים והמינרלים בגוף. על מנת להפיק את המיטב בלקיחת ויטמינים ומינרלים יש לבדוק לא רק את כמות הוויטמין אלא גם את הנגזרות והשילובים יחד עם אותו וויטמין. לפעמים כמות גבוהה לא תיספג טוב בגוף לעומת כמות קטנה יותר בשילוב חכם שיעזור לה להיספג כמו שצריך בגוף.

ג'ינג'ר לימון דבש. ShutterStock
ג'ינג'ר לימון דבש/ShutterStock

מכיוון שיש וויטמינים ומינרלים שקשה לגוף לספוג ולאנשים יש שונות גנטית, כל אחד מצליח לספוג בצורה שונה ולכן חשוב לקבל כמה נגזרות של אותו מינרל או וויטמין.

למשל למגנזיום יש שתי נגזרות שצורת הספיגה שלהן שונה: מגנזיום אוקסיד ומגנזיום ציטרט יש כאלה שהסוג הראשון ייספג אצלם טוב יותר וכמובן להפך אם נשלב אותן יחד, נפנה לספקטרום רחב יותר, לכמה שיותר אנשים באוכלוסייה שיוכלו לספוג את הוויטמין טוב יותר. שיוכלו לספוג את זה טוב יותר.

דרך נוספת לשיפור הספיגה, היא לשלב אותו וויטמין עם מינרל שיחד הם פועלים טוב יותר. לדוגמא: את הסידן נרצה לשלב עם ויטמין D, כי וויטמין D עוזר לפעולה של הסידן ומכניס אותו לעצמות.

עוד דרך, היא שילוב צמחים יחד עם הוויטמינים כמו למשל הג'ינג'ר המייצר מטבוליזם טוב יותר, גורם לעיכול מוצלח יותר של הוויטמינים ועיכול טוב יותר, מה שאומר ספיגה טובה יותר.

כמובן שישנם מזונות העשירים בוויטמינים ומינרלים, אך הבעיה הגדולה בלהסתמך על מזון בלבד, זו העובדה שאיננו יכולים למדוד את כמות הוויטמינים שהגוף מקבל, בניגוד לתוספי תזונה. כמובן שחשוב לא פחות מלקיחת וויטמינים גם להוסיף לתזונה שלנו מאכלים עשירים בוויטמינים ומינרלים ולא לוותר עליהם. חשוב שבמקביל נבדוק את החוסרים שלנו ונמלא אותם בהתאמה לחוסר על מנת להגיע לתחזוקה מלאה וטובה של גופנו ולאפשר לו לבצע תהליכים פזיולוגים וקוגנטיבים ביום יום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מאכלים ומשקאות מעכבי ספיגה

יש לשים לב כי ישנם גם משקאות ומאכלים שמעכבים ספיגה של וויטמינים כמו למשל כל משקה שיש בתוכו קפאין, שמפריע לספיגה של מינרלים כמו ברזל וסידן ואף עלול לסתור אותם.

אשכוליות למשל עדיף שלא לשלב עם צריכת וויטמינים ומינרלים ולפעמים אף לא עם תרופות - יש לעשות הפרדה של לפחות שעתיים מכיוון שהן מפריעות לפירוק ועשויות לפגוע בכך לספיגת אותם וויטמינים ומינרלים במלואם בגוף.

מצד שני, ברזל למשל וגם וויטמין D ו- E כדאי מאוד לשלב יחד עם אוכל מכיוון שהמזון עווזר לעיכול שלהם ולספיגה טובה יותר שלהם בגוף.

ירון סופר הוא הרבליסט קליני בברא צמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully