וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגמרי במקרה: התגלה פיתוח שעשוי לרפא 9 מכל 10 סוגי סרטן

15.10.2015 / 12:45

מדענים ששקדו על פיתוח שנועד להגן על נשים הרות מפני טפיל המלריה, גילו דמיון במנגנוני התא שפועלים בתאים סרטניים ובשליית עובר. הניסוי שערכו בעכברים הראה יעילות של 90 אחוזים

מערכת וואלה!

צפו בדיון: מה גורם להופעת רוב סוגי הסרטן?

מחקר דני-קנדי שנועד לפתח חיסון חדש למחלת המלריה, הוביל לגילוי בלתי צפוי שעשוי לרפא לרפא תשעה מכל עשרה סוגי סרטן – כך נחשף השבוע. המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי Cancer Cell.

במסגרת המחקר המקורי, שקדו המדענים על פיתוח שנועד להגן על נשים הרות מפני טפיל המלריה. הטפיל תוקף את השליה ולכן נחשב מסוכן מאוד עבור אוכלוסיה זו. תוך כדי מחקר, התגלה במקרה כי קיים דמיון רב בין שייר סוכרי שמצוי על גבי החלבון בתא, אליו נקשר טפיל המלריה, לבין השייר הזה בתאי סרטן. בעקבות זאת, החוקרים סינטזו רעלן שיכול להיקשר לחלבון. ברגע שהרעלן חודר לתוך התא – הוא מחסל אותו.

בהודעה לעיתונות הסביר חוקר המלריה פרופ' אלי סלנטי מאוניברסיטת קופנהגן: "במשך כמה עשורים מדענים חיפשו אחר נקודות הדמיון שבין השליה לבין סרטן. השליה גדלה מכמה תאים בודדים לאיבר גדול השוקל כמעט 1 ק"ג בתוך כמה חודשים, ומספקת חמצן ומזון לעובר. גידולים פועלים באופן די דומה".

סרטן. ShutterStock
רפואה אישית וסלקטיבית למלחמה במחלה/ShutterStock

הפיתוח נוסה על עכברי מעבדה, אליהם הוחדרו שלושה סוגים של תאי סרטן אנושיים. הוא הצליח לצמצם תאי סרטן מסוג לימפומה לכרבע מגודלם המקורי והעלים לחלוטין את תאי סרטן הערמונית, בשניים מתוך שישה עכברים. בקבוצה נוספת של עכברים עם סרטן העצמות, נשמרו בחיים חמישה מתוך שישה עכברים – בעוד שבקבוצת הביקורת כל העכברים מתו. האפקטיביות המוערכת של הפיתוח הנה של 90%.

בזכות תוצאות מעודדות אלה, המדענים מקווים כעת כי בתוך ארבע שנים יוכלו להתחיל בניסויים דומים על בני אדם. "השאלה הגדולה היא אם הפיתוח יוכל לעבוד גם בגופם של בני אדם, ואיזה מינון אנשים יוכלו לסבול לפני שיפתחו תופעות לוואי", הוסיף סלנטי.

עוד באותו נושא

זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים

לכתבה המלאה
עובר הוצא מבטנו של ילד בן 4 בהודו. מערכת וואלה!
גדילה תאית מואצת/מערכת וואלה!
"לאורך שנים היה ידוע הדמיון שבין התפתחות עוברית לסרטן, ולכן השימוש בבביולוגיה ההתפתחותית בחקר הסרטן צובר תאוצה"

"לאורך שנים היה ידוע הדמיון שבין התפתחות עוברית לסרטן, ולכן השימוש בבביולוגיה ההתפתחותית בחקר הסרטן הוא דינאמי מאוד וצובר תאוצה", מסבירה ד"ר אירית בן אהרון, רופאה בכירה במכון לאונקולוגיה, דוידוף, בילינסון. "גם במקרה של תאי סרטן וגם במקרה של תאים עובריים, אנו רואים גדילה תאית מואצת. בעובר היא מבוקרת, ובתא הסרטני לא. מדובר בפיתוח המשמש כנשק מכוון מטרה, כחלק מהמגמה הקיימת כיום של רפואה אישית וסלקטיבית".

על אף חשיבותו של הגילוי, הדרך עד ליישומו בשטח עוד ארוכה מאוד. "ייקח זמן רב עד שתפותח תרופה, אם בכלל", מוסיפה בן אהרון, "אך מדובר בכיוון יפה ואף מבטיח. הוא מוסיף נדבך נוסף למגוון הרחב של מנגנונים המעורבים בפתלוגיה של היווצרות סרטן. יש לברך על תגלית זו, ולקוות כי תוכיח את עצמה גם במחקרי המשך".

במקביל, בשורה חיובית נוספת בתחום חקר הסרטן התקבלה בתחילת החודש: מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר טיפול משולב חדש לטיפול בסרטן עור גרורתי מסוג מלנומה. הטיפול משלב בין שתי תרופות ביולוגיות מסוג "אימונותראפיה", המסייעות למערכת החיסון להילחם בגידולים. מדובר בתרופות ירבוי (Yervoy) ואופדיבו (Opdivo), הנמצאות כל אחת בנפרד בשימוש בישראל.
האישור הגיע לאחר ניסוי שבו התברר כי השילוב שבין שתי התרופות אצל חולי מלנומה מוביל לצמצום הגידול בכ-60% - בהשוואה ל-11% בלבד בקרב חולים שהשתמשו בירבוי לבדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully