וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל על האיבר היחיד שנפלט מהגוף וצומח מחדש

23.4.2017 / 10:35

השליה היא האיבר היחיד בגוף האדם שלא רק נותן חיים לעובר, אלא מתפתח מאפס בגיל מבוגר. ואם הנתון הזה לא השאיר אתכם המומים תתפלאו אולי לדעת שכמו תאים סרטניים, גם אותה, המערכת החיסונית לא תוקפת. הנה עוד כמה עובדות על האיבר המדהים הזה

מערכת וואלה!

בסרטון: קים קרדשיאן התחילה טרנד חזק מאוד שקשור לשליה

השליה היא איבר מיוחד במינו שמאפשר להזין ולטפח את העובר במהלך ההריון, והיא נחשבת לאחד האיברים יוצאי הדופן שקיימים בגוף האדם. חוקרים ומדענים ממשיכים לחקור ולגלות את לסגולותיה ומגנוני הפעולה שלה, ובתרבויות שונות אף מייחסים לה חשיבות מיסטית. הנה כמה עובדות ופרטים שלא ידעתם על האיבר יוצא הדופן הזה:

איבר שגדל מאפס: השליה היא האיבר היחיד אצל בוגרים שגדל ומתפתח מאפס. היא מתפתחת אצל נשים בהריון יחד עם העובר, כאשר תפקידה המרכזי הוא לאפשר חילוף חומרים בין האם והעובר. כמו כן היא מייצרת ומפרישה הורמונים ומגינה על העובר, בין היתר, מפני חבלות. השליה נפלטת מהרחם המתכווץ זמן קצר לאחר הלידה – בדרך כלל כחצי שעה לאחריה.

מזינה ומסלקת פסולת: השליה מתחילה להתפתח זמן קצר לאחר הפריית הביצית בידי הזרע והיא נצמדת אל דפנות הרחם. השליה, שעיצובה מזכיר מטריה המסוככת על העובר, מתפקדת כמספר איברים באחד – ריאות (אספקת חמצן), כליות (סינון פסולת) ומערכת החיסון. כמו כן היא מפרידה בין זרם הדם של האם והעובר ומאפשרת לעובר לגדול לגודל תקין לפני הלידה.

עוד בנושא:
לגמרי במקרה: התגלה פיתוח שעשוי לרפא 9 מכל 10 סוגי סרטן
בעצב תלדי: למה לא מדברים על דיכאון אחרי לידה?
למה קים קרדשיאן מפחדת להיכנס להריון נוסף?

תינוק נולד. ShutterStock
הגנה חיסונית לתינוק אפילו אחרי הלידה/ShutterStock

מחסנת את התינוק גם לאחר הלידה: במהלך ההריון, השליה מעבירה נוגדנים מגופה של האם אל גופו של העובר שמספקים הגנה חיסונית לתינוק. אותם נוגדנים העוברים מהאם לתינוק במהלך ההריון ממשיכים לספק הגנה לתינוק עד לשישה חודשים לאחר הלידה.

אוויר לנשימה: השליה ממלאת את תפקידן של כמה מערכות בגוף האדם, בין היתר היא משמשת כריאות וככליות לתינוק. באמצעות השליה, האם מספקת חמצן לאיברים ולרקמות העובר, כאשר הוא עובר דרך השליה וחבל הטבור ומגיע לזרם הדם של התינוק. השליה יודעת גם לסנן החוצה חומרים מזיקים, למשל ניקוטין ואלכוהול, ולהזרים אותם חזרה לדם האם.

עזרה הדדית: מחקרים מצאו כי תאים מהעובר יכולים להגיע לגוף האם באמצעות השליה ולהגן ואף להבריא איברים בגופה. אחד המחקרים בנושא מצא תאי עובר בעור, הכבד, הכליות ומח העצם של נשים והחוקרים מאמינים כי אותם תאים העוברים מהתינוק אל האם מתבייתים על אזורים בגוף שסבלו מפגיעה כלשהי. כמו כן נמצאה כמות גדולה של אותם תאים, בין היתר, ברקמות חולות של נשים.

לאכול או לא לאכול? בשנים האחרונות החל טרנד שבבסיסו הרעיון כי קיימים יתרונות בריאותיים לנשים שאוכלות את השליה לאחר הלידה, ממש כמו לא מעט יונקים בטבע שעושים זאת. בין היתר, נטען כי השליה יכולה לסייע לנשים להתמודד עם דכאון לאחר לידה ולשכך כאבים. קלואי קרדשיאן היללה בפוסט אינסטגרם בינואר 2015 את "הכוחות משני החיים" של צריכת השליה, וגם אחותה קים דיווחה כי הפכה את השליה שלה לכדורים ונטלה אותם לאחר לידת בנה. למרות העצות של האחיות קרדשיאן, התפיסות הללו אינן מגובות בראיות ומחקרים רפואיים נכון לעתה.

תאומים יכולים לחלוק שליה – או לא: כשמדובר בהריון של תאומים זהים, מספר השליות בגוף האם נקבע על ידי העיתוי של התחלקות הביצית המופרית. אם היא התחלקה לפני התפתחות השליה, לכל תינוק תהיה שליה משל עצמו. אם הביצית מתחלקת לאחר התפתחות השליה, שני התאומים "יתוחזקו" בידי שליה אחת. במקרה של תאומים לא זהים, יהיו תמיד שתי שליות.

האם קיים קשר להתפתחות מחלת הסרטן? מדענים חוקרים זה זמן את השליה ואת התפתחותה כדי להבין יותר טוב תהליכים שונים בגוף, בהם התפתחות של תאי גידול סרטניים. הסיבה היא שהשליה מסוגלת להתפתח בגוף בלי חשש שתותקף על ידי מערכת החיסון, בדומה לגידולים סרטניים בגוף. החוקרים מקווים ללמוד יותר על יכולתם של גידולים להתפתח בגוף ללא התערבות מערכת החיסונית דרך התחקות אחר תהליכי ההתפתחות של השליה.

השמנת יתר משפיעה לרעה על השליה: נשים הסובלות מהשמנת יתר בזמן ההריון נמצאות בסיכון מוגבר לסבול מסיבוכי הריון הקשורים באופן זה או אחר לשליה. בין היתר סיכוייהן לסבול מסוכרת ורעלת הריון גבוהים יותר והשליות שלהן פחות יעילות בהעברת ברזל מהאם לעובר. משקל עודף של האם עשוי לגרום לדלקת בשליה, וכל אלה מעלים את סיכוייו של התינוק לפתח מחלות מטובליות בשלב מאוחר יותר בחיים כגון סוכרת.

שליה. ShutterStock
נפלטת מהרחם המתכווץ זמן קצר לאחר הלידה/ShutterStock

האם השליה חוזה דכאון שלאחר לידה? השליה מפרישה גם הורמונים, בהם הורמון ה- pcrH (Placental Corticotropin-releasing Hormone). לפחות בשני מחקרים מהעשור האחרון, דיווחו החוקרים כי בקרב נשים הריוניות, כמויות גבוהות של ההורמון עשויות להוות אזהרה שסיכוייהן גדולים יותר ללקות בדכאון שלאחר לידה.

מאותתת שהגוף מוכן ללדת: מה גורם לגוף להיכנס לצירים ולמצב לידה? יש החושבים כי מדובר בתהליך המתרחש בתוך השליה. רמות של הורמון בשם CRH (Corticotropin-releasing hormone) מתגברות בגוף במהלך ההריון, כאשר רמות גבוהות של ההורמון מצויות בגוף עם תחילת הצירים. חוקרים מאמינים כי ההורמון המופרש מהשליה מתפקד כמערכת התראה לגוף כי הוא מוכן ללידה, וכי השליה היא חלק מהותי מה"שעון" הביולוגי המסמן את קצה ההריון ותחילת הלידה, כך על פי מאמר שפורסם בשנת 2015.

חשיבות מיסטית: והנה פרט נוסף פחות רפואי ויותר אנתרופולוגי- בתרבויות מסורתיות ברחבי העולם, לשליה מיוחסת חשיבות רוחנית. בנפאל, למשל, רואים בה כ"חברה" של התינוק, בעוד שבמלזיה השליה נחשבת למעין "אח גדול" של התינוק. בניגריה רואים בשליה כמעין "תאום" לתינוק ובהוואי ישנם שבטים ילידים הרואים בשליה חלק מהתינוק עצמו.

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully