וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילד יש כאבי בטן חזקים? מומחה עם כל הסיבות האפשריות

ד"ר סיריל יופה

עודכן לאחרונה: 25.5.2023 / 16:15

כאב בטן הוא אחת התלונות הנפוצות בילדים, במיוחד בקיץ. במרבית המקרים מדובר במחלות זיהומיות, אבל ישנם גם מקרים בהם התקפים חוזרים עלולים להעיד על מחלות אחרות

ילדה חולה. ShutterStock
ילדה עם כאב בטן/ShutterStock

כאבי בטן בילדים היא אחת הסיבות הנפוצות להגעה למיון. כיצד ניתן להבדיל בין אם מדובר בכאב חולף עקב מחלה זיהומית, או מחלת כרונית, או שמא מדובר במחלות אחרות?

בקרב פעוטות וילדים יש סיבות רבות שיכולות לגרום לכאבי בטן, מיקום כאב הכטן לרוב יכול להצביע ולרמז על הסיבה להופעתם ולכן האבחון וטיפול במקור הבעיה לאותם כאבים הוא חשוב ביותר.

1. וירוסים
הסיבות לכאבי בטן חריפים הן רבות ומגוונות, ולרוב מקור הכאב נובע מבעיות במערכת העיכול אבל לא רק. זיהומי מעיים כתוצאה מווירוסים וחיידקים הם כאבי הבטן הנפוצים והשכיחים ביותר, שמלווים בשלשולים, הקאות ולעיתים גם חום. במקרים של הידבקות בזיהומים ויראליים או חיידקיים כאבי הבטן יחלפו לרוב תוך זמן קצר, והטיפול יעשה במרפאות ילדים. עם זאת, ישנה חשיבות רבה לשמור על מעקב הדוק למניעת התייבשות ובחינה של טיפול באנטיביוטיקה, בהתאם למהלך המחלה הקליני.

2. מחלות כירורגיות של הבטן
כאבי בטן חריפים יכולים להיגרם ממספר סיבות, ואלו באים לידי ביטוי גם במקרים של דלקת התוספתן, חסימת מעיים, תסביב השחלה בבנות מתבגרות או תסביב אשך בבנים מתבגרים שמתבטאים בכאבי בטן תחתונה, בקע (קילה) מפשעתי כלוא, והתפשלות במעי (מצב בו חלק מהמעי נבלע לתוך חלק אחר הסמוך לו) במקרים חריגים אצל ילדים.

במקרים אלה כאבי הבטן יהיו לרוב חד פעמיים ולא חוזרים, שכן מדובר באירוע בודד. במצבים מסוג זה תידרש הערכה כירוכית דחופה והענקת טיפול בהתאם למצב. בבנות מתבגרות יהיה מקום לשקול הערכת גניקולוג.

כאבי בטן חריפים מתמקדים לרוב באזור מסוים בבטן. הכאבים יופיע בפתאומיות והם הולכים ומתגברים במשך הזמן ואין בהם הפוגות, זאת בשונה מכאבי בטן חוזרים שנובעים ממחלות כרוניות.

ילדה שוכבת עם כאב בטן. ShutterStock
יש גם כאבי בטן חריפים. ילדה מתפתלת מכאבים/ShutterStock

3. דלקת בדרכי השתן
כאבי בטן חריפים יכולים להיגרם גם מבעיות של דלקת בדרכי השתן בילדים, ובהם זיהום בדרכי השתן. בממקרים אלה הכאב יופיע בבטן התחתונה, או בצידי הבטן, במותניים ולא במרכז הבטן, מאחר וסיבת הכאב היא דלקות בכליות. בחלק ניכר מהמקרים כאבי הבטן יופיעו כחלק ממחלה מתפתחת עם חום, ותסמינים של דלקת בדרכי השתן של צריבה או דחיפות במתן שתן.

4. כאבי בטן עקב מחלות שנגרמות משיבוש של מערכת החיסון
ישנן מחלות אימוניות שמתבטאות בפגיעה במערכת החיסון והביטוי הראשוני שלהן יהיה כאבי בטן. אחת המחלות הנפוצות היא הצליאק. כאבי בטן, בבטן נפוחה, שלשולים, ופגיעה בצמיחה לגובה, הם התסמינים המרכזיים של המחלה. ניתן לאבחן אם הילד/ה חולים בצליאק באמצעות בדיקת דם פשוטה.

גם מחלות המעיים, קרוהן וקולטיס, הן מחלות אימוניות של מערכת העיכול. המחלות מתאפיינות בקיומה של דלקת כרונית שפוגעת באזורים שונים במערכת העיכול. בחלק מהמקרים המחלה מתבטאת בגילאי הילדות וההתבגרות ובנוסף לכאבי בטן כרוניים, יופיעו סיפטומים נוספים של שלשולים דמיים, ירידה בתיאבון, ירידה במשקל ואנמיה.

5. כאבי בטן ממושכים בשל מחלה גנטית נדירה: אנגיואדמה תורשתית
אנגיואדמה תורשתית היא מחלה נדירה שעוברת לילדים בתורשה. המחלה מתבטאת בהתקפים פתאומיים שנגרמים עקב מחסור מולד של אנזים חיוני (C1NH), וכתוצאה מכך מתפתחות בצקות והתנפחויות כואבות ופתאומיות כמעט בכל האזורים בגוף: החל מהפנים, דרך השפתיים, העיניים, הלשון, הבטן ועד הידיים והרגליים.

בשונה מאירועים שכיחים יחסית של כאב אצל ילדים שנמשכים לעיתים ברצף למשך תקופה ממושכת, כאבי בטן כתוצאה מאנגיואדמה תורשתית נמשכים ימים ספורים בלבד, חולפים ולאחר תקופה מסוימת של רגיעה - חוזרים שוב ושוב. וההתקפים עלולים להופיע ללא כל אזהרה מוקדמת ויכולים להימשך מספר ימים. לכן, במידה והילד סובל מהתקפים חוזרים של כאבי בטן או חסימת מעיים ללא סיבה ברורה ולאורך זמן, חשוב שהורים יפנו למרכז ייעודי לצורך אבחון וטיפול - במידת הצורך. האבחון, מתבצע בכל גיל, ותלוי בראש ובראשונה ברקע המשפחתי, אם יש כזה, ומתבצע באמצעות בדיקת דם פשוטה ולאחריה הערכה של רופא מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה שמאשש את התוצאות.

בשנים האחרונות שינתה המחלה את פניה, וכיום ישנם טיפולים מניעתיים שמאפשרים לשלוט במחלה לאורך זמן ממושך, ובמקרים מסויימים כמעט להעלים לחלוטין את ההתקפים, את עוצמתם ותדירותם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חשוב לעקוב אחר התנהגות הילד

יש עוד סיבות רבות לכאבי בטן בילדים ומתבגרים, ברוב המקרים יחלפו הכאבים מעצמם ללא צורך בטיפול מיוחד. יחד עם זאת, חשוב לשים לב למקרים בהם מופיעים אירועים חוזרים של כאבים שלא מגיבים לתרופות, אם הילד/ה מתלונן על כאב חד ופתאומי או על כאב מתמשך, אם מתעורר בלילה מכאבים, אם סובל מאובדן תיאבון וירידה במשקל, אם צורך מספיק נוזלים ואינו מיובש, באופן כללי לעקוב אחר חומרת מצבו של הילד ואחר התנהגותו. כאב ממושך הנוטה להחמיר מצריך פנייה לרופא הילדים להמשך בירור רפואי.

הכותב הוא ד"ר סיריל יופה, רופא בכיר, מומחה ברפואת ילדים ובאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ואחראי על מרפאת אנגיואדמה תורשתית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully