וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת האלרגיות התחילה: 8 דרכים טבעיות לשפר את המצב

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 7:43

מסתבר שחיידקי המעי שלכם יכולים להיות קשורים לתופעות אלרגיה מציקות - וששיקום שלהם יכול להפחית באופן משמעותי את האלרגיה. כך תעשו את זה

חמש עובדות על אלרגיות/מערכת "אסור לפספס"

השבוע החולף היה אביבי במיוחד, אך יחד עם מזג האוויר הנעים והפריחה בכל מקום, יש לא מעט אנשים שמתחילים לסבול עכשיו מאלרגיה עונתית. אם אתם שייכים לקבוצת האנשים הזו, האם תיארתם לעצמכם שחיידקי המעי שלכם יכולים להיות קשורים לתופעות המציקות שמהן אתם סובלים? ושיש מה לעשות כדי להפחית את תופעות האלרגיה?

בשנות ה-80 החלו לשים לב לכך שהשכיחות של קדחת השחת נמוכה יותר באנשים שגדלו במשפחות גדולות. לפי "תיאורית ההגייינה", ההתעקשות על ניקיון והיעדר החשיפה לחיידקים בעולם המודרני מונעים את ההתפתחות התקינה של מערכת החיסון שלנו ומגבירים את הסיכון למחלות אלרגיות. מספר מחקרים תמכו בתיאוריה הזו. כך למשל, נמצא כי אנשים שיש להם חיית מחמד הם בעלי שכיחות נמוכה יותר של מחלות אלרגיות, וילדים שגדלו בחווה או ששתו חלב לא מפוסטר גם הם בעלי סיכוי נמוך יותר לפתח אלרגיה.

לעומת זאת, יש השפעות סביבתיות בגיל המוקדם שפוגעות במאזן חיידקי המעי וקשורות בסיכון מוגבר לפתח אלרגיה. לידה בניתוח קיסרי, האכלה בתמ"ל, ושימוש באנטיביוטיקה - כולם קשורים בסיכון מוגבר לפתח אלרגיה ואסתמה בהמשך החיים. כאשר השוו את חיידקי המעי בין ילדים שסבלו מאלרגיה לילדים שלא סבלו מאלרגיה מצאו הבדלים בהרכב חיידקי המעי. למשל, בילדים שסבלו מאלרגיה היתה שכיחות מוגברת של חיידקים לא רצויים כמו סטפילוקוקוס וקלוסטרידיום, בעוד שחיידקים מועילים כמו לקטובצילוס וביפידובקטריום היו נמוכים באופן משמעותי בילדים האלרגיים.

כלב עם תינוק. ShutterStock
חשיפה לחיידקים בגיל צעיר דווקא עוזר. ילדה וכלב/ShutterStock

המחקרים הללו מעידים שחשיפה לחיידקים בשלב מוקדם של החיים חשובה לצורך הבשלה תקינה של מערכת החיסון, כך שלא תתקוף חיידקים ידידותיים, חלבונים מהמזון, וגורמים סביבתיים שונים שאינם אמורים באופן תקין לגרום לבעיות.


למעי ישנה חשיבות ניכרת בהתפתחות האלרגיות למזון. 80 אחוזים מתאי מערכת החיסון שלנו נמצאים במעי. במעי תקין מחסום המעי מתפקד כמו מסננת עם חורים קטנים מאוד שמאפשרים חדירה מחלל המעי אל זרם הדם שלנו רק למולקולות קטנות, שמערכת החיסון שלנו אינה מזהה כגורם מזיק, ולכן לא מתעוררת כנגדם תגובה חיסונית. לעומת זאת, כאשר חלה פגיעה במחסום המעי ("מעי דליף"), חלבונים גדולים יותר יכולים לחדור מחלל המעי לזרם הדם. החלבונים הגדולים הללו גורמים לתגובה של מערכת החיסון ויכולים להוביל לתופעות אלרגיות.

עוד בוואלה!

רופאה מזהירה: 4 סוגי המזון האלה יכולים לפגוע בבריאות שלכם

לכתבה המלאה

כאשר יש חוסר איזון של חיידקי המעי, למשל בגלל שימוש באנטיביוטיקה או אכילת דיאטה דלה בסיבים, חלה פגיעה במחסום המעי. בעקבות הפגיעה במחסום המעי, מערכת החיסון נמצאת במצב של גירוי יתר ויכולה להגיב בתגובה אלרגית לגורמים שונים שלא אמורים היו לגרום לתגובה במצב תקין (כמו מזון, ואבקני פרחים). אם נשקם את המעי ונמנע את המצב של המעי הדליף, מערכת החיסון תרגע והתופעות האלרגיות יפחתו ואף יחלפו.

איך עושים את זה?

1. הימנעו ממזונות מתועשים, מסוכר, משמני זרעים תעשייתיים (כמו שמן קנולה ושמן תירס), ומשומן טרנס.

2. הימנעו ממזונות שיכולים לעורר אלרגיה כמו גלוטן, מוצרי חלב, סויה, ותירס.

3. איכלו דיאטה המורכבת ממזונות אמיתיים הכוללת ירקות, פירות, שמנים בריאים כמו שמן זית, שמן קוקוס ושמן אבוקדו, דגים, עוף, ובשר.

4. הקפידו לאכול מזונות פרוביוטיים כמו כרוב כבוש, קומבוצ'ה, וקימצ'י.

5. הקפידו לאכול מזונות עשירים בסיבים מסיסים כמו בטטות, ארטישוק ירושלמי, בצל, כרישה ובננות. הסיבים הללו משמשים מזון לחיידקי המעי ומובילים לייצור של חומצות שומן קצרות שרשרת כמו בוטירט. הבוטירט חשוב לבריאות המעי ומשפר את מחסום המעי.

בטטה קסביה של מסעדת קלארו. דרור עינב
סיבים מסיסים יעשו לכם טוב. מנת ארטישוק ירושלמי/דרור עינב

6. נהלו היטב את הלחץ (סטרס) שלכם. מצב של לחץ יכול לפגוע במאזן חיידקי המעי שלכם ובבריאות המעי שלכם, ולהחמיר אלרגיות. הכניסו לסדר היום שלכם נשימות עמוקות, מדיטציה, או יוגה.

7. דאגו לישון היטב. שינה לא טובה יכולה לפגוע במאזן חיידקי המעי ובבריאות המעי, ולהחמיר תופעות אלרגיות. הקפידו על שינה טובה של לפחות 7-9 שעות בלילה.

8. נסו דבש מקומי טבעי לאלרגיות העונתיות. הדבש המקומי מכיל הן חיידקים מועילים, והן אבקני פרחים מקומיים שהדבורים אספו מצמחים מקומיים. אכילת כמות קטנה של דבש מקומי יכולה לעזור "ללמד" את מערכת החיסון לא להגיב לאבקני הפרחים המקומיים. מחקר הראה שאנשים אלרגים שצרכו דבש שהופק מפרחי עץ הליבנה היו בעלי 60 אחוזי פחות תופעות אלרגיות מאנשים אלרגיים שלא צרכו את הדבש.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully