וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי לידה? בשעה טובה. עכשיו כדאי שתכירי את המשמעות לגוף שלך

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 9:47

לידה היא דבר מדהים, מעצים וכן, היא גם כואבת. ובכל זאת יש דבר אחד שפחות מדברים עליו - וזה השינוי הפיגיולוגי אצל האם שמתרחש בעיקר באיבר המין ובאיברים החתונים, וזה שינוי לא פשוט

"דחפתי אישה שנגעה בבטן ההריונית שלי"/@theaveragewifeau

עם כל הכבוד לטבע ולמה שהוא יודע לעשות, לייצר יצור חי באמצעות הגוף ללדת אותו לבד ואף להחלים מהסיטואציה המורכבת שעובר גוף האישה, זוהי משימה עצומה. אולם, יש לה השלכות, ונשים צריכות אקסטרה תשומת לב להכיר ולטפל במצבים שנותרים לאחר לידה, במצב המערכת הואגינלית ורצפת האגן.

במהלך הלידה מתרחשת מתיחה נרתיקית כתוצאה ממעבר התינוק בתעלת הלידה. גורמים כגון גודל התינוק, מספר הלידות, סוג הלידה (ואקום, מלקחיים וגם ניתוח קיסרי), ישפיעו על עצמת המתיחה המשתנה מיולדת אחת לאחרת.

"'עודפי הלידה' הווגינליים, כוללים בין היתר: התרופפות רצפת האגן, שינויים במראה הנרתיק, בריחת שתן בתדירויות שונות, יובש חריג בנרתיק, גרד, אי נוחות, ואפילו כאבים בזמן קיום יחסי מין כתוצאה מתפירה והצטלקות לא מוצלחים", מסבירה ד"ר פאני בר לוי, גינקולוגית בכירה וחלוצת התחום של טיפולים וגינליים אסתטיים-רפואיים.

בריחת שתן. ShutterStock
1 מכל 3 נשים יסבלו מהתופעה אחרי הלידה./ShutterStock

בריחת שתן

בריחת השתן נפוצה בקרב 1 מתוך כל 3 נשים והלידה בעצם מהווה את הגורם העיקרי לתופעת בריחת שתן בגילאים הצעירים. במהלך הלידה הנרתיק מתרחב ומתרופף, ובתקופת משכב הלידה וההחלמה, הנרתיק מתכווץ וחוזר למימדיו הקודמים, או הכי קרוב אליהם, וכך כפועל יוצא מתהליך הלידה, נחלש אזור רצפת האגן, והשרירים הרפואיים מתקשים לשמור על איפוק השתן, וכאן מתחילה בעיית הקושי להתאפק עד למצב של דליפת שתן.

במשך שנים נחשבה בריחת השתן לתופעה המאפיינת נשים בוגרות, אולם לא כך הוא המצב, ומדובר בתופעה נפוצה בקרב נשים צעירות לאחר לידה. מדובר בבעיה הפוגעת באופן יומיומי, בחיי החברה, החיים האישיים, הזוגיים ועוד.

איך מטפלים?
הפתרונות החדשניים משלבים כיום טיפולי גלי רדיו או לייזר, לשיקום נרתיקי באמצעות מכשור מתקדם, לחיזוק הרירית הנרתיקית לאחר לידה. הטיפולים מבוססים על חימום רקמות השרירים השולטים בפעילות שלפוחית השתן לצורך עידוד ההתחדשות שלהן.

הזרקות וגינליות של בוטוליניום טוקסין - טיפול זמני קצר וקל - גורם לעיכוב בהתכווצות שריר השלפוחית. החלשת שריר השלפוחית גורם להפחתת ההתכווצויות הבלתי רצוניות, וכתוצאה מכך מונע את בריחת השתן.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אי נוחות נרתיקית: יובש וגרד

נשים רבות חוות אי נוחות נרתיקית כללית לאחר לידה, כמו למשל גרד מתמשך, יובש נרתיקי, אי נוחות כללית. כל אלה נגרמים בעיקר בשל הפרת האיזון של אוכלוסיית החיידקים הטובה בנרתיק ובפלורה של הנרתיק.

לצד זה כמובן עצם המעבר של התינוק בתעלת הלידה גורם למתיחת הרירית הנרתיקית, שינוי במנח עצמות האגן, בסיבי השרירים ועוד. אם אצל חלק מהנשים הכל חוזר לקדמותו, הרי שאצל חלק בלתי מבוטל מתרחשים שינויים שלא חוזרים למצב המקורי.

שינוי מראה הנרתיק

לצד שינויים פנימיים של הנרתיק, קיים גם השינוי החיצוני, שגורם לכך שלעתים הויזואליות של הנרתיק משתנה ולא חוזרת למצב המקורי. מתיחת העור והמעבר של התינוק בתעלת הלידה, מותירה לעתים שפתיים פנימיות וחיצוניות במצב מדולדל. תהליך ההתכווצות של איברי האישה לאחר הלידה כולל הרחם והנרתיק מותיר את השפתיים במראה מדולדל בחלק מהמקרים.

לשינוי החיצוני של מראה הנרתיק יש השלכות על הביטחון העצמי של האישה ועל תחושת הנינוחות האינטימית שלה.

איך מטפלים?

טיפולי מיצוק: טיפולים אלה מתבצעים באמצעות מכשור טכנולוגי מבוסס אנרגיה כגון לייזר וגלי רדיו משולבים מיקרו-נידלינג. לאלה היכולת לייצר תהליך כיווץ הרקמה באמצעות חימום, וכך בעצם מתבצע תהליך כיווץ ומיצוק.

ניתוח הקטנת שפתי הפות (לביופלסטי): ניתוח כירורגי המבוצע בטכניקות שונות לתיקון מראה הפות. זהו הניתוח הצומח ביותר בעשור האחרון בכל העולם. יחד עם זאת, מדובר בניתוח לכל דבר, וההחלטה לגביו צריכה להיות שקולה ולא פזיזה או נתונה לטרנדים.

זוג מקיים יחסי מין במיטה. ShutterStock
אחת התלונות הקבועות בקרב נשים אחרי לידה, היא כאבים בזמן קיום יחסי-מין./ShutterStock

כאבים בזמן קיום יחסי-מין

אחת התלונות הקבועות בקרב נשים אחרי לידה, היא כאבים בזמן קיום יחסי-מין. הסיבה העיקרית נעוצה דווקא בתפירה לא מדויקת, שגורמת להצטלקות לא איכותית. הצלקת בהמשך גורמת לכאבים ביחסי מין ולעתים גם בעת ביצוע פעילות גופנית, ומכאן קצרה הדרך לפגיעה באיכות החיים הזוגית והאישית.

איך מטפלים? הזרקות חומצה היאלורונית ייעודיות לנרתיק - הטיפול נועד לשפר את תפקוד הנרתיק ולמנוע כאבים ואי נוחות בעת קיום יחסי מין, או בביצוע פעילות ספורטיבית. זהו טיפול קל ובטוח, שמאפשר לעדן את הצלקת ונותן שיפור מיידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully