וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלה ולידה שקטה: מתי נדרש כל הליך - ומהן הסיבות

לאחרונה אנחנו מתוודעים ללא מעט זוגות מפורסמים שחושפים תהליכים כואבים של הפלות טבעיות או לידות שקטות - ועדיין יש הרבה מאוד בלבול סביב הנושא. אז עשינו קצת סדר

מאיה ורטהיימר. אינסטגרם, צילום מסך
עברה הפלה טבעית. מאיה ורטהיימר ובעלה אסף זמיר בבית החולים/צילום מסך, אינסטגרם

בשנים האחרונות אנחנו עדים ללא מעט זוגות מפורסמים שמחליטים לשתף שעברו הפלה או לידה שקטה, כמו שעברה לאחרונה מאיה ורטהיימר כשבישרה על הפלה טבעית וכמו אושרי כהן ובת זוגו סשה שסיפרו כי עברו לידה שקטה, אחרי שכבר חשפו את מין העובר בתקשורת.

חשוב לדעת כי הפלה ולידה שקטה הן אובדן לכל דבר ועניין. בני הזוג אמנם לא הספיקו להכיר את התינוק ולגדל אותו, אבל הם הפכו להורים ברגע שהתחיל ההיריון. הם דמיינו את הילד, היו להם חלומות ושאיפות עבורו, הם חשבו על שמות. האם זו בת, ואולי בן? איך נגדל אותו? מסע ההורות כבר התחיל, וברגע אחד אבד הילד המוחשי ואבדה גם הפנטזיה. במקרים רבים האובדן איננו צפוי, לזוג אין הזדמנות להיערך נפשית לקראתו, והלידה השקטה הופכת לקשה עוד יותר ואף טראומטית.

עד 20% מההריונות מסתיימים בהפלה

חשוב להקדים ולומר כי הפלות הן דבר נפוץ ועל פי הערכות, כ-23 מיליון היריונות ברחבי העולם מסתיימים בהפלה כל שנה - כלומר 15 עד 20 אחוזים מכלל ההיריונות. עם העלייה בגיל האישה, עולים גם הסיכויים להפלה טבעית - השכיחות של הפלות בנשים בנות 20 הוא כ-12 אחוזים, בעוד שבנשים בנות 40 השכיחות עולה ל-26 אחוזים.

במקרה של לידה שקטה, הסטטיקסטיקה של ארגון הבריאות העולמי (WHO) מראה כי ישנן כמעט 2 מיליון לידות שקטות בעולם מדי שנה. על פי נתוני משרד הבריאות, מתרחשות בישראל כ-1,500 לידות שקטות בשנה.

מה ההבדל בין הפלה ובין לידה שקטה?

הפלה טבעית היא מצב שבו ההיריון מפסיק להתפתח באופן טבעי, או שלא התפתח מלכתחילה, או שהדופק של העובר פסק בשלב מאוחר יותר. ישנם כמה מצבים רפואיים שנכללים תחת ההגדרה של "הפלה טבעית": הריון כימי - מצב שבו יש תשובת הריון חיובית בבדיקות המעבדה, אולם לא מתפתח שק הריון כלל. ביצית ריקה - בלטינית: BLIGHTED OVUM מצב בו מתפתח שק הריון אולם לא מתפתח כלל עובר. וכמו כן, מצב בו התפתח לכאורה הריון תקין אך העובר פסק מלחיות. במקרה כזה, אם ההפלה מתרחשת עד שבוע 12 היא נחשבת ל'הפלה מוקדמת'. ואם היא מתרחשת לאחר שבוע 12 ועד שבוע 22 היא נקראת 'הפלה מאוחרת'.

הפלה המתרחשת עקב מות עובר, שמשקלו לפחות 500 גרם לאחר שבוע 22, כשהחל ממנו הוא נחשב לבר חיות נקראת לידה שקטה. היא נקראית כך משום שבניגוד ללידה של תינוק חי - שבוכה לאחר הלידה - כאן מדובר בידה שקטה, האישה נכנסת לחדר לידה ועוברת את כל תהליכי הלידה הרגילים אבל העובר שמוצא מבטנה אינו חי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אושרי כהן. אינסטגרם, צילום מסך
עברו לידה שקטה. אושרי כהן ובת זוגו סשה/צילום מסך, אינסטגרם

מה הסיבות ללידה שקטה ולהפלה?

הסיבה השכיחה ביותר להפלה טבעית היא בעיה עוברית המתבטאת בהיעדר דופק, לרוב עקב תקלה בהתפתחות העובר. סיבות אחרות יכולות להיות סיבות שחלתיות המובילות לחוסר אספקת חמצן לעובר, או סיבות של קרישיות הדם, הגורמות לחסימת אספקת הדם לעובר.

ישנם כמה גורמים נוספים שנקשרו בסיכון גבוה יותר להפלה. אלה כוללים גיל מבוגר אצל גברים ונשים כאחד, ומסת גוף נמוכה מאוד או גבוהה מאוד. עישון, שתיית אלכוהול, לחץ מתמשך, עבודה במשמרות לילה וחשיפה לזיהום אוויר והדברה נקשרו גם הם לסיכון מוגבר להפלה. כמובן שבמקרים רבים הסיבה להפלה אינה ידועה.

הבעיות השכיחות ללידה שקטה והצורך להוציא את העובר מהבטן, ובכך להפסיק את ההריון בצורה יזומה יכולות לנבוע משלל סיבות, בחלקן ידועות מראש, עוד לפני לידת העובר המת, אחרות מתגלות בעת בירור הסיבה למות העובר, אולם בחלק מהמקרים גורם המוות נשאר בגדר נעלם גם לאחר בירור מלא ומקיף.

הסיבות השכיחות ללידה שקטה: המתה יזומה של העובר לפי דרישת האישה ההרה בעקבות גילוי מומים גנטיים או מבניים בעובר, סיבוכי הריון הקשורים לבעיות בתפקוד השליה, מה שעשוי להביא להפרעה בגדילת העובר ברחם ואף למותו ברחם, תאונות של חבל הטבור, כלומר מצבים היכולים להביא לפגיעה בהספקת הדם מהשליה לעובר עקב הפרעה בזרימת הדם בחבל הטבור, זיהומיים שונים ברחם שפוגעים בעובר או מחלות ומצבים רפואיים באישה ההרה כמו סוכרת לא מאוזנת, רעלת הריון קשה או קרישיות־יתר, שעלולים לגרום למות העובר.

הפלה ולידה שקטה: כך מתבצע התהליך הרפואי

לרוב, ההפלה תתבטא בהפרשות דם קלות עד כבדות, המלוות לעיתים בהתכווצויות, או הפסקת תחושות ההריון (כמו היעלמות הבחילות או סימני הריון אחרים). אולם, לעיתים אין האישה מרגישה כל שינוי ורק בבדיקת מעקב שיגרתית אצל הרופא מתגלה העדר הדופק העוברי.

כאשר דנים על צורת סיום ההריון בהפלה טבעית, יש לקחת בחשבון את שבוע ההריון וקיומה או העדרה של רקמה עוברית. רוב ההפלות הטבעיות קורות בשלב מוקדם של ההריון, אם ההפלה קורית כאשר עדיין אין רקמה עוברית או רקמה עוברית קטנה, ניתן לסיים את ההריון על ידי טיפול בכדורי ציטוטק.

אולם, כאשר ההפלה קורית מאוחר יותר, כשיש עובר ברחם, יש צורך לבצע הפלה כירורגית בהרדמה כללית. בהליך זה מבצעים שאיבה של התוכן ההריוני מחלל הרחם. בשלבים מאוחרים יותר, אחרי השבוע ה-15 ניתן לגרום למעין לידה על ידי מתן זירוז באמצעים תרופתיים שונים, או לבצע הפסקת הריון וניקוי חלל הרחם בצורה כירורגית בהרדמה כללית.

במקרה של לידה שקטה, השלב הראשון בתהליך הוא החדרה לצוואר הרחם של מקלון, הנקרא למינריה (הקרוי גם דילפאן), במטרה לגרום להתרחבותו. למינריה היא סוג של אצה הסופחת נוזלים ובכך מאפשרת את ההתרחבות ההדרגתית של צוואר הרחם. בהמשך, מבוצע דיקור מי שפיר במהלכו מוזרקת תמיסת הפרוסטגלנדינים למי השפיר, התמיסה גורמת להופעת צירים המתפתחים בהמשך ללידה. אם גיל ההיריון גדול מ-21 שבועות ושישה ימים, תופסק פעילות הלב העוברית במהלך דיקור מי השפיר. לעיתים בהתאם לקביעה רפואית, במקום דיקור מי שפיר, תיתכן החדרה לנרתיק של טבליות ציטוטק, הגורמות להופעת צירים.

קצב התקדמות לידה שקטה הוא אישי, ונמשך בין מספר שעות למספר ימים. ברוב המקרים, לאחר הלידה ופליטת השליה, יהיה צורך בגרידה, על מנת להבטיח שהשליה נפרדה בשלמותה מקיר הרחם.

מתי אפשר לנסות שוב?

חלק מהרופאים ממליצים להמתין בין חצי שנה לשנה, לפני שמנסים להיכנס להריון שוב. הסיבות הן לאו דווקא פיזיות, אלא גם נפשיות - כשבראשן הבטחה להריון נטול חרדות ומתח כמה שניתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully