וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אוזמפיק גורמת לנשירת שיער? הרופאים בודקים

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 9:51

אוזמפיק הפכה להיות שם נרדף לירידה דראסטית במשקל. אבל היא גם כוללת דיווחים על תופעות לוואי מטרידות. אחת מהן היא נשירה מאסיבית של שיער. למה זה קורה והאם זה קשור לתרופה בכלל?

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

תרופות כמו וויגובי (Wegovy) ואוזמפיק (Ozempic) הפכו בשנה האחרונה לתרופות פופולריות מאוד לירידה במשקל, אבל מסתבר שקילוגרמים הם לא הדבר היחיד שאנשים מדווחים שהם מאבדים. קבוצות שונות במדיה החברתית של אנשים הנוטלים את התרופות כוללות גם פוסטים על איבוד שיער. אלו מגיעות אחרי דיווחים על מה שנקרא "פרצוף אוזמפיק" (Ozempic Face) שמתארת בעצם את תופעת הלוואי המזעזעת של התרופה על פניהם של המשתמשים בה לאחר ירידה פתאומית במשקל.

"מה שבאמת בולט הוא שאין תסמינים בקרקפת. זה לא כואב, אין גירוד, אבל אתה יכול להעביר את הידיים בשיער ונשארות לך קווצות שיער גדולות. זה יכול להיות ממש מטריד לראות את זה", אמרה ד"ר סוזן מאסיק, רופאת עור מאוניברסיטת אוהיו סטייט, שראתה מטופלים שאיבדו שיער בעקבות שימוש בתרופות הרזיה.

חשוב להבהיר כי תרופות אלו נועדו במקור לאנשים עם סוכרת מסוג 2. אבל הן נרשמות לעתים קרובות גם לירידה במשקל.

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
זריקה להרזיה אוזמפיק/ShutterStock

למרות שנשירת שיער היא תופעת לוואי קשה, ד"ר ויג'יה סורמפודי, עוזרת מנהלת התוכנית לניהול משקל של UCLA בלוס אנג'לס, אמרה שזה נדיר יחסית בקרב אנשים הנוטלים את התרופות.

נשירת שיער אינה רשומה כתופעת לוואי של אוזמפיק ווויגיובי, אך בניסויים קליניים 3% מהאנשים דיווחו על נשירת שיער, לעומת 1% מהאנשים שקיבלו פלצבו. (וויגובי ואזמפיק הן אותה תרופה אך וויגובי ניתנת במינון גבוה יותר) בניסוי קליני לבדיקת ההשפעות על ירידה במשקל, כמעט 6% מהאנשים הנוטלים את המינון הגבוה ביותר דיווחו על התקרחות - מילה כללית לכל סוג שיער אובדן - בהשוואה ל-1% מאלה שקיבלו פלצבו.

על פי אתר NBC NEWS יצרנית התרופות Tirzepatide, אלי לילי, אמרה בהצהרה כי נשירת השיער שנראתה בניסוי הקליני הייתה בדרך כלל קצרת מועד. "נשירת שיער היא תופעת לוואי שנקשרה לירידה משמעותית במשקל בניסויים קליניים קודמים רבים לטיפול בהשמנת יתר", נכתב בהצהרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"מזעזעת את המערכת"

"אין סבירות לנשירת שיער שקשורה לתרופות", אמר סוראמפודי, שייעץ למטופלים שחוו נשירת שיער בזמן השימוש בתרופות, "אבל סביר יותר שזה קשור לירידה במשקל הנובעת מהתרופות הללו". לדבריו, נשירת שיער בזמן של לחץ, בין אם זה הריון, גירושין או ירידה דרמטית במשקל, היא שכיחה ביותר. למצב יש אפילו שם: telogen effluvium.

מכיוון שהתרופות מדכאות את התיאבון, אנשים בדרך כלל אוכלים פחות משמעותית ממה שגופם רגיל אליו בזמן נטילת התרופות. "אתה מזעזע את המערכת," אמר סורמפודי. בזמן נטילת התרופה, אנשים יכולים לאבד 5%-20% ממשקל גופם בשישה עד 12 חודשים לפני רמות הירידה במשקל. "זה שינוי משמעותי עבור כל אחד".

בתנאים רגילים, אנשים כל הזמן משירים ומצמיחים שיער. אבל הלם גורם לגוף לשמור משאבים לתפקודים חיוניים. צמיחת השיער עוברת למה שמכונה שלב המנוחה: השיער ממשיך לנשור אך בו זמנית מפסיק לצמוח.

נשירת שיער במקלחת. Nalada Nagawasuttama, ShutterStock
נשירת שיער במקלחת/ShutterStock, Nalada Nagawasuttama

התופעה היא זמנית ואינה משפיעה על כולם. "יש בדרך כלל פיגור של שלושה חודשים לאחר הפסקת הירידה במשקל, כאשר אתה מגיע לרמה הזו, שהנשירה תתחיל לאט לאט להפסיק והשיער יתחיל לצמוח בחזרה", אמר מאסיק.

נשירת שיער היא תופעת לוואי שכיחה של ירידה משמעותית במשקל בפרק זמן קצר, ואנשים שעוברים ניתוח בריאטרי, או הרזיה, בדרך כלל מוזהרים מבעוד מועד שזו עלולה להיות תופעת לוואי. "זה מאוד נפוץ שאנשים לאחר ניתוח בריאטרי מאבדים לא מעט שיער. זו אחת התלונות הגדולות ביותר שאני שומע ואנשים חוששים שהם יתקרחו".

"אתה לא תאבד את כל השיער שלך, אתה לא תתקרח, והוא יצמח בחזרה, אז זה לא מצב קבוע", אמר מאסיק והוסיף כי ברגע שהמשקל יתייצב, הגוף יתחיל שוב להקצות משאבים לתפקודים לא חיוניים כמו צמיחת שיער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully