וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל על הדבר הכי מדהים שקורה בבתי חולים

איריס קול

עודכן לאחרונה: 3.3.2023 / 8:04

ד"ר ענת רבינוביץ-לביא בטוחה שיש לה את העבודה הכי טובה בעולם, ואחרי שתקשיבו לפודקאסט הזה - כנראה שתסכימו איתה. מנהלת חדרי הלידה בבית החולים ליס מספרת איך נראים החיים במחלקה הכי מרגשת בבית החולים

ד"ר ענת רבינוביץ לביא, מנהלת חדרי הלידה בבית החולים ליס ליולדות ונשים, על כל מה שנשים צריכות לדעת לפני לידה/מערכת וואלה

ברוב הפרקים של הפודקאסט "מרפאת מומחים" אנחנו מדברים על מחלות וטיפולים, אבל השבוע יש לנו שיחה על נושא הרבה פחות מפחיד והרבה יותר משמח - לידה. הזמנו לאולפן את ד"ר ענת רבינוביץ-לביא, מנהלת חדרי הלידה בבית החולים ליס ליולדות ונשים, כדי לשמוע איך מתנהלת האופרציה הזו מאחורי הקלעים.

לאורך כל השיחה, ד"ר רבינוביץ-לביא תיארה את המתרחש בחדרי הלידה בחיוך גדול, וסיפרה שהיא כך גם במסדרונות בית החולים. "ביום שאני לא אחייך והעיניים שלי לא יבריקו אני אדע שמשהו לא בסדר", היא אמרה, "זה כל פעם מרגש, קצת אחרת כמובן, אבל תמיד מרגש. להיות נוכחת ברגעים האלה כשמשפחה חדשה נוצרת - אני חושבת שיש לי את העבודה הטובה בעולם".

מתי צריך להגיע למיון יולדות?

ד"ר רבינוביץ-לביא הסבירה באילו מקרים חשוב להגיע למיון יולדות. "יש כמה סיבות להגיע למיון: אישה בהריון צריכה לפנות במקרה של צירים סדירים, ירידת מים או כל דימום שהוא. אם האישה מרגישה פחות את תנועות העובר ברחם, או אם הרופא המטפל הפנה מכל סיבה שהיא", הסבירה, והוסיפה כי "אני אומרת לכל אישה הרה שאם היא מרגישה מטורדת מכל סיבה, שתגיע אלינו, אנחנו 24/7 במיון. אם זה לפני שבוע 20, למיון נשים, ואחרי שבוע 20 למיון המיילדותי. אנחנו כל הזמן שם, יש שם כל הזמן רופאים".

ד"ר רבינוביץ-לביא הבהירה כי חשוב להיות ערים לירידת מים. "10 אחוז מהלידות במועד, אחרי שבוע 37, מתחילות בירידת מים", אמרה, "מיד עם ירידת המים יש לקחת את התיק ולבוא להיבדק, כי אחרי ירידת המים יש כמה סיבוכים מיילדותיים שיכולים לקרות, מהיפרדות שליה ועד זיהום שיכול לעלות מהנרתיק אל הרחם. ולכן, בכל פעם שאישה חושבת שיש לה איזה טפטוף והיא לא בטוחה, או שהיא כן בטוחה ואין לה ספק - מיד לבוא אלינו, אנחנו נבדוק ונחליט מה לעשות בהמשך".

מה קורה כשמגיעים לחדר לידה?

"עם ההגעה למיון, אחות מיילדת בודקת מדדים ומחברת למוניטור כדי שנראה את שלום העובר ואת כמות הצירים שיש", הסבירה ד"ר רבינוביץ-לביא, "לאחר מכן נכנסים לרופא שעושה אולטרסאונד ובדיקה גופנית. אם יש צירים הוא בודק כמה פתיחה יש, ואם היולדת מתאימה לעלות חדר לידה או שהיא בשלב הלטנטי עדיין". אם אישה מגיעה לבית החולים בלידה מתקדמת היא לפעמים תעלה ישר לחדר לידה.

עוד בוואלה!

אחרי לידה? בשעה טובה. עכשיו כדאי שתכירי את המשמעות לגוף שלך

לכתבה המלאה

בחדר לידה מחכה לאישה מיילדת, שתחבר אותה למוניטור ובמידת הצורך תדאג לאלחוש כאב. ומהשלב הזה הלידה מתחלקת ל-3 חלקים. ד"ר רבינוביץ-לביא הסבירה כי "השלב הראשון מחולק לשלב הלטנטי, השלב הראשוני שממנו התחילו צירים לא סדירים וצוואר הרחם עובר הכנה לקראת הלידה, הוא מתרכך וקצת נפתח, עד לפתיחה של 4-5 סנטימטרים. במהלך השלב הזה היולדת עולה לחדר לידה, ועם הגעה ל-5-6 ס"מ וירידת מים, מתחיל השלב האקטיבי שמסתיים בפתיחה מלאה, פתיחה של 10. קבלת אפידורל תהיה בדרך כלל בשלב האקטיבי של הלידה, כי זה השלב שבו נעשים השינויים היותר מהירים בקצב הפתיחה ובמחיקה של צוואר הרחם וירידת הראש לתעלת הלידה. השלב השני מתחיל בפתיחה של 10 ס"מ ועד ליציאת התינוק, והוא יכול להימשך עד שעתיים ושלוש. והשלב השלישי הוא שלב יציאת השליה".

היא הוסיפה כי נשים שמדווחות על המון שעות בחדר לידה הן "לרוב נשים שנכנסו בשלב הלטנטי של הלידה, שהוא יותר ממושך, ורצו אפידורל, ואז קצת התקדמות הלידה היה איטי. בדרך כלל אם נשים מגיעות בשלב האקטיבי - דברים זזים מהר יותר. וכמובן שזה משנה אם זו לידה ראשונה או לא, קצת ההתקדמות של לידה חוזרת הוא הרבה יותר מהיר. הגוף כבר זוכר".

לידה. ShutterStock
מהלידה השנייה דברים קורים קצת יותר מהר. אישה ותינוקה בחדר לידה/ShutterStock

חשוב לציין כי בחדרי הלידה יש גם 3 חדרי ניתוח עבור ניתוחים קיסריים, ובמידת הצורך מבצעים ניתוחים דחופים. יש לציין שכאשר מדובר בניתוחים אלקטיביים, מנסים היום לדמות את התהליך כמה שיותר ללידה רגילה - מפרגוד שקוף שמאפשר לאישה להרגיש חלק, ועד האפשרות לביות מלא שלא היתה אפשרית בעבר ליולדות בקיסרי. בבית החולים יש גם חדרי לידה טבעית, שמדמים ככל הניתן לידה ביתית עם פחות התערבות.

ד"ר רבינוביץ לביא אמרה כי היא "נגד לידות ביתיות. אני חושבת שללדת בבית זה לקיחת סיכון עצומה. לידה יכולה להפוך למסובכת מ-0 ל-100 בשניות, גם באופן לא צפוי וגם אצל נשים שההריון שלהן בסיכון נמוך. זה סיכון שלא יעלה הדעת, בוודאי שיש היום חדרי לידה טבעיים שמאפשרים חוויה מאוד טובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully