וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צום לסירוגין או ספירת קלוריות: מה יותר יעיל לדיאטה שלכם?

רבים ננמצאים עכשיו בתהליך של ירידה או שמירה על המשקל, ולמחקר החדש הזה יש תשובות בשבילכם - מה הדרך הכי טובה לרדת במשקל?

הסרטון שמוכיח: קלוריות זה ממש לא הכל/צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

בחודשי הקיץ רבים מאיתנו חוזרים להתעניין בדיאטות קצרות וארוכות טווח. יש את אלה שיבחרו בדיאטות פופלריות כמו קיטו או צום לסירוגין, מה שידוע יותר כ-16:8 ואילו אחרים ילכו על השיטה המסורתית לספירת קלוריות. כעת, מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מגלה שגם צום לסירוגין וגם ספירת קלוריות מייצרים תוצאות דומות של ירידה במשקל.

הגבלת זמני הארוחה לחלון של שמונה שעות נמצאה כמשפרת את הרגישות לאינסולין - תפקוד ההורמון האחראי על הוצאת הסוכר מזרם הדם. מחקרים הראו שדיאטת צום לסירוגין משפרת את חילוף החומרים של הגלוקוז בשרירים וברקמות אחרות. מספר לא קטן של סלבס ברחבי העולם כבר משתמשים בשיטה הזו, כולל ג'יזל בונדשן, ג'ניפר אניסטון, קורטני קרדשיאן וסקרלט ג'והנסון - הנמנעות מאוכל בשעות מסוימות או בימים מוגדרים.

בניגוד לספירת קלוריות, שנחשבת למסובכת יותר, אכילה מוגבלת בזמן צברה פופולריות כאסטרטגיית הרזיה, לא מעט בשל הפשטות שלה. עם זאת, יעילותה בהשגת ירידה במשקל לטווח ארוך לא הייתה ברורה.

החיים השתנו, וכך גם זמני האכילה

אורח החיים המודרניים המאופיינים בפעילויות מסביב לשעון, הובילו לזמינות מזון תמידית. זה, יחד עם שיבושים במקצבי יום לילה הנובעים מאיכות שינה ירודה וחשיפה לאור מלאכותי ממסכים, עלולים להזיק לבריאות. לעתים קרובות אנשים מפזרים ארוחות על פני זמן של 14 שעות, מה שמונע צום אמיתי בלילה. גורמים אלה תורמים להפרעות מטבוליות, המתפתחות בדרך כלל בגיל העמידה, כאשר אורח חיים לא בריא משחק תפקיד משמעותי יותר.

אפליקציה לספירת קלוריות. ShutterStock
סופרים קלוריות? יש כנראה שיטה קלה יותר/ShutterStock

צוות החוקרים מאילינוי בשיקגו חקר 90 מבוגרים הסובלים מהשמנת יתר. המשתתפים חולקו באופן אקראי לאחת משלוש קבוצות: אכילה משעות הצהריים עד 20:00 בלבד, הפחתת צריכת הקלוריות ברבע, או שמירה על דפוסי האכילה הרגילים שלהם במשך עשר שעות או יותר במהלך היום. שתי הקבוצות הראשונות גם נפגשו באופן קבוע עם דיאטנית.

משתתפים שתרגלו אכילה מוגבלת בזמן צרכו 425 פחות קלוריות ביום מאשר קבוצת הביקורת וירדו כ-10 קילו נוספים לאחר שנה. הקבוצה המוגבלת בקלוריות אכלה 405 פחות קלוריות ביום והורידה כ-12 קילו נוספים. שתי הקבוצות הפגינו דבקות גבוהה בדיאטות.

החוקרים ציינו כי התוצאות שלהם יכולות להכריע החלטות קליניות, בין השאר על ידי התחשבות בהעדפות אינדיבידואליות, במקום רק להמליץ על דיאטה פוטנציאלית יעילה יותר. הם ציינו שונות אינדיבידואלית משמעותית בירידה במשקל בעת שימוש בהתערבויות אלו והדגישו את הצורך במחקר נוסף כדי לזהות מי עשוי להפיק תועלת רבה מכל שיטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully