וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיבה חיובית? לפעמים החיים פשוט חרא. וצריך לקבל את זה

אור יניר

עודכן לאחרונה: 3.3.2023 / 8:03

בשנים האחרונות כולם מנסים להיות חיוביים כל הזמן, אבל האמת היא שלא "יהיה בסדר" אם לא נעשה כלום, ולא הכל לטובה, ומחשבה לא יוצרת מציאות. חשוב לאזן בין חשיבה חיובית לבין המציאות, ולקבל את כל הרגשות שלנו. רק אז נוכל להיות שמחים באמת

בלון כחול שמצויר עליו פרצוף עצוב. ShutterStock
good vibes only? נופ. בלון עם פרצוף עצוב/ShutterStock

אם מישהו היה שואל אותי מה המשפט הכי ישראלי שיש, כנראה שהתשובה שלי היתה "יהיה בסדר". צירוף מילים שבקלות יכול להחליף את התשובה הזו הוא "הכל לטובה". אפשר גם "חייבים להיות בשמחה". עוד ואריאציה? "תחשוב טוב, יהיה טוב". וכמובן, "מחשבה יוצרת מציאות". האחרונים כבר יותר אוניברסליים ופחות יחודיים לישראל, אבל כולם משקפים את הדבר הגדול שקוראים לו "חשיבה חיובית".

חשיבה חיובית, צמד מילים שבשנים האחרונות נשמע כנראה יותר מאשר המילה גזלייטינג, ואינסוף ספרי עזרה עצמית ועיון נכתבו עליו. החשיבה החיובית הוצגה, ועדיין מוצגת, כמרכיב מפתח להצלחה ולאושר. הרעיון הבסיסי הוא שדרך התמקדות במחשבות חיוביות ובגישה חיובית נוכל להתגבר על מכשולים, להשיג מטרות ולחיות חיים מלאים ומספקים יותר. בעוד שלחשיבה חיובית בהחלט יש ערך משמעותי וחשיבות, והיא יכולה לעזור לנו להתמודד עם אתגרים וקשיים שהחיים מציבים לנו, יש לה גם מחירים שלא כדאי להתעלם מהם אם היא בטעות הופכת לצורת החשיבה היחידה.

חיובית רעילה

אחד הדברים המשמעותיים להם יכול לגרום עודף של חשיבה חיובית הוא ציפיות לא מציאותיות. כשכל הזמן אנחנו ממוקדים רק בחיוביות, אנחנו עלולים להתחיל להאמין שהכל תמיד יקרה ויסתדר לטובתנו, ובאופן שבו אנחנו רוצים. מכיוון שהחיים הם לא תכנית כבקשתנו, זה יכול להוביל לחוסר מוכנות להתמודדות עם אתגרים, קשיים ומכשולים, חוסר מוכנות שיפגע בנו כשאלה יקרו. כל מי שרכב על דו גלגלי אי פעם, יודע שהפעם הראשונה שהוא יחליק היא לא שאלה של אם זה יקרה, אלא שאלה של מתי זה יקרה, וכדאי לו להיות מוכן לזה. גם בחיים, המפגש שלנו עם קשיים ואתגרים הוא בלתי נמנע - זו לא שאלה של אם אלא של מתי, ולכן כדאי לנו בכל זאת לקחת גם את זה בחשבון ולהיות מוכנים להתמודדות הזו.

בנוסף לכך, לא מעט אנשים חווים לחץ של ממש מצד הסביבה לתחזק באופן שוטף הלך רוח חיובי, לחץ שיכול להוביל לתחושות קשות של אשמה, ספק עצמי ואפילו כישלון כשאנחנו לא מצליחים לחשוב בצורה חיובית.

דבר נוסף שחשיבה חיובית עלולה לגרום לו הוא "חיוביות רעילה". זה צירוף מילים שאולי נשמע מוזר ברגע הראשון, כי איך חיוביות יכולה להיות רעילה, אבל מדובר בנזק רגשי משמעותי שעלול להיגרם תחת הלחץ לחשיבה חיובית. כשהחברה והסביבה שלנו מעודדת אותנו, שלא לומר לוחצת עלינו, להתמקד אך ורק במחשבות חיוביות ורגשות חיוביים, תוצאה כמעט בלתי נמנעת של זה היא הדחקה של כל דבר שהוא לא חיובי. אתם עצובים? אל תהיו, תהיו בשמחה. קשה לכם? קשה יש רק בלחם וגם אותו אוכלים. אתם בדיכאון? תחשבו חיובי (אגב, זה אחד הדברים הכי גרועים שאפשר לומר לאדם בדיכאון). בן משפחה שלכם חולה? תמצאו את הצד החיובי של זה. וואלה, אם למישהו במשפחה שלכם יש סרטן זה חרא ואין בזה שום דבר חיובי, ואף אחד לא יצליח לשכנע אתכם אחרת.

עוד בוואלה!

חשיבה חיובית מסייעת לחולי סרטן, או שזה רק עוד משהו לדאוג ממנו?

לכתבה המלאה
איור של איש עם ענן מעליו. ShutterStock
אל תגידו למישהו בדיכאון לחשוב חיובי. זה רק מזיק. איור של גבר עם ענן מעליו/ShutterStock

על פני השטח התעלמות והדחקה של רגשות שליליים אולי נשמעות כמו רעיון טוב, אבל לבריאות הנפשית שלכם זה רעיון לא טוב שיכול להוביל לניכור וניתוק מעולם הרגש שלכם, ופסילה של כל תחושה שאינה חיובית. בנוסף, זה עלול ליצור חברה ותרבות שבה אינדיבידואלים לא יכולים לבטא את המאבקים והקשיים שלהם ולבקש עזרה (כי נו, תהיו בשמחה, באנו להרים ולא להיות בדיכאון), מה שיכול להיות הרסני במיוחד עבור מי שמתמודדים עם קשיים רגשיים ונפשיים.

חשיבה חיובית יכולה להוביל גם לשחיקה בחשיבה ביקורתית - היכולת שלנו לראות תמונה מלאה ומגוון של גורמים אפשריים, ולשקלל אותם באופן שיוביל לתוצאה מיטבית. כשאנחנו מתמקדים בחשיבה חיובית ובתוצאות חיוביות, יש סיכוי גבוה יותר שלא ניקח בחשבון ולא נתייחס לסיכונים אפשריים או השלכות שליליות. זה אולי פחות חשוב כשאנחנו חושבים על ארוחת צהריים, אבל זה עשוי להיות קריטי ובעייתי במיוחד במצבים בהם הערכת סיכונים נכונה היא הכרחית כמו למשל פרוצדורות רפואיות או מהלכים עסקיים חשובים.

חשיבה חיובית עלולה להוביל לא רק לניתוק רגשי מעצמנו, אלא גם לניתוק מהמציאות ומהעולם. כשהדבר היחיד שאנחנו מתמקדים בו הוא מחשבות חיוביות וגישה חיובית, יש סיכוי נמוך יותר שנקבל את העובדה (המצערת) שהעולם והמציאות הם לא מושלמים, לא משנה כמה נרצה בכך. יש חולי, ועוני, ורעב, ומלחמות ורוע. הם לא ייעלמו ולא ילכו לשום מקום אם נתעלם מהם ונחשוב על דובוני איכפת לי וחדי קרן. התמקדות בלעדית בדברים החיוביים יכולה להוביל להכחשה של ממש ולשאננות, שעלולות להיות מזיקות במיוחד במצבים בהם נדרשת פעולה אקטיבית. בין אם מדובר במצב רפואי, חברתי או סביבתי, התמקדות בחיובי בלבד והכחשה של המצב המלא לא רק שלא יעזרו, הם יגרמו לנזק. דוגמא? משבר האקלים למשל. לא יקרה לו שום דבר גם אם כולנו ביחד נחשוב על זה שיהיה בסדר. הוא ישתנה אך ורק אם החשיבה עליו תוביל לפעולה (למשל למחזר, להפסיק להשתמש בכלים חד פעמיים ולשנות באופן כללי את הרגלי הצריכה).

וזו אולי הנקודה החשובה ביותר - בעוד שחשיבה חיובית היא בהחלט דבר בעל יתרונות שיכול לסייע לנו במגוון מצבים, חשוב לזכור גם את המחירים האפשריים שלה כאשר היא הופכת לצורת חשיבה בלעדית שמשתלטת על כל ראיית העולם שלנו. חשיבה חיובית עוזרת, אבל רק אם היא מניעה אותנו לפעולה - לא יהיה בסדר אם לא נעשה כלום, ולא הכל לטובה, ומחשבה לא יוצרת מציאות. חשוב לאזן בין החשיבה החיובית לבין חשיבה מציאותית, לקבל ולהכיר בכל ההיבטים של החוויות והרגשות שלנו. רק אז נוכל להיות שמחים באמת, רק אז נוכל לחיות חיים מלאים, שלמים ויציבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully