וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר DNA: זו הנוסחה לחיות עד גיל 100 ולהישאר בריאים

9.4.2023 / 17:48

היתכן שמדענים קרובים למציאת מעיין הנעורים המדעי? מחקר חדש בדק אנשים בריאים בני 100 ומעלה כדי לנסות לעלות על הנוסחה לאריכות חייהם

קנה טנקה מיפן חגגה יום הולדת 117, וממשיכה להחזיק בשיא גינס על היותה האישה הכי מבוגרת בעולם/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

על פי נתונים שנאספו ע"י האו"ם בשנת 2021, רק 0.27 אחוזים מהאמריקנים הגיעו לגיל 100 ומעבר לו, אולם מדובר בעליה של פי 2 שהתרחשה ב-20 השנים האחרונות. מאחר שיותר אנשים מגיעים לאבן דרך הזו, חוקרים מאוניברסיטת בוסטון והמרכז הרפואי Tufts יכלו לנתח את ה-DNA ואורח החיים של קבוצה זו כדי לנסות למצוא את "מעיין הנעורים" שלהם.

המדענים חקרו את התאים החד-גרעיניים בדם ההיקפי שלהם - קטגוריה רחבה של תאי חיסון הנמצאים בדם - וקבעו שלבני המאה הללו יש מערכות חיסון מתפקדות מאוד שהצליחה להילחם ולהחלים ממחלות רבות. המחקר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת eBioMedicine.

אישה זקנה מביטה בחלון. ShutterStock
גם אנחנו נוכל להגיע לגיל הזה/ShutterStock

"אספנו וניתחנו את מה שהוא, למיטב ידיעתנו, מערך החד-תאים הגדול ביותר של בני מאה שאיפשר לנו להגדיר מאפיינים ייחודיים של אוכלוסייה זו", הסביר המחבר הבכיר של המאמר, סטפנו מונטי, פרופסור לרפואה באוניברסיטת בוסטון, בהצהרה.

יכולתו של אדם להסתגל ולהגיב לזיהומים חדשים בדרך כלל יורדת עם הגיל, כאשר מערכת החיסון שלו נחלשת. מחקר זה מצא שלנבדקים בני המאה יש הרכב מובהק של תאי חיסון.

"הפרופילים החיסוניים שצפינו אצל בני המאה מאשרים היסטוריה ארוכה של חשיפה לזיהומים ויכולת להחלים מהם - ומספקים תמיכה להשערה שבני מאה מועשרים בגורמי הגנה המגבירים את יכולתם להחלים מזיהומים", אמרה המחברת הבכירה פאולה סבסטיאני, מנהלת המרכז של Tufts לשיטות כמותיות ומדעי נתונים.


עוד טיפים לחיים ארוכים
רוצים לחיות עד גיל 100? אתם צריכים בסך הכל 10 דקות ביום מהדבר הזה

7 סימנים שיש לכם סיכוי טוב לחיות עד גיל 100

גבר מבוגר מתאמן. ShutterStock
"הפרופילים החיסוניים שצפינו אצל בני המאה מאשרים היסטוריה ארוכה של חשיפה לזיהומים ויכולת להחלים מהם"/ShutterStock

הממצאים שלהם מראים ששיעור הלימפוציטים (סוג של תאי דם לבנים) של בני מאה יורד בהשוואה לאנשים צעירים יותר, אך מתרחש גם שינוי משמעותי בהרכבו. החוקרים ציינו שראו גם שינויים בתאי המיאלואיד, שמקורם במח העצם.

"בני מאה ואורך החיים יוצא הדופן שלהם, מספקים 'תוכנית' לאופן שבו נוכל לחיות חיים פרודוקטיביים ובריאים יותר. אנו מקווים להמשיך ללמוד כל מה שאנו יכולים על עמידות בפני מחלות והרחבת תוחלת הבריאות של האדם", אמר המחבר הבכיר ג'ורג' ג'יי מרפי, פרופסור חבר לרפואה באוניברסיטת בוסטון.

עוד בנושא

הסיפור המדהים של איש עסקים בן ה-44 שמשלם מיליונים כדי להפוך לבן 18

לכתבה המלאה

ואולי בכלל נחייה לנצח?

בעוד שכמה מדענים חוקרים את אורך החיים הטבעי, אחרים פונים לטכנולוגיה מתקדמת כדי לזהות דרכים להאריך חיים. העתידן ריי קורצווייל טען שבני אדם ישיגו חיי אלמוות עד לשנת 2030. מדען המחשבים ומהנדס גוגל לשעבר, בן 75, עשה את התחזית המפתיעה הזו - ורבות אחרות - בשנים האחרונות. קורצווייל, זוכה מדלייה לאומית לטכנולוגיה וחניך היכל התהילה של הממציאים הלאומיים, מאמין שבעתיד הקרוב רובוטים מיקרוסקופיים יתקנו תאים ורקמות פגומים כדי להדוף הזדקנות ומחלות.

על פי קורצווייל כבר בשנים הקרובות כל אדם יוכל לחיות כמה שנים שירצה וזאת הודות לננוטכנולוגיה, אשר תעצור ואף תדע להפוך את כיוונו של תהליך ההזדקנות, לרפא כמעט כל מחלה אנושית ואף לשפר את היכולות הביולוגיות האנושיות הרבה מעבר למה שהן כיום.

"אם העשור האחרון היה תור הזהב של האינטרנט, 2030 תהיה תור הזהב של הננו־טכנולוגיה", הוא אמר, "היא תאפשר לנו לתכנת מחדש את הביולוגיה. התקנים שגודלם כגודל תאי דם ישמרו את התאים הביולוגיים שלנו בבריאות מושלמת - לא משנה מה נאכל או איזה סגנון חיים ננהל. הם יישארו צעירים, ויאריכו את חיינו לפוטנציאל האמיתי שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully