וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחיד: האם סוכר מעלה את הסיכון לשבץ?

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 8:33

מחקר חדש מגלה כי צריכת תזונה העשירה בפחמימות פשוטות מעלה את הסיכון לאירועים לבבים ומוחיים. מומחים ממכבי שירותי בריאות מסבירים מאילו סוכרים צריך להימנע - ואיך אפשר להפחית את ההשפעה המסוכנת של מתוקים

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

פחמימות הם מרכיב חשוב בתזונה היומית של כולנו, וכמעט בלתי אפשרי לדמיין את החיים בלעדיהן. פחמימות מחולקות לשתי קבוצות: פחמימות מורכבות הנמצאות בלחם, קטניות, ותפוחי אדמה, ופחמימות פשוטות כמו סוכר, ממתקים, עוגיות, מיצי פירות, משקאות ממותקים וסירופים למיניהם. מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת BMC MEDICINE הראה תוצאות מדאיגות: צריכת תזונה העשירה בפחמימות פשוטות מעלה את הסיכון להתפתחות אירועים לבבים ומוחיים.

המחקר התבסס על נתוני צריכת מזון של 110 אלף אנשים בגילאים 37 עד 73 שנים, ונמשך תשע שנים. תוצאות המחקר הראו כי עלייה של 5 אחוזים בכמות האנרגיה היומית המגיעה ממקור סוכר חופשי, מעלה ב-6 אחוזים את הסיכון לחלות במחלות לב וב-10 אחוזים את הסיכון לסבול מאירוע מוחי.

הסיכון הגבוה ביותר היה אצל אנשים שצרכו מעל 95 גרמים של סוכר, או אצל אלה שסוכר הווה יותר מ-18 אחוזים מכלל הקלוריות הנצרכות ביום. מצד שני, צריכה יומית של 5 גרם סיבים תזונתיים הקטינה את הסיכון למחלות לב ב-4 אחוזים.

"לא יותר מ-10% מכלל הקלוריות הנצרכות ביום"

פרופסור נעים שחאדה, מנהל תחום סוכרת והשמנה במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות ונשיא האגודה ישראלית לסוכרת-איל, אמר בהתייחס לתוצאות המחקר כי "ההמלצה הגורפת היא להפחית במידת האפשר את צריכת הסוכרים, ושהם לא יעלו על 10 אחוזים מכלל הקלוריות הנצרכות ביום, בד בבד עם העלאת כמות הסיבים התזונתיים. שינויים תזונתיים אלו, שנמצאים בהישג יד של כל פרט, יביאו להפחתת הסיכון לפתח מחלות לב ואירועים מוחיים".

"כבר ידוע ההרבה שנים ומבוסס מדעית בהרבה מחקרים קודמים כי עלייה חדה בערכי הסוכר לאחר אוכל מגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם - סוכרים חופשיים הם אלה הגורמים לעליה החדה בערכי הסוכר לאחר אוכל וזה בגלל ספיגתם המהירה במערכת העיכול", הוסיפהסמדר פדימור, דיאטנית קלינית ומנהלת קבוצת תזונה במכבי שירותי בריאות.

פרימור מוסיפה כי סוכר חופשי או חד סוכר הוא הסוכר היחיד שהגוף סופג דרך מערכת העיכול לזרם הדם ומשם מגיע לכל התאים. "המזון שאנחנו אוכלים מכיל פחמימות, שהן מגוון של סוכרים: חד סוכר, דו סוכר ורב סוכר. כל מגוון הסוכרים מתפרקים בתהליך שמתרחש במערכת העיכול לחד סוכר", הסבירה פרימור, "דמיינו רכבת עם הרבה קרונות שיש להפריד בין הקרונות, זה לוקח זמן. קצב ספיגת הסוכרים השונים לזרם הדם שונה ומכאן ההבדל בהשפעה על הסוכר בגוף. ככל שהסוכר נכנס לזרם הדם מהר יותר, כך ההשפעה על הפרעות בבריאות גדולה יותר. אנחנו רוצים שהפחמימה מהמזון תהייה מורכבת ותעבור תהליך פירוק איטי וכך תקטן ההשפעה המזיקה על תופעות בריאותיות. שמות לסוכרים פשוטים בתעשית המזון: גלוקוזה, סירופ גלוקוז, סירופ תירס, ואותם ניתן למצוא בחטיפים, עוגות, משקאות ממותקים ועוד".

בהקשר זה חשוב לציין כי גם מיץ פירות הוא גם סוג של סוכרת חופשי, אבל אם אוכלים את הפרי השלם, העליה בערכי הסוכר בדם היא איטית יותר בגלל הסיבים הנמצאים בפרי. לכן, יותר בריא לאכול את הפרי השלם מאשר לשתות את המיץ שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully