וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין עדי הימלבלוי לאופרה ווינפרי?

15.9.2014 / 9:23

כמה סלבריטאים שלקו בסרטן בלוטת התריס העלו בחודשים האחרונים את המודעות לאחד מסוגי הסרטן עם הצמיחה הגבוהה ביותר. הכל על סרטן בלוטת התריס, ועל הבדיקה הביתית שיכולה להציל חיים

אופרה ווינפרי, אמי טקס האמי 2008. Kevin Winter, GettyImages
אופרה ווינפרי. נחשפה וחשפה/GettyImages, Kevin Winter

סרטן בלוטת התריס, שנחשב לגידול החמישי בשכיחותו בקרב נשים בישראל, עלה למודעות בישראל בחודשים האחרונים בעקבות חולות מפורסמות כמו עדי הימלבלוי ואורטל גושן, שחשפו והתראיינו אודות מחלתן. נשים חזקות ומפורסמות כמו אופרה ווינפרי, קלי אוסבורן וסופיה ורגרה, כוכבת "משפחה מודרנית", וגם הזמר רוד סטיוארט, עשו את אותו האפקט בארה"ב ובעולם.

עוד בנושא:
אשכנזייה? הסיכון שלך לחלות בסרטן גבוה ממה שחשבת
המכון האמריקאי לחקר הסרטן ממליץ על תזונה צמחונית
חוקרים גילו לראשונה איך סרטן שולח גרורות

נתוני דו"ח משרד הבריאות בנושא סרטן בלוטת התריס לשנת 2012, מגלים כי שכיחותו עלתה משמעותית מאז שנת 2009. אם בין השנים 1960-2009 אובחנו בישראל 9,705 חולים, כיום זהו הסרטן עם אחוזי הצמיחה הגבוהים ביותר והמהירים ביותר, כשרק בישראל מאובחנים מדי שנה כ-800 עד 1000 חולים וחולות חדשים. ישראל ממוקמת במקום העשירי בעולם בשכיחות המחלה ושיעורי התמותה, בנשים ובגברים.

בלוטת התריס ממוקמת בחלק הקדמי של הצוואר מתחת לפיקת הגרון, והיא שייכת למערכת האנדוקרינית בגוף. הבלוטה מפרישה הורמונים שאחראים למטבוליזם בגוף, לקצב הפעולה של מערכות שונות ואפילו לזיכרון.

סרטן של נשים
סרטן בבלוטת התריס הוא הגידול השישי בשכיחותו בקרב נשים יהודיות בישראל, כשלפניו נמצאים סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הריאות והגרון. בקרב נשים ערביות מדובר בגידול השני בשכיחותו אחרי סרטן השד. בכל שנה ניכרת עלייה של כ- 24% במספר המקרים המאובחנים של סרטן בלוטת התריס בקרב האוכלוסייה היהודית. בקרב נשים מהמגזר הערבי מדובר על עלייה של 44%.

באופן כללי סרטן בלוטת התריס פוגע בעיקר בנשים ובאופן מפתיע גם בצעירים יחסית. פי שלושה מקרים מאובחנים אצל נשים בהשוואה לגברים, כשהמחלה נפוצה יותר בקרב אנשים בגילאי 26-59 (70% נשים ו-65% גברים). רבע מהמקרים בקרב נשים אובחנו בקרב נשים בגיל 60 ומעלה, וחמישית מהמקרים בקרב גברים, זאת בשונה מהתפלגות הגיל בסוגי סרטן אחרים, שם דווקא ישנה עלייה בהארעות עם עליית הגיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברוק שילדס מתוך קמפיין לגילוי מוקדם של סרטן בלוטת התריס/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגורמים לסרטן בלוטת התריס אינם ידועים לחלוטין, אבל נמצא קשר בין הופעת המחלה לבין חשיפה קודמת לקרינה רדיואקטיבית באזור החזה והצוואר, שניתנים במקרים רבים כטיפול להחלמה מסוגי סרטן אחרים. למחלה גורמים גנטיים, כך שקיים סיכון מוגבר לחלות במחלה אם בן משפחה נוסף חלה בה.

סרטן בלוטת התריס נחשב פשוט יחסית לטיפול, זאת בעיקר מפני שרוב הקישריות בבלוטת התריס מתבררות כשפירות, ואינן ממאירות. הסוג הנפוץ ביותר מבין ארבעת סוגי סרטן בלוטת התריס הוא פפילרי, והוא כולל 80% מהמקרים ונחשב לקל מביניהם. במקרים של גידול ממאיר, 97% מהחולים במחלה מבריאים עד חמש שנים מהגילוי, לאחר שעברו תהליך ניתוחי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

איך ניתן להבחין בגידול בבלוטת התריס?

סרטן בלוטת התריס נוטה להתפתח באיטיות, ולרוב עשויות לחלוף שנים לפני שהוא גורם לתסמינים כלשהם. עם זאת, גילוי מוקדם מציל חיים. ניתן לערוך בדיקה פשוטה לגילוי מוקדם בבית, שמצריכה מראה וכוס מים.

1. כוונו את המראה לאזור הצוואר. בלוטת התריס (המכונה גם בלוטת המגן) ממוקמת בין עצמות הבריח. (שתי העצמות האלכסוניות הבולטות משני צידי הצוואר) לאמצע הגרון, מתחת לאזור הגרוגרת.

2. הטו קלות את הראש לאחור.

3. לגמו מכוס המים והתבוננו על הצוואר. בדקו האם אתם מבחינים בבליטות או בגושים כלשהם.

4. מלבד בדיקה חיצונית, תסמינים שצריכים לעורר את חשדכם הם תחושת נפיחות שאינה מוכרת לכם בצוואר, כאב, שינויים בקול, צרידות, קושי בנשימה או בבליעה. בנוסף, תסמינים המאפיינים תת פעילות של בלוטת התריס כמו עייפות, דיכאון, מחזור בלתי סדיר, רגישות לקור, יובש בעור ועלייה במשקל, או מאפיינים של פעילות יתר של בלוטת התריס כמו דפיקות לב מואצות ורגישות לחום.

5. אם הבחנתם בבלוטה או גבשושית, או שאתם סובלים מאחד או כמה מהתסמינים, גשו לרופא אנדוקרינולוג להתייעצות. כאמור, בשונה מסוגי סרטן אחרים, לרוב סרטן בלוטת התריס אינו מסכן חיים וניתן לטפל בו ביעילות, במיוחד אם הוא התגלה בשלב מוקדם.

לאחר אבחון וטיפול, יש חשיבות רבה להמשך מעקב, כדי לוודא שהגידול לא יחזור. המשך המעקב דרש בעבר הפסקה של נטילת תרופות לאיזון בלוטת התריס, כמו אלטרוקסין, המכילות את ההורמון 3T, אך הדבר הביא את החולים למצב של תת תפקוד בלוטת התריס והסב להם סבל רב. כיום, ניתן להמשיך לקחת את הטיפול ההורמונלי 3T, משום שהורמונים חלופיים (תכשיר בשם תירוג'ן) הניתנים לפני בדיקות המעקב, מונעים את הצורך בהפסקת הטיפול ההורמונלי ואת תופעות הלוואי הכרוכות בהפסקתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully