וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליתם במשקל ואתם עייפים יותר? אולי אתם סובלים מהבעיה הזו

איריס קול

21.7.2023 / 6:47

גידולים ובעיות של חוסר איזון בבלוטת התריס הם יחסית שכיחים. ד"ר נדאל אסדי, רופא בכיר במערך אף, אוזן גרון באיכולוב מסביר על הטיפול בבעיות וגידולים בבלוטת התריס, ומרגיע כי ניתן לטפל בהן יחסית בקלות ולחיות איתן חיים שלמים

מרפאת מומחים בלוטת התריס/מערכת וואלה! מרפאת מומחים

רק לאחרונה שני מקרים של שתי נשים מאוד מפורסמות, אנה ארונוב ואדל בספלוב העלו את נושא בלוטת התריס לכותרות. לראשונה היה גידול שהוסר, והשניה סובלת מפעילות יתר של הבלוטה. הזמנו למרפאת מומחים את ד"ר נדאל אסדי, רופא בכיר במערך אף, אוזן גרון באיכולוב שיענה על כל השאלות בנושא.

מה היא בלוטת התריס ומה תפקידה?

"בלוטת התריס היא בלוטה בצורת פרפר (אונה שמאלית, אונה ימנית וגשר ביניהם) שנמצאת בצוואר קדמי תחתון. בדרך כלל אנחנו לא נצליח להרגיש או למשש אותה, אלא רק נראה אותה באולטרה סאונד. הבלוטה בעצם אחראית על חילוף החומרים בגוף. כל תא בגוף דלנו צריך את ההורמונים של בלוטת התריס על מנת לתפקד בצורה נורמלית ומאוזנת", מסביר ד"ר אסדי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אישה בודקת את בלוטת התריס. ShutterStock
אישה בודקת את בלוטת התריס/ShutterStock

תת פעילות ופעילות יתר של הבלוטה

"כשאנחנו מדברים על תפקוד בלוטת התריס אנחנו יכולים לבדוק אם היא מאוזנת על ידי בדיקת דם מיוחדת שנקראת TSH. ישנו מצב של יתר פעילות - שהבלוטה מפרישה יותר מדי הורמונים, שמתבטאת בין היתר בבעיות בלב בנשירת שיער, ירידה דרסטית במשקל ועוד. מהצד השני יכולה להיות תת פעילות של בלוטת התריס, מה שאומר שהיא לא מפרישה מספיק הורמונים מסיבות שונות. התסמינים במקרה הזה יכולים להיות עליה במשקל, עייפות ואי סבילות לקור".

"ברגע שמאובחנת בעיה בבלוטת התריס החולה עובר לאנדוקרינולוג שמפנה לאולטרה סאונד שמבחין האם יש קשריות שצריך לטפל בהם. במידה ויש צורך עוברים ביופסיה - דגימה מהקשר, ולפי התוצאות מטפלים", מסביר ד"ר אסדי.

גידולים בבלוטת התריס

"אנחנו יודעים שגידולים של בלוטת התריס יותר שכיחים אצל נשים ובגילאים צעירים יותר 30-60. הגידול הזה לרוב מאובחן בצורה אקראית, דוגמאת מי שעבר תאונה ועשו לו אולטרהסאונד", מסביר ד"ר אסדי. "זה מעיד שגידולים של בלוטת התריס הם לא אגרסיבים וממאירים כמו גידולים אחרים. הם גדלים בצורה איטית, ויש כמובן סוגים שונים של גידולים בבלוטת התריס. הסוג הכי שכיח הוא פפילרי. אלה גידולים שגדלים בצורה איטית וגם אם מתפשטים לצוואר, הם פחות נעימים אבל אנחנו יודעים לטפל בהם".

טיפולים

"הטיפול המקובל לגידולים של בלוטת התירס הוא כירורגי - על ידי הסרה של חלק מהבלוטה או כריתה מלאה, תלוי במצב של החולה", מסביר ד"ר אסדי. "אם הגידול הוא קטן אפשר רק לנהל מעקב אחרי הבלוטה ולא להסיר אותה. אם בעבר, במאה הקודמת זה היה ניתוח גדול עם אחוזי תמותה גבוהים מהדימומים, היום הניתוחים האלה נעשים בגישות שונות, ללא דימום כמעט. היום גם אפשר בחלק מהמקרים להציע צריבה של הגידול או הגרורה שלו בצוואר".

"לאורך השנים יש כל מיני שיטות לא קונבנציונאליות, כמו חתך, דרך האוזן או הבית שחי, אבל כיום משתמשים יותר דרך רירית השפה התחתונה - עושים חתך קטן גולשים מתחת לעור ומגיעים לבלוטה. היתרון שהשיטה הזו היא ללא צלקת וניתן לנתח את שני צידי הבלוטה והגשר. היום גם נשים צעירות עוברות כריתה מלאה, לוקחות הורמונים וחיות איתם עד 120, מביאות ילדים והכל".

ד"ר אסדי מסכם ואומר כי "במקרה של גידולים של בלוטת התריס, גם אם הם סרטניים וממאירים, יש זמן, עושים ניתוח ובזה הנגמר הסיפור. אנחנו יודעים לטפל בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully