וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מיצי פירות סחוטים טובים לבריאות? תלוי למי מאיתנו

כולנו יודעים שפירות תורמים לבריאות, אבל כשהדיון עובר למיצים שמופקים מהם - העלילה מסתבכת. במחקר חדש, מומחים ניתחו אלפי מחקרים כדי להבין איך מיצי פירות משפיעים על הלב - והבינו שקשה מאוד להגיע למסקנה חד משמעית בדיון הזה

מיץ תפוחים. ShutterStock
מרענן קייצי מושלם? מיץ תפוחים/ShutterStock

הם מצטלמים מצוין לאינסטגרם, יש להם טעם מעולה והם ללא ספק המרעננים המושלמים לקיץ הישראלי הלוהט - אבל איך באמת המיצים הסחוטים משפיעים לנו על הבריאות? ובכן, השאלה הזאת אולי נראית פשוטה בתיאוריה, אבל התשובה לא כזאת ברורה וחד משמעית.

כשמדברים על ההשפעה הפוטנציאלית של פירות שונים על הבריאות, מקובל להתייחס למגוון רחב של רכיבים שקיימים בהם, כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים. לפני הכול, בואו נדבר דווקא על השפעה של רכיבים אחרים בשם פוליפנולים, שהם נוגדי חמצון עוצמתיים שזוכים לתשומת לב רבה בשנים האחרונות, בגלל השפעתם האפשרית על שורה של תהליכים ביולוגיים ובייחוד על תפקוד הלב וכלי הדם.

פוליפנולים בשורה ארוכה של משקאות ומאכלים אהובים, לרבות קפה, תה, עשבי תיבול, תבלינים וכן שורה ארוכה של פירות אהובים כמו ענבים, תפוז, תפוח, אגס, אפרסק, לימון, תות, שזיף, רימון ואחרים.

בעשורים האחרונים, הוכח שוב ושוב כי צריכת פוליפנולים בשיעור גבוה תורמת לשיפור בריאות הלב ומפחיתה את הסיכון למצבים כמו לחץ דם גבוה, סוכרת מסוג 2 וכן התקפי לב ושבץ. ובעוד שברור שאכילת פירות מסייעת להשיג את המטרה החשובה הזאת, לא ברור עד הסוף האם גם מיצים סחוטים מייצרים את אותה ההשפעה החיובית.

מיץ תפוז בננה. ShutterStock
מיץ תפוז בננה/ShutterStock

המון מחקרים לא אמינים, מעט מאוד השפעות מוכחות

מחקר חדש שפורסם באחרונה בכתב העת Frontiers of Nutrition נועד ליישב את הסוגייה הזאת ולהעריך אחת ולתמיד איך מיצי פירות באמת משפיעים על ההיבט החשוב הזה בבריאות של כולנו. כדי להגיע למסקנה מבוססת, החוקרים לא פחות מ-6,779 מחקרים שנערכו בנושא, אך פסלו כמעט את כולם (6,616), מסיבות שונות. בחלקם היה חשד להטיה של התוצאות, בעוד שאחרים לא נערכו בצורה יסודית או מקיפה מספיק.

כך, בסופו של דבר נותרו כ-120 מחקרים שאפשר היה להתבסס עליהם ועל פי תוצאות שעלו מהן, לא נמצאה כל השפעה משמעותית של המיצים הסחוטים על בריאות הלב והסיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת, כאשר החוקרים בחנו את ההשפעה של המיצים על קבוצות מסוימות באוכלוסייה, הם אכן גילו אפקט חיובי על הפחתת כולסטרול בקרב אנשים שמצויים בסיכון גבוה למחלות לב.

בנוסף, בניגוד לדעה הרווחת, מומחים מדגישים כי מיצי פירות מכילים כמויות סוכר שלא נמוכות בהרבה מאלו שמצויות במשקאות התעשייתיים. לדוגמה, כוס של מיץ תפוזים סחוט מכילה כ-25 גרם פחמימות, שמתוכן כ-20 גרם הם סוכרים פשוטים. לכן, ידוע שצריכה מוגברת של מיצים סחוטים יכולה לגרום להשמנה ואף להעלות את הסיכון לסוכרת מסוג 2. זו הסיבה שברוב המקרים, במקום לשתות מיץ סחוט, עדיף פשוט לאכול את הפירות עצמם כדי ליהנות מהיתרונות שלהם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אז באילו היבטים המיצים כן תורמים לבריאות?

עכשיו הזמן לנפץ עוד מיתוס מוכר, אבל הפעם מהצד השני. נכון, אכילת פירות בדרך כלל מספקת יותר יתרונות בהשוואה למיצים הסחוטים, אבל זה לא בהכרח נכון בכל המקרים.

מחקרים מראים לדוגמה שמיצי פירות סחוטים מספקים שיעור של ויטמינים מקבוצת B וכן מינרלים כמו ברזל, אשלגן ומגנזיום, שדומה לזה שקיים בפירות טריים. עם זאת כדאי לזכור ששיעורו של ויטמין C במיצים יורד בקצב די מהיר בימים שלאחר הסחיטה ולכן חשוב להקפיד לשתות אותם כשהם עדיין טריים. בנוסף, בשונה מאכילת פירות, בשתייה קל מאוד להפריז ולכן גם הסיכוי להשמנה ולסוכרת גדל.

אז לסיכום, כמובן שההמלצה כאן היא לא לוותר על המיצים הסחוטים ובטח שלא להחליף אותם במשקאות תעשייתיים, שאין ספק שיגרמו יותר נזק מתועלת. אבל אם אתם שמים לב שאתם מגזימים עם האהבה שלכם למיצים ובייחוד אם אתם סובלים ממחלות רקע או שאתם גם ככה צורכים הרבה סוכר ממקורות אחרים, כדאי להחליף את המיץ במים כשאפשר ובאכילה של הפירות עצמם, שאלפי מחקרים בעבר כבר קבעו שהם יעילים בשמירה על התזונה והבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully