וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

14 חיסונים נגד מחלות זיהומיות: מדריך החיסונים של תינוקות ופעוטות

ד"ר יואב אלקן

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 7:56

כשנולד ילד אנחנו מתחילים שגרת התחסנות לא קצרה. מומחה למחלת זיהומיות בילדים מסביר נגד מה הילדים שלכם מתחסנים ולמה זה כל כך חשוב?

תינוק מקבל חיסון לצהבת. ShutterStock
תינוק מקבל חיסון לצהבת/ShutterStock

כל הורה חדש ונרגש המתייצב בטיפת חלב עם הרך הנולד, לומד להכיר את שגרת ההתחסנות - סדרת החיסונים הניתנת מרגע לידת התינוק ועד גיל שנתיים, שמטרתה להגן על התינוק מפני זיהומים מסכני חיים.

אז מהי אותה שגרת התחסנות, מה החיסונים השונים שניתנים, ומה הכי חשוב שהורים ידעו?

נתחיל מהתחלה: משרד הבריאות ממליץ על מתן חיסונים לפעוטות ותינוקות כנגד 14 גורמי מחלות זיהומיות. חיסונים אלה כלולים בסל התרופות, וניתנים בשגרה לתינוקות ולפעוטות, ולמעשה מהווים את שגרת ההתחסנות הניתנת היום בישראל שנבנתה במשך השנים. חשוב שהורים יעקבו אחר מתן החיסונים, וידאגו לקבלם בזמן: סמוך ללידה (בבית החולים) ועד שנתיים (חודשים 1, 2, 4, 6, 12 ו־24).

בשנה הראשונה ניתנים החיסונים הבאים:

חיסון נגד דלקת כבד מנגיף הפיטיטיס B המונע באופן יעיל הדבקות בנגיף זה והסיבוכים הנילווים: דלקת כרונית של הכבד עם סכנה להרס הכבד וסרטן כבד.

חיסון נגד חיידק השעלת המונע מחלה המתבטאת בהתקפי שיעול קשים עד כדי הפסקת נשימה,
חיסון נגד נגיף הפוליו, שבימים אלה אנו עדים להתפרצות מחודשת שלו, הגורם לשיתוק ילדים. מחלה זו ניתנת למניעה באופן מוחלט באמצעות חיסון.

חיסון מחומש המשלב חמישה חיסונים בזריקה אחת שנועדו למנוע את המחלות הבאות: דיפתריה, טטנוס, שעלת, דלקת קרום המוח כתוצאה מחיידק המופילוס אינפלואנזה, וגם הגנה כנגד פוליו. חיסון נוסף שניתן הוא חיסון הפרבנר נגד חיידקי הפנמאוקוקוס.

חיסון משולב הניתן בגיל שנה (ושוב בגיל 6) המונע באופן יעיל את המחלות הנגרמות מארבעת הנגיפים:

נגיף החצבת הגורם פגיעה רב מערכתית, דלקות מוח קשות, דלקות ריאה ודיכוי חיסוני ממושך; נגיף החזרת העלול לגרום לדלקת מח ולפגיעה בפוריות; נגיף האדמת הגורם למומים קשים בעוברים; נגיף אבעבועות הרוח הגורם לפריחה בשלפוחית נרחבת ונחשפת לזיהום ב"חיידק טורף".

חשוב לציין ולהדגיש שבטיחות הנו תנאי שאין להתפשר עליו, ובהתאם לכלל הראשון ברפואה "ראשית אל תזיק", כל החיסונים המוצעים במסגרת סל החיסונים הנם בעלי פרופיל בטיחותי גבוה ויעילות מוכחים.

חיידקים. ShutterStock
חיידקים/ShutterStock

על אף ההתקדמות המרשימה לאורך השנים ביכולת להגן על ילדים ממחלות זיהומיות באמצעות חיסונים, קיימים עדיין מספר מזהמים משמעותיים העלולים לגרום למחלות בילדים. כנגד חלקם עדיין אין חיסונים, וכנגד אחרים, כמו נגיף ה,RSV החיסונים עדיין נמצאים בפיתוח ובאישורים, או שהם ניתנים לאוכלוסיות בסיכון בלבד.

אחד החיידקים שעולם הרפואה חיכה שנים ארוכות לחיסון יעיל כנגדו, הוא חיידק המנינגוקוק B. המדובר בחיידק אלים שלא בכדי קיבל את הכינוי "חלום הבלהות של רופא הילדים" - מהלך המחלה מתחיל בסימפטומים שגרתיים של מחלת חום שגרתית, שתוך שעות ספורות יכול להתפתח זיהום סוער, זיהום בדם המוביל לקריסת מערכות, ודלקת קרום מח קשה, עם סכנה ממשית לפגיעה מוחית בלתי הפיכה, נכות ומוות. הסימנים המחשידים לזיהום זה הם חום גבוה המלווה בתפרחת שאינה נעלמת בלחיצה. סימפטומים נוספים כמו אפתיה או קישיון עורף עלולים להופיע בשלב שכבר יהיה מאוחר מדי לטפל באופן יעיל.

את החיסון ניתן לתת לילדים בכל גיל, אולם המלצת משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים היא לתת אותו לילדים מתחת גיל 5, ובעיקר מתחת לגיל שנתיים, מאחר וככל שהילד יותר צעיר, מערכת החיסון שלו פחות כשירה להתמודד עם הזיהום.

עולם הרפואה כולו נשם לרווחה כשלפני 10 שנים אושר החיסון כנגד חיידק המנינגוקוק B בילדים. כיום, לאחר עשור בו החיסון ניתן לילדים בשגרת החיסונים במדינות כמו בריטניה, איטליה, פורטוגל וספרד וניתנו עשרות מיליוני מנות של החיסון לילדים ברחבי העולם, אנו יכולים לקבוע בוודאות שהחיסון מפחית בצורה משמעותית את הסיכוי להדבק במחלה והנו בטוח לשימוש.

תופעות הלוואי של החיסון כנגד חיידק המנינגוקוקוס, כמו חיסונים אחרים, עלולות לכלול עליית חום ולכאב ונפיחות במקום ההזרקה. המדובר כמובן בתופעות לוואי שאינן מסוכנות, אך מאחר והן שכיחות יחסית ממליץ משרד הבריאות לתת לתינוק פארצטמול להורדת חום".


ד"ר יואב אלקן הוא מומחה למחלת זיהומיות בילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully