וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ישראלי גילה השפעה מפחידה במיוחד של תה ירוק

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 12:48

חוקרים מהמרכז רפואי קפלן גילו כי צריכה מוגברת של תה ירוק עלולה לגרום נזק משמעותי לכבד. למה זה קורה - וכמה תה זה יותר מדי? הנה כל התשובות

תה. Giphy
חשוב להיות ערים גם לסיבוכים האפשריים. תה/Giphy

כולנו מחפשים דרכים קלות לשפר את הבריאות שלנו, ומה יותר קל מלשתות כוס תה? ועוד כזה שמוכרים לנו כבר שנים כתרופת פלא? מוצרים המבוססים על צמחים וכוללים חומרים פעילים נוספים, כמו תה ירוק, משווקים כמוצר בריאות, כזה שיש לו השפעה על מניעת סרטן, השפעה אנטי דלקתית, השפעה על מניעת הפרעות בלב ובחילוף החומרים ועוד. למעשה, נכון להיום, תה ירוק המופק מצמח התה (קמליה סינית), הוא המשקה השני הכי נצרך בעולם. בשנים האחרונות אף גוברת הפופולריות של השימוש בו לצרכי ירידה במשקל, ומוצרים רבים המתבססים על תה ירוק צברו תאוצה בשוק הישראלי והעולמי.

אבל למרות ההייפ הבריאותי הזה, לאורך השנים הצטברו עדויות גם על נזקים פוטנציאליים מצריכה מוגברת של מוצרים אלו. מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית ופורסם בירחון הבינלאומי GastroHep, הראה כי מוצרים אלו עלולים לגרום לנזק לכבד - מדלקת בכבד ועד לאי ספיקה. המחקר נערך על ידי פרופ' סטיבן מלניק, מומחה גסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית בקפלן.

הבעיה: הרעלנים הבוטניים הקיימים בצמח התה

לפי המחקר, ישנם למעלה מ-100 מקרים מתועדים של דלקת בכבד כתוצאה מצריכת תה ירוק. הדלקת היא תוצאה ישירה של הרעלנים הבוטניים הקיימים בצמח התה, והיא ככל הנראה תוצאה של תגובה מטבולית אליהם. במקרים מסוימים הצריכה המוגברת היא זו שהובילה לאי ספיקת כבד, בעיקר אצל נשים.

במחקר מצוין כי לא ברור בדיוק אילו מרכיבים של התא גורמים לנזק כבדי, מכיוון שיש מספר רב של תרכובות ממדינות שונות. אולם ברור שאצל אנשים מסוימים, שילוב של תה ירוק עם תרופות ועשבים אחרים עלולים להוביל למחלת כבד קשה.

"חשוב לציין שדלקת בכבד ואי ספיקת כבד כתוצאה מצריכת תה ירוק היא נדירה", הבהיר פרופ' מלניק, "בנוסף, היא גם קשה מאוד לאבחון, כי קשה לאבחן קשר ישיר בין הצריכה לבין הפגיעה בכבד. יחד עם זאת, הצטברו עדויות ממקרים שונים ברחבי העולם על אנשים שחלו בדלקת בכבד לאחר צריכה מוגברת של תה ירוק".

פרופ' מלניק סיפר כי רק לאחרונה נתקל במקרה של מטופל בן 23 שנהג לשתות 2-3 כוסות תה ירוק בכל יום, ותוך חודש הדרדר למצב שבו נדרש לעבור השתלת כבד. "זוהי רק דוגמא נוספת לכך שאנשים שצורכים את המוצרים הללו צריכים להיות ערים לאפשרות של סיבוכים ולהתייעץ עם הרופא המשפחה אם יופיעו סימפטומים חשודים", אמר.

עוד בוואלה!

המשקה הזה אחלה. אבל זה תלוי מתי אתם שותים אותו

לכתבה המלאה

זה לא המוצר הטבעי היחיד שיכול להזיק לכם

אף שאנחנו נוטים לחשוב שכל מה שטבעי הוא בטוח, זו אינה הפעם הראשונה שמוצרים אלה נקשרים לסיבוכים מפחידים. באוקטובר 22, נערך בארצות הברית כנס לאומי של מומחים לגסטרולוגיה (ACG 22), שבמהלכו הוצגו נתונים על חמישה מקרים חדשים של מחלות בכבד שהופיעו לאחר צריכת תוספים המכילים כורכום. במאי 2021, המכון הלאומי לסוכרת ומחלות עיכול וכליות בארצות הברית, הציג נתונים על יותר מתריסר מקרים דומים נוספים.

ולא רק כורכום עלול לגרום לתופעות לוואי לא צפויות. בכנס הוצגו גם מקרים של פגיעה בכבד כתוצאה מתוספי תזונה נוספים. באחד המקרים, צעיר בן 19 פיתח גרד חמור והצהבה של העור כתוצאה מנטילת תוספים המכילים את צמח האשווגנדה. במקרה אחר, אישה בת 55 סבלה מגרד, שתן כהה ואובדן התיאבון, לאחר ששתתה תה צמחים עם ריבס (תה אדום דרום אפריקאי), סקוטלריה סינית וגרדניה יסמינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully