וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מונעים את התופעה הכי מטרידה של העונה?

עודכן לאחרונה: 18.4.2022 / 8:28

בדיוק כשחשבנו שהקורונה ותחלואת החורף מאחורינו, חזרנו להתעטש, הפעם מסיבות אחרות. למה האלרגיה נפוצה בעיקר באביב והאם אפשר למנוע אותה טרם הופעתה? הרופאה שלנו מסבירה

הילדה שלא מפסיקה להתעטש/סיפור בדקה מערכת וואלה

אלרגיות אומנם לא מתרחשות רק באביב, אבל בעונה הפורחת יותר אנשים סובלים מאלרגיות עונתיות. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בהופעתם של אבקני הפרחים שגורמים לאלרגיה עונתית, או בשמה השני "קדחת השחת".

זו העונה שבה נראה אנשים (ההערכה היא שכ-12-25 אחוזים מהאנשים בעולם סובלים מאלרגיה כזו או אחרת) עם אף מנוזל, מתעטשים, עיניים דומעות וצליל כיחכוח הגרון בנסיון לגרדו. עוצמת התגובה משתנה מאדם לאדם ויכולה להתבטא החל מגירוי קל ועד לתגובה קשה ומסכנת חיים.

מה זו בעצם אלרגיה?

אלרגיה מתרחשת כאשר מערכת החיסון מגיבה לחומר זר לגוף שלנו, כמו למשל רעלן של חרק, מזון מסוים, חומרי ניקיון או תרופות. כאשר אדם סובל מאלרגיות, מערכת החיסון מייצרת נוגדנים שמזהים אלרגן מסוים כמסוכן, למרות שאינו באמת כזה ולא גורם לנזק לשאר האנשים. התגובה באנשים אלה היא אלרגיה שמתבטאת בגירודים, דלקת בעור, בסינוסים ודרכי הנשימה או במערכת העיכול.

אישה משפשפת עיניים עם האצבעות. ShutterStock
הכל מגרד. אישה משפשפת את עיניה/ShutterStock

מה הגורמים לאלרגיה?

הגורם המשמעותי ביותר לאלרגיה עונתית הוא אבקני פרחים, אך גם עצים, דשא ואבק עלולים לגרום לה. מערכת החיסון "טועה" וחושבת שהאבקנים (או אלרגן אחר) הוא מסוכן ומייצרת נוגדנים שתוקפים את האלרגן. הנוגדנים מעודדים שחרור חומר שנקרא היסטמין לתוך הדם, וזה החומר שבעצם גורם לתסמינים המוכרים.

איך מאבחנים אלרגיה?

מי שסובל מאלרגיות עונתיות יודע שיסבול בעיקר בימי האביב כאשר ישנה פריחה של צמחים רבים, ימים עם רוחות שיגרמו לנדידת האבקנים, וימים בהם האוויר יבש והאבקנים בעקבות כך לא שוקעים אל הקרקע. בנוסף, אבקנים נודדים למרחק גדול מאוד, כך שלא מדובר בצמח שבהכרח צומח בשכונת המגורים שגורם לאלרגיה.

אבחון האלרגיה מתבצע על ידי תבחין מיוחד בו מוחדרים מתחת לעור מספר רב של אלרגנים שונים ובודקים איזה מהם גורם לתגובה עורית מקומית. האלרגן מוזרק בכמות קטנה מאוד ומדולל ולכן לא גורם לתגובה משמעותית כמו בחשיפה לכמות גדולה. לפעמים תלקח גם בדיקת דם לצורך זיהוי נוגדנים מסוימים לאלרגן.

מה ניתן לעשות כדי להקטין את החשיפה לאבקנים?

  • עדיף להשאר בתוך חלל סגור בימים בהם האוויר יבש וישנן רוחות, עומס האבקנים גבוה בעיקר בשעות הבוקר
  • עדיף לסגור חלונות ודלתות לאורך האביב כדי למנוע כניסת אבקנים הביתה. לעיתים מטהר אוויר מקל גם הוא
  • נקו אבק ממאווררים, מדפי הספרים ומקומות אחרים בהם עלול להצטבר אבק ואבקנים
  • עדיף לחפוף ראש כאשר נכנסים חזרה הביתה, האבקנים נוטים להשאר דבוקים לשיער
  • שאבו אבק, אך עטו מסיכה בזמן השאיבה

האם קיים טיפול תרופתי?

בעוד שאת רוב האלרגיות לא ניתן לרפא, טיפול תרופתי יכול בהחלט להקל על סימפטומים. הטיפול באלרגיה יהיה מקומי לפי האלרגיה (סטרואידים מקומיים בתרסיס אף או טיפות עיניים) או בטיפול סיסטמי על ידי אנטי היסטמינים (נוגדי היסטמין, שזהו החומר בדם שגורם לתגובה).

ישנו גם מבחר של תרופות טבעיות שניתן ליטול, משטיפות אף עם מי מלח שלעיתים עוזרות וגם חומר הנקרא קוורצטין הנמצא בבצל, תפוח ותה ירוק, ובמספר מחקרים הודגם כאנטי היסטימין טבעי. עדיף תמיד להתייעץ עם רופא לפני נטילת כל אחת מהתרופות המוזכרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully