וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלקת בתוספתן: המדריך המלא למחלה

11.6.2021 / 0:00

אנחנו קוראים לו אפנדציט אבל למעשה מדובר במצב של דלקת בתוספתן. אז באיזה צד נמצא התוספתן ולמה נגרמת בו דלקת שדורשת לרוב את הסרתו בניתוח? הרופא שלנו עם כל התשובות

התוספתן הוא איבר דמוי צינור באורך של 5 עד 10 ס"מ, היוצא מהמעי הגס. למרות ששנים רבות נחשב כאיבר לא חיוני, ישנן עדויות לכך שהוא עשוי לשמש כמאגר עבור חיידקים חיוניים לבריאות המעי וגם מאגר חשוב לתאי לימפה המסייעים להגנה מפני זיהומים ושמירה על בריאות מערכת העיכול. ייתכן כי בתנאי ההיגיינה בעולם המערבי שגורמים לפחות ופחות זיהומי מעי, נוצר לתוספתן מוניטין של איבר חסר תועלת.

אבל הסיבה העיקרית שבעטיה מכירים רוב האנשים את התוספתן היא לא אחרת מאשר הסיבוך שבו נוצרת בו דלקת, הידועה בכינויה דלקת תוספתן (אפנדיציטיס), מה שרבים קוראים אפנדציט. התסמינים הראשונים של דלקת תוספתן הם לרוב כאב במרכז הבטן שבא והולך, כאשר לאחר מספר שעות הוא מתמקד בבטן הימנית התחתונה ואז גם הופך לרוב לכאב קבוע. ישנן גם תופעות נוספות לא ספציפיות כדוגמת הרגשה כללית רעה, עצירות או שלשולים.

ממה נוצרת דלקת בתוספתן?

דלקת בתוספתן היא מצב שכיח. לא ברור עדיין באופן מוחלט מה גורם לה, אך המחשבה היא שהדלקת נגרמת כאשר הפתח שמחבר את התוספתן לתוך חלל המעי הגס (באזור שקרוי צקום), נחסם, ואז התוספתן מתנפח ונוצרת בתוכו דלקת.

דלקת בתוספתן אומנם יכולה להופיע כמעט בכל גיל אולם לרוב היא אופיינית בגילאים צעירים במהלך העשור השני לחיים. האבחנה מבוססת על תסמינים אופיינים, ממצאים בבדיקה גופנית, בדיקות מעבדה ובדיקות דימות כדוגמת CT בטן או אולטראסאונד.

רופא בודק את בטנה של מטופלת. ShutterStock
באיזה צד כואב האפנדציט? רופא ממשש את הבטן של צעירה/ShutterStock

מה הטיפול בדלקת?

ברוב המקרים הטיפול בדלקת בתוספתן כולל כריתה של התוספתן, מה שמכונה ניתוח אפנדציט. במקרים בהם לא היה סיבוך כדוגמת התנקבות של התוספתן, מדובר בניתוח שכיח ופשוט יחסית עם אחוזי הצלחה מצויינים שמבוצע במקרים רבים בגישה לפרוסקופית (ללא פתיחה של הבטן).

בשנים האחרונות הולכת וצוברת תאוצה הגישה השמרנית שבה במקרים קלים ללא סיבוך ניתן לעיתים טיפול אנטיביוטי בלבד ללא ניתוח בשלב הראשון. הניתוח משמש למקרים בהם הטיפול התרופתי אינו מספק או כאשר ישנה החמרה למרות הטיפול התרופתי, או חזרה של הדלקת.

עוד בוואלה!

האנטומיה של דור: האם אנחנו בכלל צריכים את התוספתן?

לכתבה המלאה

באיזה צד כואב כשיש דלקת בתוספתן?

אומנם ברוב המקרים דלקת תוספתן מתבטאת בכאב בבטן ימנית תחתונה, אך ישנם מצבים בהם אנשים חשים את הכאב בבטן משמאל. הסיבות לכך שונות ולעיתים נגרמות ממנח שונה של התוספתן בתוך הבטן ולעיתים בגלל גירוי של הקרום שעוטף את הבטן שגורם לכך שהכאב מתפשט אל מעבר לאזור שצמוד לתוספתן עצמו.

ישנם גם דיווחים על מקרים נדירים שבהם אנשים שנולדו עם החלפה של איברי החזה והבטן (מצב שנקרא Situs inversus totalis) סבלו מכאבים בבטן שמאלית כאשר לקו בדלקת תוספתן מכיוון שהוא היה ממוקם אצלם בצד ההפוך, כמו שאר איברי הבטן והחזה, אולם מדובר כאמור במצב נדיר.

האם יש מצבים שיכולים לדמות דלקת תוספתן?

ישנם מצבים רפואיים רבים אשר עשויים לדמות דלקת בתוספתן. הם כוללים מחלות המערבות את מערכת העיכול עצמה כדוגמת קרוהן, מצבים שמקורם במערכת המין והשתן כמו תסביב שחלה או דלקת באגן וגם דלקת בדרכי השתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully