וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטן בלוטת התריס: זה הסרטן של אדל בספלוב וכך מזהים אותו

עודכן לאחרונה: 28.2.2023 / 10:15

בניגוד לסוגי סרטן רבים סרטן בלוטת התריס פוגע בצעירים יחסית ובנשים בעיקר. למרבה המזל אחוזי ההחלמה ממנו מאוד גבוהים. אז איך מזהים אותו בשלב מוקדם, ממש כפי שקרה לאדל? הנה כל מה שצריך לדעת

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

יוצאת הריאליטי והמשפיענית אדל בספלוב חשפה הבוקר (ג') שהחלימה מסרטן ועברה ניתוח להסרת גידול בבלוטת התריס. בספלוב שיתפה תמונות מבית החולים, וסיפרה לעוקביה על רגעי האימה שחשה כשקיבלה את הבשורה הקשה, וגם על העובדה שגילתה את הסרטן הודות לעוקבת עירנית.

"לפני שלושה שבועות טלפון מאיריס הרופאה האנדיקרינולוגית שלי המדהימה, שאמרה בואי אלי למחלקה הגיעו תוצאות. עכשיו כמו שאני רואה סרטים כשקוראים למישהו לבוא למחלקה זה לא טוב אמרתי לה בטלפון בקול של בכי איריס מה יש לי סרטן? אומרת כן, סרטן בלוטת התריס",כתבה אדל. "טלפון נוסף, איריס מסבירה לי שזה סרטן שההחלמה שלו היא עד 100%. גיליתי אותו בשלב ברוך השם יחסית מוקדם, צריך ניתוח כריתה של בלוטת התריס וזה בעזרת השם מאחורי. התחלתי את התהליך וקבעו לי ניתוח. אתמול עברתי ניתוח לכריתה של בלוטת התריס".

מה זה סרטן בבלוטת התריס?

בלוטת התריס שקרויה גם בלוטת התירואיד או בלוטת המגן, ממוקמת בחלק הקדמי של הצוואר מתחת לפיקת הגרון, והיא שייכת למערכת האנדוקרינית בגוף. הבלוטה מפרישה הורמונים שאחראים למטבוליזם בגוף, לקצב הפעולה של מערכות שונות ואפילו לזיכרון.

הגורמים לסרטן בלוטת התריס אינם ידועים לחלוטין, אבל נמצא קשר בין הופעת המחלה לבין חשיפה קודמת לקרינה רדיואקטיבית באזור החזה והצוואר, שניתנים במקרים רבים כטיפול להחלמה מסוגי סרטן אחרים. למחלה גורמים גנטיים, כך שקיים סיכון מוגבר לחלות במחלה אם בן משפחה נוסף חלה בה.

אדל בספלוב. אינסטגרם, צילום מסך
עברה ניתוח להסרת בלוטת התריס. אדל בספלוב/צילום מסך, אינסטגרם

באופן כללי סרטן בלוטת התריס פוגע בעיקר בנשים ובאופן מפתיע גם בצעירים יחסית. פי שלושה מקרים מאובחנים אצל נשים בהשוואה לגברים, כשהמחלה נפוצה יותר בקרב אנשים בגילאי 26-59 (70% נשים ו-65% גברים). רבע מהמקרים בקרב נשים אובחנו בקרב נשים בגיל 60 ומעלה, וחמישית מהמקרים בקרב גברים, זאת בשונה מהתפלגות הגיל בסוגי סרטן אחרים, שם דווקא ישנה עלייה בהארעות עם עליית הגיל. גידול סרטני מסוג זה אינו נפוץ בקרב ילדים.

סיכויי החלמה גבוהים

סרטן בלוטת התריס נחשב פשוט יחסית לטיפול, זאת בעיקר מפני שרוב הקישריות בבלוטת התריס מתבררות כשפירות, ואינן ממאירות. הסוג הנפוץ ביותר מבין ארבעת סוגי סרטן בלוטת התריס הוא פפילרי, והוא כולל 80% מהמקרים ונחשב לקל מביניהם. במקרים של גידול ממאיר, 97% מהחולים במחלה מבריאים עד חמש שנים מהגילוי, לאחר שעברו תהליך ניתוחי.

על פי האגודה למלחמה בסרטן ניתוח הוא הטיפול הראשוני בסוגי סרטן אלה, ובהמשך נעשה שימוש גם בטיפול ביוד רדיואקטיבי, בתחליפי הורמונים, ובמקרים של מחלה מתקדמת גם בקרינה חיצונית ובטיפולים מכוונני מטרה (ממוקדים או ביולוגיים).

איך ניתן להבחין בגידול בבלוטת התריס?

סרטן בלוטת התריס נוטה להתפתח באיטיות, ולרוב עשויות לחלוף שנים לפני שהוא גורם לתסמינים כלשהם. עם זאת, גילוי מוקדם מציל חיים. ניתן לערוך בדיקה פשוטה לגילוי מוקדם בבית, שמצריכה מראה וכוס מים.

1. כוונו את המראה לאזור הצוואר. בלוטת התריס (המכונה גם בלוטת המגן) ממוקמת בין עצמות הבריח. (שתי העצמות האלכסוניות הבולטות משני צידי הצוואר) לאמצע הגרון, מתחת לאזור הגרוגרת.

2. הטו קלות את הראש לאחור.

3. לגמו מכוס המים והתבוננו על הצוואר. בדקו האם אתם מבחינים בבליטות או בגושים כלשהם.

4. מלבד בדיקה חיצונית, תסמינים שצריכים לעורר את חשדכם הם תחושת נפיחות שאינה מוכרת לכם בצוואר, כאב, שינויים בקול, צרידות, קושי בנשימה או בבליעה. בנוסף, תסמינים המאפיינים תת פעילות של בלוטת התריס כמו עייפות, דיכאון, מחזור בלתי סדיר, רגישות לקור, יובש בעור ועלייה במשקל, או מאפיינים של פעילות יתר של בלוטת התריס כמו דפיקות לב מואצות ורגישות לחום.

5. אם הבחנתם בבלוטה או גבשושית, או שאתם סובלים מאחד או כמה מהתסמינים, גשו לרופא אנדוקרינולוג להתייעצות. כאמור, בשונה מסוגי סרטן אחרים, לרוב סרטן בלוטת התריס אינו מסכן חיים וניתן לטפל בו ביעילות, במיוחד אם הוא התגלה בשלב מוקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully