וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מי אתם עובדים? 5 סימנים לכך שאתם רק נראים שמחים

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 7:03

דיכאון, חרדה כרונית ואתגרים נפשיים אחרים נוטים לפעמים להסתתר מאחורי חיוך או אדישות. אז איך אפשר לדעת אם גם אנחנו מזייפים עסקים כרגיל?

קים קרדשיאן ונורת'. אינסטגרם, צילום מסך
פייק איט טיל יו מייק איט? קים קרדשיאן ובתה/צילום מסך, אינסטגרם

כולנו רוצים להראות לעצמנו ולסביבה שאנחנו מתפקדים כמו שצריך, עובדים קשה ומנהלים חיים עשירים ומהנים. למעשה, הרצון הזה טבוע בנו כל כך חזק, עד שרבים, רבים מדי, משקיעים מאמצים אדירים בלזייף אושר ומסוגלות, גם כשהם מתמודדים עם אתגרים נפשיים שגובים מהם מחירים יקרים מאוד.

במצב כזה, המוח אף נוטה "לשקר לעצמו" ולספר סיפורים שמשכנעים אותנו שהכול בסדר. אז הנה כמה דברים שכדאי לבחון עם עצמנו כדי להבין אם גם אנחנו נוטים לעשות זאת וגם לגלות איך לצאת מהלופ הזה לפני שיהיה מאוחר.

1. אתם מחייכים כל הזמן (אבל לא באמת)

בעבר סיפרנו לכם על תופעה מדאיגה בשם "דיכאון מחויך", או Smiling Depression, שבה אנשים בוחרים להסתיר את מצבם הנפשי המורכב מאחורי חיוך מזויף. הדוגמה המפורסמת ביותר לכך היא סיפורו העצוב של השחקן המנוח רובין וויליאמס, שאמנם שימח אנשים רבים ברחבי העולם, אך במקביל סבל מדיכאון שלא הרבה לדבר עליו.

ואם גם אתם מרגישים שרוב הזמן אתם מחייכים, אבל החיוך שלכם רחוק מלשקף אושר או שמחה, כדאי שתדעו שאתם ממש לא לבד. מדובר בתופעה שלמרבה הצער היא מאוד נפוצה ועל פי מחקרים שונים, יש קשר הדוק בינה לבין שאיפה לשלמות (פרפקציוניזם). כלומר, אנשים ששואפים לשלמות יתקשו לדבר על הרגשות המורכבים שהם סובלים מהם ובמקרים רבים גם יימנעו מלפנות לעזרה, דבר שכאמור הופך את המצב למסוכן ומתעתע הרבה יותר.

2. החיים שלכם נראים מעולה ברשת (ורק שם)

על אותו העיקרון של החיוך, דווקא אנשים שמתמודדים עם מצבים כמו דיכאון וחרדה כרונית נוטים בסבירות גבוהה יותר להציג את החיים הפוטוגניים וה"טובים" שלהם ברשתות החברתיות. מחקרים אף מצאו כי ככל שאנשים משתפים יותר חוויות טובות ברשתות, כך עולה הסבירות שהם סובלים מחרדה, דיכאון או אתגרים נפשיים אחרים.

אם אתם מבינים שהרשתות החברתיות הפכו למקור המרכזי שלכם לקבלת אהבה ואישור מהסביבה, כדאי לשקול להתייעץ על כך עם גורם מקצועי ואפילו לקחת הפסקה יזומה מהרשתות, כדי לחפש דרכים חדשות, אותנטיות ויעילות יותר לייצר קשרים חיוביים עם הסביבה ועם אנשים שבאמת אכפת להם מכם גם בחיים עצמם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

3. אתם "עובדים על אוטומט"

בחיים המודרניים, קל להרגיש כמו רובוטים שפועלים על "טייס אוטומטי" ועושים את המשימות השגרתיות בלי הנאה או רגשות מיוחדים אחרים. בעוד שמדובר כאמור בתופעה נפוצה, היא גם נחשבת לתסמין מובהק לדיכאון, בעיקר אם ה"אוטומט" הזה מלווה בתחושת ריקנות מהדהדת ובמחשבות על כך שבטח תמיד נרגיש ככה ונפעל ככה.

ולדברי המומחים, המצב הזה אף עלול להיות מסוכן יותר מדיכאון מז'ורי, אותו הדיכאון החמור שמונע מאנשים לצאת מהמיטה ולתפקד כמו כל השאר. הסיבה היא שבמצב כזה, שמכונה "דיכאון בתפקוד גבוה", רבים פשוט לא פונים לעזרה ומעבירים שנים ארוכות עם התחושות הקשות האלו ובעיקר בבדידות איומה מולן.

4. אתם תמיד מותשים ועייפים

כשאנחנו מתפקדים כמו שצריך, ישנים מספיק וגם מתנתקים מהכול בסוף השבוע, זה אמור להספיק כדי למלא את המצברים שלנו ולהזין אותנו בכוחות מחודשים שיעזרו להשתלט על כל המשימות שיחכו לנו בשבוע הבא. אבל אנשים שסובלים מאתגרים נפשיים סמויים, לא באמת ממלאים את המצברים בצורה כזאת, כי הם מזניחים את הבעיות העמוקות יותר שמסתתרות מתחת לפני השטח ושואבות מהם את כל האנרגיות.

אז אם גם אתם מרגישים כך שבוע אחר שבוע, חודש אחר חודש, שנה אחר שנה, קודם כל חשוב לעצור לרגע, להבין ולהודות שזה המצב, לא מתוך שיפוטיות, אלא ממקום של קבלה והכרה. כשעושים את הצעד הראשון הזה, כבר קל הרבה יותר להחליט מה לעשות הלאה כדי לצאת מהלופ ההרסני הזה.

אישה שמה יד על הפנים. ShutterStock
המצברים ריקים? אישה עייפה/ShutterStock

5. אתם "על הקצה" ומאוד קל להוציא אתכם מדעתכם

כן, כולנו בני אדם וזה טבעי שנתפרץ, נתפרק ונישבר לפעמים, אבל חשוב להבחין בין הנטייה הטבעית הזאת לבין תחושה מתמדת שאנחנו נמצאים "על הקצה" ושכל הערה, תגובה שאינה במקום או אתגר גדול מהרגיל יכולים לפרק אותנו לרסיסים.

אנשים שמרגישים שהם במצב הזה, נוטים עוד יותר להתכנס בתוך עצמם, לשפוט את עצמם בחומרה ושוב, לא לבקש את העזרה שמגיעה להם ויכולה לעזור להם לשפר את עצמם בשביל עצמם ובשביל הסביבה. לכן, אם אתם מזהים שאתם כבר הרבה זמן הולכים על קרח דק ומנסים בכל הכוח שלא להישבר, חשוב לזהות את זה ולא לפחד לבצע מהלכים שיעזרו לצבוע את התמונה הזאת בגוונים חדשים.

בכל מה שקשור לניהול הרגשות והאתגרים שלנו, מודעות עצמית היא הדבר החשוב ביותר שיעזור להשיג שינויים משמעותיים ומיטיבים. כשיש לנו את המודעות הזאת, כשאנחנו לא חוששים להתמודד עם השדים שלנו וכשאנחנו גם מבקשים עזרה מהסביבה ומגורמים מקצועיים כדי לעשות זאת, זה אפשרי לצאת מהמצב הזה ויש המון מחקרים שנערכו לאורך השנים ומוכיחים זאת ושוב ושוב.

הכלים שנמצאו יעילים בהתמודדות עם האתגרים האלו כוללים בין היתר טיפול רגשי, מפגשים קבוצתיים, טיפול תרופתי, תרגול מדיטציה, פעילות גופנית, שיפור התזונה ועוד אינספור כלים שיעילותם הוכחה מעל לכל ספק. אולם כדי לגבש את המעטפת שעובדת בשבילכם, חשוב כאמור קודם כל לצלול למעמקי הנפש שלכם ולהכיר טוב יותר את עצמכם ואת הכוחות שמפעילים אתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully